• Plutteli

Vill du veta om det bor en pedofil nära dig?

jovisst skrev 2011-01-23 22:19:37 följande:
    Du frågade om en 17 åring skulle få sitta inne för sex med en 13 åring och det visar att du inte alls visste vilka åldrar man pratar om!
    Och ditt svar visar att du har noll koll på våran svenska sexualbrottslagstiftning. Som jag skrev tidigare: I Sverige döms man inte för att man är pedofil, man döms för någon form av sexualbrott mot minderårig (i lagstiftningen är detta någon under 15 och i särskilda fall någon under 18). Domen faller inte pga den sexuell avvikelsen utan pga vad man har gjort för handling!

För sakens skull så har du här den fjärde paragrafen i sexualbrottslagen avseende sexualbrott mot barn:

§ 4:

Har någon sexuellt umgänge med den som är under arton år och som är avkomling till eller står under fostran av honom eller henne eller för vars vård eller tillsyn han eller hon har att svara på grund av en myndighets beslut, döms för sexuellt utnyttjande av underårig till fängelse i högst fyra år. Detsamma ska gälla om någon, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, har sexuellt umgänge med barn under femton år.

Om den som har begått gärningen visat särskild hänsynslöshet mot den underårige eller om brottet på grund av dennes låga ålder eller annars är att anse som grovt, ska dömas för grovt sexuellt utnyttjande av underårig till fängelse, lägst två och högst åtta år.

(Min fetmarkering)

Betänk då att vi i Sverige har straffmyndig ålder vid 15 och att det därför visst är fullt möjligt att någon som är 17 och har sex med någon som är 13 döms för sexuellt utnyttjande av underårig och således får nästan samma brottsrubrixering som en man på 58 som taffsar på en 5 åring. (58 åringen åker dit på sexuellt ofredande som kan ge fängelse i högst 2 år)

• jovisst
    Astarte skrev 2011-01-23 22:26:29 följande:
    Jag har överseende med din ton den här gången, men i fortsättningen föredrar jag en högre nivå vid diskussioner, om du klarar det.

Antalet övergrepp ökar när den här typen av register finns, detta främst av två anledningar.

1) Individen får så mycket svårare att anpassa sig till ett nytt liv att han ger upp eller i värsta fall inte ens försöker.
    2) (och kanske främst) Registren pekar inte bara ut pedofilerna för dig, utan också för varandra. Deras nätverk växer explotionsartat, vilket naturligtvis kraftigt ökar risken för fler övergrepp. Ett register är ju att säga till peddot Janne att "öh, Janne, du vet att du har en kompis på 22:an, va?".
    Kan upplysa dig om att dt redan finns ett sådant register som jag länkat till här i tråden.
  • Astarte
    jovisst skrev 2011-01-23 22:32:05 följande:
    Kan upplysa dig om att dt redan finns ett sådant register som jag länkat till här i tråden.
    Jaha, tack, men jag är fullt medveten om det.
  • jovisst
    Plutteli skrev 2011-01-23 22:31:46 följande:
    Och ditt svar visar att du har noll koll på våran svenska sexualbrottslagstiftning. Som jag skrev tidigare: I Sverige döms man inte för att man är pedofil, man döms för någon form av sexualbrott mot minderårig (i lagstiftningen är detta någon under 15 och i särskilda fall någon under 18). Domen faller inte pga den sexuell avvikelsen utan pga vad man har gjort för handling!

För sakens skull så har du här den fjärde paragrafen i sexualbrottslagen avseende sexualbrott mot barn:

§ 4:

Har någon sexuellt umgänge med den som är under arton år och som är avkomling till eller står under fostran av honom eller henne eller för vars vård eller tillsyn han eller hon har att svara på grund av en myndighets beslut, döms för sexuellt utnyttjande av underårig till fängelse i högst fyra år. Detsamma ska gälla om någon, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, har sexuellt umgänge med barn under femton år.

Om den som har begått gärningen visat särskild hänsynslöshet mot den underårige eller om brottet på grund av dennes låga ålder eller annars är att anse som grovt, ska dömas för grovt sexuellt utnyttjande av underårig till fängelse, lägst två och högst åtta år.

(Min fetmarkering)

Betänk då att vi i Sverige har straffmyndig ålder vid 15 och att det därför visst är fullt möjligt att någon som är 17 och har sex med någon som är 13 döms för sexuellt utnyttjande av underårig och således får nästan samma brottsrubrixering som en man på 58 som taffsar på en 5 åring. (58 åringen åker dit på sexuellt ofredande som kan ge fängelse i högst 2 år)

Som jag sagt 124 gånger så pratar jag om dömda pedofiler,jag vet att pedofiler som ingen vet om inte ställs till svars.

Är det två ungdomar som är kära i varann och det skiljer 5 år mellan dom,båda vill så tror inte jag att det ens kommer till rätten,varför skulle det.

Men en 58 åring som tafsar på en femåring är inget annat än övergrepp och det grovt......finns bara intresse från ett håll där!
  • jovisst
    Astarte skrev 2011-01-23 22:34:04 följande:
    Jaha, tack, men jag är fullt medveten om det.
    Bra då kan all som vill veta få veta det och dom som inte vill kan låta bli!
  • Astarte
    jovisst skrev 2011-01-23 22:40:10 följande:
    Bra då kan all som vill veta få veta det och dom som inte vill kan låta bli!
    De register som finns är som väl är inte kompletta och framför allt dåligt uppdaterade. Men det känns som om du undviker frågan. När nu antalet brott ökar med den här typen av register, är de då fortfarande rätt?
  • Astarte
    jovisst skrev 2011-01-23 22:38:47 följande:
    Är det två ungdomar som är kära i varann och det skiljer 5 år mellan dom,båda vill så tror inte jag att det ens kommer till rätten,varför skulle det.
    Klart det gör! Det finns en rad exempel på, varesig du tror det eller inte. Antingen ångrar hon sig efteråt om hon bara var 14, eller så kommer anmälan från föräldrarna.
  • jovisst
    Astarte skrev 2011-01-23 22:45:10 följande:
    Klart det gör! Det finns en rad exempel på, varesig du tror det eller inte. Antingen ångrar hon sig efteråt om hon bara var 14, eller så kommer anmälan från föräldrarna.
    Gränsen för att ha sex går ju vid 15 enligt lagen,håller man sig inte till det så får man väl ta sitt straff om nu den man ligger med är under 15 även om man själv är 17......!
  • Astarte
    jovisst skrev 2011-01-23 22:47:50 följande:
    Gränsen för att ha sex går ju vid 15 enligt lagen,håller man sig inte till det så får man väl ta sitt straff om nu den man ligger med är under 15 även om man själv är 17......!
    Klart man får sitt straff. Jag har inte sagt ett ord om straff, jag har talat om peddo-register.
  • jovisst
    Astarte skrev 2011-01-23 22:42:20 följande:
    De register som finns är som väl är inte kompletta och framför allt dåligt uppdaterade. Men det känns som om du undviker frågan. När nu antalet brott ökar med den här typen av register, är de då fortfarande rätt?
    Dom uppdateras två gånger om året eller när folk skickar in domar som ju är offentliga handlingar.
    Har inte sett att antalet brott ökar...det är du som säger det!

Länk tack!
Svar på tråden Vill du veta om det bor en pedofil nära dig?