Embla skrev 2011-01-23 17:11:24 följande:
Ingen här inne "skyddar peddosvinen". Vi anser att alla människor har vissa grundläggande rättigheter.
Jag har redan sagt det, men det behövs uppenbarligen sägas igen. Jag och flera andra här i tråden har själva blivit sexuellt utnyttjade som barn. Kvalificerar det oss till att ha en åsikt i dina ögon? Eller gills det bara när man håller med dig?
Jag har tidigare sagt, att jag rent känslomässigt anser att vissa handlingar, tex våldtäkt av barn, borde det vara dödsstraff på. Jag inser dock att det i praktiken inte skulle gå. Jag får inte låta mina känslor styra hur jag handlar och bemöter människor. Jag måste använda förnuftet.
Ibland är det svårt att tänka rationellt, det inser jag. Skulle någon förgripa sig på något av mina barn hoppas jag att jag aldrig får chansen att vara i enrum med människan, eftrsom jag inte vet om jag i stundens hetta kommer att klara av att behärska mig. Privatpersoner ska inte döma och utmäta straff. Det spårar alldeles för lätt ur.
Amen, tokword och medhåll!
Ingen här har, mig synligen, sagt annat heller. Fan, när jag hade katt skulle jag ha blivit bindgalen om någon skadade henne. Och som skrivet tidigare så är jag ofta på humör att riva lungorna ur äckliga rökardjävlar som inte kan hålla ciggen i paketet tills de är på en plats där man kan ducka dem. Men att känna en sak och att faktiskt förorda det som lag och rätt för hela samhället är en STOR skillnad. Jag tycker inte att hela Sverigedemokratiska partiet ska skickas till Uganda eller Pakistan heller, även om jag i stundens hetta kan känna att det nog vore bra för alla om så skedde.
Som du säger, Embla - känslor har vi alla. Men att låta känslor diktera lag och rätt är en katastrof, alltid.