• Astarte

Vill du veta om det bor en pedofil nära dig?

jovisst skrev 2011-01-23 22:49:30 följande:
    Dom uppdateras två gånger om året eller när folk skickar in domar som ju är offentliga handlingar.
    Har inte sett att antalet brott ökar...det är du som säger det!

Länk tack!
    Nu finns forskning av det här slaget sällan på Internet, men om du ser på forskningläget i den här frågan ser du det. Det enda populärvetenskapliga jag kommer på på rak arm var Debatt i SVT där de talade om det.

Den uppdateras med domar, men det är svrt eller omöjligt för den att uppdatera adresserna. Det var det jag menade.
  • jovisst
    Astarte skrev 2011-01-23 22:52:05 följande:
    Nu finns forskning av det här slaget sällan på Internet, men om du ser på forskningläget i den här frågan ser du det. Det enda populärvetenskapliga jag kommer på på rak arm var Debatt i SVT där de talade om det.

Den uppdateras med domar, men det är svrt eller omöjligt för den att uppdatera adresserna. Det var det jag menade.
    Debatt...ska kolla det,var när hur gick det programmet!

Återkommer imorgon när jag sett programmet!
  • Fiyali
    Astarte skrev 2011-01-23 22:45:10 följande:
    Klart det gör! Det finns en rad exempel på, varesig du tror det eller inte. Antingen ångrar hon sig efteråt om hon bara var 14, eller så kommer anmälan från föräldrarna.
    En bekants sambo finns registrerad där och det är ett sådant tragiskt fall. Han var arton, hon var fjorton, föräldrarna anmälde. Fyra års skillnad i den åldern är inte pedofeli kan jag anse, men registrerna registrerar de som är dömda för sex med minderåriga, oavsett om de själva var nästintill jämngamla eller inte.
    http://beforeandafter.webblogg.se
  • Plutteli
    jovisst skrev 2011-01-23 22:38:47 följande:
    Som jag sagt 124 gånger så pratar jag om dömda pedofiler,jag vet att pedofiler som ingen vet om inte ställs till svars.

Är det två ungdomar som är kära i varann och det skiljer 5 år mellan dom,båda vill så tror inte jag att det ens kommer till rätten,varför skulle det.

Men en 58 åring som tafsar på en femåring är inget annat än övergrepp och det grovt......finns bara intresse från ett håll där!
    Jaha, du pratar om pedofiler, jag pratar om sexuella övergrepp på barn.

Att det kommer till rätten om tex 18 åring och en 13 åring har sex är helt enkelt för att det är olagligt. Enligt våran svenska lag så menar man på att en 13 åring inte är mogen nog att ta beslut om sin sexualitet på det sättet, ens om personen i fråga är relativt jämngamla. Undantag kan göras, om det tex rör sig om en 14 åring och en 15 åring. Dock skulle nog de flesta domstolar mena på att en 13 åring och en 18 åring är långt ifrån jämnbördiga i mognad och personlig utveckling varav det skulle bli en fällande dom. Lagen vi har ang sex med någon under 15 är ju just för att skydda barn, även för att ställa upp på sex pga tryck från en äldre bekant.

Att det är ett övergrepp av en vuxen att taffsa på ett barn har jag dock aldrig sagt emot. Det är bara inte lika grovt som att ha sex med en underårig om man själv är äldre, även om den yngre är med på det.
  • Fiyali

Nu kom jag på en ny sak! Han har ju bytt efternamn(min väns kille), så nu kan man ändå inte se om man bor granne med honom. Han står i alla fall skriven i Skåne på det registret jag sett, men bor nu långt upp i landet. Så registerna funkar ju ändå inte.

• Astarte
    Fiyali skrev 2011-01-23 23:05:02 följande:
    Nu kom jag på en ny sak! Han har ju bytt efternamn(min väns kille), så nu kan man ändå inte se om man bor granne med honom. Han står i alla fall skriven i Skåne på det registret jag sett, men bor nu långt upp i landet. Så registerna funkar ju ändå inte.
    Nej, det var det jag menade med att det inte uppdateras.
  • Fiyali
    Plutteli skrev 2011-01-23 23:03:37 följande:
    Jaha, du pratar om pedofiler, jag pratar om sexuella övergrepp på barn.

Att det kommer till rätten om tex 18 åring och en 13 åring har sex är helt enkelt för att det är olagligt. Enligt våran svenska lag så menar man på att en 13 åring inte är mogen nog att ta beslut om sin sexualitet på det sättet, ens om personen i fråga är relativt jämngamla. Undantag kan göras, om det tex rör sig om en 14 åring och en 15 åring. Dock skulle nog de flesta domstolar mena på att en 13 åring och en 18 åring är långt ifrån jämnbördiga i mognad och personlig utveckling varav det skulle bli en fällande dom. Lagen vi har ang sex med någon under 15 är ju just för att skydda barn, även för att ställa upp på sex pga tryck från en äldre bekant.

Att det är ett övergrepp av en vuxen att taffsa på ett barn har jag dock aldrig sagt emot. Det är bara inte lika grovt som att ha sex med en underårig om man själv är äldre, även om den yngre är med på det.
    Men tycker du det är pedofeli om man som 18 åring har sex med en 14 åring? Jag försod inte rikigt, kanske är trött!
    I det fallet jag talar om hade de ett långt förhållande med varandra(han 18, hon 14, de började träffas när hon var 13 och han var 16, så det slog ca 3.5 år på de). Deras föräldrar blev senare tillsammans, flickans mamma och killens pappa. När det tog slut mellan föräldrarna, anmälde mamman sin dotters pojkvän.
    Självklart kan man tycka, att det kan vara ett ojämt förhållande med en sådan ålderskillnad, men många flickor är rätt mogna i den åldern och många pojkar mognar ju lite senare.
  • Astarte
    Fiyali skrev 2011-01-23 23:05:02 följande:
    Tänk den stackarn som nu bor på hans gamla adress! "Vad faen!! Jag tycker alla tittar så kontigt på mig, har jag en fläck på tröjan, eller?"
  • Fiyali
    Astarte skrev 2011-01-23 23:06:22 följande:
    Nej, det var det jag menade med att det inte uppdateras.
    Aha, jag är lite slötänkt här på söndagskvällen :) Men om det skulle uppdateras oftare, skulle hans nya personuppgfter då registreras, eller har han "smitit undan" genom att byta namn? Vet du det?
  • Fiyali
    Astarte skrev 2011-01-23 23:09:22 följande:
    Tänk den stackarn som nu bor på hans gamla adress! "Vad faen!! Jag tycker alla tittar så kontigt på mig, har jag en fläck på tröjan, eller?"
    Usch ja så fel saker kan bli! Jag tycker i och för sig inte att det hade varit bättre om det faktiskt var en pedofil de tittade på. Men tråkigt för trångsynta grannar att gå miste om en underbar grannes sällskap för att man "tror sig veta" saker om denna!
Svar på tråden Vill du veta om det bor en pedofil nära dig?