Plutteli skrev 2011-01-23 23:03:37 följande:
Jaha, du pratar om pedofiler, jag pratar om sexuella övergrepp på barn.
Att det kommer till rätten om tex 18 åring och en 13 åring har sex är helt enkelt för att det är olagligt. Enligt våran svenska lag så menar man på att en 13 åring inte är mogen nog att ta beslut om sin sexualitet på det sättet, ens om personen i fråga är relativt jämngamla. Undantag kan göras, om det tex rör sig om en 14 åring och en 15 åring. Dock skulle nog de flesta domstolar mena på att en 13 åring och en 18 åring är långt ifrån jämnbördiga i mognad och personlig utveckling varav det skulle bli en fällande dom. Lagen vi har ang sex med någon under 15 är ju just för att skydda barn, även för att ställa upp på sex pga tryck från en äldre bekant.
Att det är ett övergrepp av en vuxen att taffsa på ett barn har jag dock aldrig sagt emot. Det är bara inte lika grovt som att ha sex med en underårig om man själv är äldre, även om den yngre är med på det.
Men tycker du det är pedofeli om man som 18 åring har sex med en 14 åring? Jag försod inte rikigt, kanske är trött!
I det fallet jag talar om hade de ett långt förhållande med varandra(han 18, hon 14, de började träffas när hon var 13 och han var 16, så det slog ca 3.5 år på de). Deras föräldrar blev senare tillsammans, flickans mamma och killens pappa. När det tog slut mellan föräldrarna, anmälde mamman sin dotters pojkvän.
Självklart kan man tycka, att det kan vara ett ojämt förhållande med en sådan ålderskillnad, men många flickor är rätt mogna i den åldern och många pojkar mognar ju lite senare.