Plutteli skrev 2011-01-23 23:20:19 följande:
Nej absolut inte. Som jag skrev till Jovisst så menar jag ju på att hela den här registreringsivern har en gigantiskt brist just i att personer som faktiskt inte är pedofiler utan åkt dit för att tex föräldrar anmält ett helt frivilligt förhållande också hamnar i ett sådant register. Det är ju ett gigantiskt problem tex i USA att personer som dömts för att de tex varit 19 och haft sex med sin flickvän som då var 17 hamnar i register och sedan får problem för hela livet för något som egentligen enligt mig inte ens borde vara brottsligt!
När det kommer till fall som tex det du besrkiver så anser jag att det bör göras vissa undersökningar av både "offer" och "förövare" för att försöka utröna hur pass jämna de är i mognad. Det KAN vara en gigantisk skillnad mellan en 18 årig kille och en 14 årig tjej, men det KAN även vara nästan ingen skillnad alls ifall tjejen mognat snabbt och killen långsamt. Detta gäller i de fall då det är en utomstående som anmält. (Har den yngre själv anmält så bör man ju gå på det liksom).
Självklart ska man gå på det om det är flickan/killen själv som anmält, men så var det inte i detta fall. De fortsatte även sitt förhållande efter rättegången i "smyg". Han fick heller inget hårt straff och jag tror han dömdes för ett väldigt "ringa" brott. Är inte så insatt, mest fått tredje handsinformation från min vän. Mamman var väl väldigt övertygande, och det var väl just det här att föräldrarna valt bo tillsammans(då blir det ju som att han uttnyttjat någon under samma tak)en kort period som gjorde att det faktiskt blev en fällande dom om jag fattat det hela rätt.
Det var vännen som när hon blev gravid skickade hans förra namn och en länk och var rädd för att folk typ skulle börja kalla deras barn för "peddounge" eller något eftersom de sett att han var registrerad där.
Fruktansvärt med USA. Har även sett en del dokumentärer om dömda sexualbrottslingar som bor i skogen som boskap, eftersom de i vissa stater måste knacka på hos grannarna och presentera sig "Hej jag heter XXX, jag är pedofil". Vad säger en förälder då "Välkommen till grannskapet, hoppas du ska trivas"? Knappast!
Jag är själv förälder och vet med mig att jag skulle börja behandla min granne annorlunda pga hans läggning om jag inte kände honom innan(jag är inte stolt över det, men tror jag hade reagerat så), en av de absolut största anledningarna till att jag inte skulle veta. För jag vill inte bli en av de som dömer folk för deras förflutna eller yttre.