• Dorian Ertymexx

Vill du veta om det bor en pedofil nära dig?

Mad as snow skrev 2011-01-25 06:50:41 följande:
    Vi är ju en del som anser att även om barnet inte "lider" av övergreppet, så förändras det av det. Någonting oerhört stort sker i den stunden en vuxen blandar sig in i ett barns sexuella utveckling, och redan där uppstår skada. En förändring. Något som borde låtas utvecklas ifred. Lidande i sig är inte det enda som kan rubba en människa. Att aldrig gå över dessa gränser är ett vuxenansvar att ta, för pedofiler såväl som övriga. Just eftersom barn mycket väl kan "skadas" även av sådant de inte är "medvetna" om (vad nu det betyder). Vad anser du om dessa tankar? 

Angående definitionen.Tycker du att man bör göra detta tillägg när det gäller alla psykiatriska diagnoser och uppfattningar om det mänskliga psyket som är tidsbundna? Alkoholism? Borderline personlighetsstörning? Förlossningsdepression? Utbrändhet? Fibromyalgi? 
    Kanske. Beror ju på om barnet uppfattar övergreppet eller inte. Förändras någon som blir våldtagen i koma, till exempel? För att ta ett litet tillspetsat exempel. Det är fortfarande våldtäkt, och därmed fel oavsett, men frågan är om offret de facto förändras om ingen berättar vad som hänt. Jag vet inte själv svaret, jag vet inte vilken medvetandegrad man har i koma. Jag är bara litet allergisk mot antaganden som bygger på moral snarare än faktiska fakta, föreställningar och "sagor" (i brist på bättre term) snarare än kunskap.

Utbrändhet var ju inte ens ett sjukdomsbegrepp för inte så länge sedan (jag är ytterst glad att leva på rätt sida av detta, då jag själv hamnade där), och har också sett hur politiker av besparingsskäl velat skrota diagnosen helt. Så vad jag tycker är faktiskt rätt irrelevant, det är helt enkelt så. Vad som är sjukt är i mycket en fråga om normer, kultur och sedvänjor. Framförallt när det kommer till mentala anomalier.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Jungblom

Nej, det vill jag inte. De flesta som blir utnyttjade som barn blir det av en som står barnet nära. Det är ovanligt att barn blir anfallna på tex lekplatsen. Jag lämnar inte mitt barn ensamt med personer jag inte litar på och jag hoppas verkligen att vi inte råkar på någon pedofil.

• Dorian Ertymexx
    Plutteli skrev 2011-01-25 11:15:03 följande:
    Min morsa är ju här på besök iom att barn nr två kommer vilken dag som helst så att vi ska ha en barnvakt till dottern när det drar ihop sig. Hur som. Hon blev nyfiken på vad jag skrev om i denna tråd egentligen och jag svarade att den handlade om pedofiler och folks syn på pedofiler. Hennes åsikt: "Bah, att folk koncentrerar sig så på tanken om "snuskiga gubbar", fråga dem hur mycket koll de har på den KVINNLIGA grannen som visar intresse i deras barn? Eller om de har koll på sin närmaste familj på rätt sätt, det är ju trots allt nån där som lär förgripa sig på barnen om någon nu gör det. Eller så kanske de ska fokusera på verkliga faror och tex arbeta för att minska drog/alkoholpåverkade förare i trafiken!"
    Tokword till mor din. Oddsen för att barnen ska dö i trafiken är mycket, mycket högre än att de blir utsatta för övergrepp som barn. Fast det är klart, det är ju också långt mer OK att "bara" dödas eller blir skadade för livet än att de blir utsatta för övergrepp... Obestämd
  • Dorian Ertymexx
    Jungblom skrev 2011-01-25 11:24:17 följande:
    Nej, det vill jag inte. De flesta som blir utnyttjade som barn blir det av en som står barnet nära. Det är ovanligt att barn blir anfallna på tex lekplatsen. Jag lämnar inte mitt barn ensamt med personer jag inte litar på och jag hoppas verkligen att vi inte råkar på någon pedofil.
    Det riktigt tråkiga är att just den statistik som du lutar dig på också faktiskt säger att du inte borde lämna dina barn ens med de du litar på. :/
  • Jungblom
    Dorian Ertymexx skrev 2011-01-25 11:26:08 följande:
    Det riktigt tråkiga är att just den statistik som du lutar dig på också faktiskt säger att du inte borde lämna dina barn ens med de du litar på. :/
    Precis, tyvärr... det går liksom inte att veta.
  • Dorian Ertymexx
    Jungblom skrev 2011-01-25 11:30:26 följande:
    Precis, tyvärr... det går liksom inte att veta.
    Precis. Och jag vet förstås inte, men jag tror att det är långt bättre att vara lugn, sansad och försiktig med sina barn än att jaga upp sig över spöken och troll i varenda skugga, och desperat vilja se några av dem få form (medelst uthängning eller mer barbariska metoder). Det enda det leder till är dels att man får bekräftelse på sina skuggspöken, och att man stirrar sig blind på fel skugga.
  • Mad as snow
    Plutteli skrev 2011-01-25 11:20:17 följande:
    Lite OT men fibromyalgi är inte en psykiatrisk diagnos! Det har dock varit det, men numer räknas det inte som det då nyare forskning bevisat att det inte är i psyket det sitter utan är en nervsjukdom.
    Jag är medveten om att det inte är en psykiatrisk diagnos. Jag skrev slarvigt. Grunden till mitt inlägg handlar om huruvida man ska utgå från det man har som kollektiv överenskommelse idag när det gäller kriterier för diagnoser, eller om man alltid ska höja ett finger och påpeka att "det har inte alltid sett ut såhär".
  • Dorian Ertymexx
    Mad as snow skrev 2011-01-25 11:38:57 följande:
    Jag är medveten om att det inte är en psykiatrisk diagnos. Jag skrev slarvigt. Grunden till mitt inlägg handlar om huruvida man ska utgå från det man har som kollektiv överenskommelse idag när det gäller kriterier för diagnoser, eller om man alltid ska höja ett finger och påpeka att "det har inte alltid sett ut såhär".
    Utesluter det ena det andra? I en tråd där folk liksom använder diagnoser som om de vore gudomliga sanningar och tecken på att folk är onda demoner (för att överdriva bara en liten liten smula) är det nog väldans bra att påminna om att de just faktiskt bara ÄR en kollektiv överenskommelse och dessutom en tidsbestämd sådan, och inte hugget i sten.
  • Mad as snow
    Dorian Ertymexx skrev 2011-01-25 11:22:47 följande:
    Kanske. Beror ju på om barnet uppfattar övergreppet eller inte. Förändras någon som blir våldtagen i koma, till exempel? För att ta ett litet tillspetsat exempel. Det är fortfarande våldtäkt, och därmed fel oavsett, men frågan är om offret de facto förändras om ingen berättar vad som hänt. Jag vet inte själv svaret, jag vet inte vilken medvetandegrad man har i koma. Jag är bara litet allergisk mot antaganden som bygger på moral snarare än faktiska fakta, föreställningar och "sagor" (i brist på bättre term) snarare än kunskap.

Utbrändhet var ju inte ens ett sjukdomsbegrepp för inte så länge sedan (jag är ytterst glad att leva på rätt sida av detta, då jag själv hamnade där), och har också sett hur politiker av besparingsskäl velat skrota diagnosen helt. Så vad jag tycker är faktiskt rätt irrelevant, det är helt enkelt så. Vad som är sjukt är i mycket en fråga om normer, kultur och sedvänjor. Framförallt när det kommer till mentala anomalier.
    Jag utgår inte från min moral när jag konstaterar att ett barn kan bli skadat även av det som inte är ett fysiskt tilltag från någon. Jag utgår från det jag vet om barn och människor (och det vi redan har debatterar i några omgångar i den andra tråden). Jag säger inte att allt alltid skadar, jag säger att det enda som kan skada inte endast är det fysiska övergreppet. Man kan känna djupt obehag och få ärr för livet av mer än så. Den som blir våldtagen i ett komatillstånd kanske upplever övergreppet, det vet jag faktiskt inte. Men om så inte är fallet är det en kränkning oavsett. Den enskilda pedofilen bör ta ett mycket stort ansvar för att inte chansa på att barnet inte uppfattar en situation som obehaglig, det är detta jag är ute efter.
  • Mad as snow
    Dorian Ertymexx skrev 2011-01-25 11:40:53 följande:
    Utesluter det ena det andra? I en tråd där folk liksom använder diagnoser som om de vore gudomliga sanningar och tecken på att folk är onda demoner (för att överdriva bara en liten liten smula) är det nog väldans bra att påminna om att de just faktiskt bara ÄR en kollektiv överenskommelse och dessutom en tidsbestämd sådan, och inte hugget i sten.
    Jag tror att alla som använder dessa diagnoser som ett verktyg i sitt arbete är överens om att de bottnar i en kollektiv överenskommelse baserad på just kultur och normer. Det finns i en skillnad i att vara medveten om detta och att varje gång pedofili som en psykisk störning nämns peka på att det inte var så länge sedan homosexualitet också ansågs vara det. Själv är jag lite allergisk mot att hela tiden peka på historien på det viset, eftersom exakt allt vi talar om och vet och tror idag urvattnas. För inte så länge sedan skrev någon om hur härligt frisinnade de gamla grekerna var när det kom till barnakärlek och själv utgår jag alltså hellre från dagens barnpsykologi och spolar därmed inte tillbaka det bandet. Det betyder inte att jag är helt dum i huvudet och inte begriper på vilka grunder vi vet det vi tror oss veta idag.
Svar på tråden Vill du veta om det bor en pedofil nära dig?