Vill du veta om det bor en pedofil nära dig?
Mad as snow skrev 2011-01-25 06:50:41 följande:
Vi är ju en del som anser att även om barnet inte "lider" av övergreppet, så förändras det av det. Någonting oerhört stort sker i den stunden en vuxen blandar sig in i ett barns sexuella utveckling, och redan där uppstår skada. En förändring. Något som borde låtas utvecklas ifred. Lidande i sig är inte det enda som kan rubba en människa. Att aldrig gå över dessa gränser är ett vuxenansvar att ta, för pedofiler såväl som övriga. Just eftersom barn mycket väl kan "skadas" även av sådant de inte är "medvetna" om (vad nu det betyder). Vad anser du om dessa tankar? Angående definitionen.Tycker du att man bör göra detta tillägg när det gäller alla psykiatriska diagnoser och uppfattningar om det mänskliga psyket som är tidsbundna? Alkoholism? Borderline personlighetsstörning? Förlossningsdepression? Utbrändhet? Fibromyalgi?
Utbrändhet var ju inte ens ett sjukdomsbegrepp för inte så länge sedan (jag är ytterst glad att leva på rätt sida av detta, då jag själv hamnade där), och har också sett hur politiker av besparingsskäl velat skrota diagnosen helt. Så vad jag tycker är faktiskt rätt irrelevant, det är helt enkelt så. Vad som är sjukt är i mycket en fråga om normer, kultur och sedvänjor. Framförallt när det kommer till mentala anomalier.