• Dorian Ertymexx

Vill du veta om det bor en pedofil nära dig?

Mad as snow skrev 2011-01-25 11:43:39 följande:
    Jag utgår inte från min moral när jag konstaterar att ett barn kan bli skadat även av det som inte är ett fysiskt tilltag från någon. Jag utgår från det jag vet om barn och människor (och det vi redan har debatterar i några omgångar i den andra tråden). Jag säger inte att allt alltid skadar, jag säger att det enda som kan skada inte endast är det fysiska övergreppet. Man kan känna djupt obehag och få ärr för livet av mer än så. Den som blir våldtagen i ett komatillstånd kanske upplever övergreppet, det vet jag faktiskt inte. Men om så inte är fallet är det en kränkning oavsett. Den enskilda pedofilen bör ta ett mycket stort ansvar för att inte chansa på att barnet inte uppfattar en situation som obehaglig, det är detta jag är ute efter.
    Absolut kan man det! Men då menar jag, återigen, att den sortens ärr inte har ett dyft att göra med pedofili eller att personen är en förövare. Den sortens skador som barn kan få av blickar, gester, beröring eller annat är sådant som vem som helst kan ge dem. Det är det mobbare gör, det fysiskt eller psykiskt misshandlande föräldrar gör, fan det är sådant som bra, duktiga föräldrar gör! Om man börjar diskutera att det också är ett slags övergrepp är var och en av oss skyldiga. Utan undantag.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    Mad as snow skrev 2011-01-25 11:47:15 följande:
    Jag tror att alla som använder dessa diagnoser som ett verktyg i sitt arbete är överens om att de bottnar i en kollektiv överenskommelse baserad på just kultur och normer. Det finns i en skillnad i att vara medveten om detta och att varje gång pedofili som en psykisk störning nämns peka på att det inte var så länge sedan homosexualitet också ansågs vara det. Själv är jag lite allergisk mot att hela tiden peka på historien på det viset, eftersom exakt allt vi talar om och vet och tror idag urvattnas. För inte så länge sedan skrev någon om hur härligt frisinnade de gamla grekerna var när det kom till barnakärlek och själv utgår jag alltså hellre från dagens barnpsykologi och spolar därmed inte tillbaka det bandet. Det betyder inte att jag är helt dum i huvudet och inte begriper på vilka grunder vi vet det vi tror oss veta idag.
    Och jag tror inte att behovet av att påpeka det skulle vara så stort om folk inte envisades med att använda diagnosen som ett alibi för att få demonisera vilt om de berörda. När folk envisas med att skriva om "psykisk störning" som om det handlade om en mix av Darth Vader, Satan, Frankenstein och Hitler så blir det svårt att inte reagera på det.

Att du vet grunderna misstror jag inte ett ögonblick. Tyvärr är du inte den enda jag diskuterar med och emot i den här tråden.
  • Dorian Ertymexx
    Mammatill2tjejer skrev 2011-01-25 12:05:22 följande:
    Jag håller med dig i en hel del av vad du skriver.

Vill dock opponera mig lite mot hur du formulerar dig i det här inlägget. Att bli utsatt för övergrepp är faktiskt ganska ofta att bli skadad för livet. Fast inte på samma sätt som du blir om du t.ex blir handikappad eller liknande. De skadorna syns.
    Skadorna du får vid ett övergrepp kanske inte syns på ytan, men de är inte mindre verkliga för det.
    Nej, och jag skrev heller inte att övergrepp är MINDRE illa än att bli skadad för livet i en olycka (men jag vägrar anse att det är bättre att dö än att bli våldtagen dock, oavsett ålder). Jag ironiserade mest över att en del faktiskt tycker att det är bättre att dö än att bli våldtagen. Finner den inställningen milt sagt störd.
  • Dorian Ertymexx
    Mad as snow skrev 2011-01-25 12:07:33 följande:
    Nu har jag rätt stor förståelse för föräldrar som skulle vilja veta om de bor granne med en pedofi (om ett sådant register fanns tillgängligt tror jag att jag själv skulle ta mig en titt på det). Men vad som slog mig när jag såg Uppdrag Granskning, och debatten som följde programmet, var att små femåringar hade sprungit in och ut hos den här dömda pedofilen. Något som också hade lett till övergrepp. Vilket är vad jag inte kan begripa: hur man som förälder låter något sådant ske upprepade gånger under en lång period. Det är ju här man som förälder sitter på makten att skydda sina barn. Oavsett om jag skulle bosätta mig någonstans där det inte finns en enda dömd förbrytare så långt ögat når bör jag ju ta mitt ansvar och se till att mina barn inte springer hem och bjuds på godis av någon ärligt talat.

Att få reda på om man bor granne med en dömd pedofil tar inte bort ett dugg av det föräldraransvaret och skyddar en således inte mot ett smack.
    Precis. Tvärtom så ökar risken att en "snäll granne" hjälper en att "skydda mot den elaka pedofilen". Och vips märker man i efterhand att man haft två personer som begått övergrepp på barn i sin närhet.
  • Dorian Ertymexx
    bustjejen skrev 2011-01-25 12:12:29 följande:
    Självklart hänger det mycket på min egen uppmärksamhet. I nuläget vet man dock inte vem man ska vara uppmärksam på, och visst tror jag att barnen skulle kunna vara säkrare om man visste.
    Och återigen, statistiken talar emot det. Det är sällan det är en främling som förgriper sig på ett barn, det är oftare en familjemedlem, släkting eller vän som visar sig vara förövaren. Att veta att en främling har begått övergrepp på barn tidigare är alltså milt sagt ett dåligt skydd.

Dessutom ska du som förälder vara uppmärksam mot ALLA, oavsett vad du vet om dem eller inte. För precis vem som helst kan vara pedofil och/eller okynnesförövare. Precis vem som helst!
  • Mammatill2tjejer
    Dorian Ertymexx skrev 2011-01-25 13:39:37 följande:
    Nej, och jag skrev heller inte att övergrepp är MINDRE illa än att bli skadad för livet i en olycka (men jag vägrar anse att det är bättre att dö än att bli våldtagen dock, oavsett ålder). Jag ironiserade mest över att en del faktiskt tycker att det är bättre att dö än att bli våldtagen. Finner den inställningen milt sagt störd.
    Ah, då hänger jag med. Ber om ursäkt att jag missförstod.

När jag var "mitt uppe i" övergreppen (jag var 10 år) så erkänner jag att det fanns stunder då jag ville dö. Ja, faktiskt. Även när jag sedan blev äldre så fanns det stunder då jag äcklades så oerhört av mig själv att jag ville dö. Just i de stunderna kändes det som om döden skulle vara en befrielse.

Men det är skillnad på att under en extrem svår period känna det som om döden är bättre, och att verkligen vilja dö.

Nu mår jag bra (även om jag fortfarande har "demoner" att slåss emot) och har ett bra liv, en man och två barn som jag älskar.
    Nu är jag jävligt glad att jag lever
    Man måste inte se för att tro, men ofta tro för att se
  • Embla

Är det inte bra att införa ett register av alla typer av brottslingar? Jag menar, Agda 80 år kanske skulle känna sig tryggare om hon visste att det inte bor några väskryckare i hennes område? Lena och Stefan har en fin villa med massa värdefulla saker, de har väl rätt de också att få veta om det bor några inbrottstjuvar i närheten? Lisa kanske vill kolla om hennes granne fifflat med skatten, bara på kul?

(ironisk)

• Embla
    Mammatill2tjejer skrev 2011-01-25 13:46:22 följande:

När jag var "mitt uppe i" övergreppen (jag var 10 år) så erkänner jag att det fanns stunder då jag ville dö. Ja, faktiskt. Även när jag sedan blev äldre så fanns det stunder då jag äcklades så oerhört av mig själv att jag ville dö. Just i de stunderna kändes det som om döden skulle vara en befrielse.

Men det är skillnad på att under en extrem svår period känna det som om döden är bättre, och att verkligen vilja dö.

Nu mår jag bra (även om jag fortfarande har "demoner" att slåss emot) och har ett bra liv, en man och två barn som jag älskar.
    Känner så väl igen mig i det du skriver.

När man är mitt uppe i en svår period som man inte ser slutet på, känns döden som en enkel lösning. Det är inte samma sak som att vara suicid.
  • Mammatill2tjejer
    Embla skrev 2011-01-25 13:52:59 följande:
    Känner så väl igen mig i det du skriver.

När man är mitt uppe i en svår period som man inte ser slutet på, känns döden som en enkel lösning. Det är inte samma sak som att vara suicid.
    Nej, precis.
    Man måste inte se för att tro, men ofta tro för att se
  • Dorian Ertymexx
    Mammatill2tjejer skrev 2011-01-25 13:46:22 följande:

Givetvis. Och inte för att på något sätt förminska dina demoner, men jag tror många ungdomar vill dö. Många kulturer har en "rite of passage" när man blir vuxen, ett test på att man går från barn till vuxen, men sanningen är nog att tonåren är ett jäkla test i sig. Har själv haft sådana känslor, delvis för att jag varit mobbad, och också senare pga depression. Men som du säger är det inte för att jag ville dö, utan för att jag ville fly från en massa smärta. Och demoner har vi alla. En del värre än andra, onekligen. :/

Gott att höra! Det är liksom det "bättre död"-folket missar. Man ÄR inte permanent förstörd pga övergrepp, oavsett form eller ålder. Visst fan tar man skada, men livet slutar inte där liksom. Fortsätt ha ett bra liv! :)
Svar på tråden Vill du veta om det bor en pedofil nära dig?