• bustjejen

Vill du veta om det bor en pedofil nära dig?

Ja, jag skulle vilja veta om det bor en pedofil nära mig, för mina barns säkerhet. Sen är det kanske inte så lätt i verkligheten att registrera dömda pedofiler, även oskyldiga kan drabbas, som familj etc.

• Raskask
    bustjejen skrev 2011-01-25 11:51:53 följande:
    Ja, jag skulle vilja veta om det bor en pedofil nära mig, för mina barns säkerhet. Sen är det kanske inte så lätt i verkligheten att registrera dömda pedofiler, även oskyldiga kan drabbas, som familj etc.
    Om du inte bor på ett väldigt litet ställe så finns det med rätt stor statistisk sannolikhet en pedofil när dig. Det finns även en hoper alkoholister, varav ett antal inte tvekar att köra bil onyktra, det finns folk som misshandlat andra, det finns bedragare, det finns... Det som inte finns så ofta är pyromaner, för de är skapligt ovanliga. Men det brinner ändå förstås med ojämna mellanrum här i landet.

Dina barn är så säkra som din uppmärksamhet är skärpt. Om du vet att på en viss gata bor en människa dömd för övergrepp så blir dina barn ju inte säkrare för det.
  • Mammatill2tjejer
    Dorian Ertymexx skrev 2011-01-25 11:24:57 följande:
    Tokword till mor din. Oddsen för att barnen ska dö i trafiken är mycket, mycket högre än att de blir utsatta för övergrepp som barn. Fast det är klart, det är ju också långt mer OK att "bara" dödas eller blir skadade för livet än att de blir utsatta för övergrepp... Obestämd
    Jag håller med dig i en hel del av vad du skriver.

Vill dock opponera mig lite mot hur du formulerar dig i det här inlägget. Att bli utsatt för övergrepp är faktiskt ganska ofta att bli skadad för livet. Fast inte på samma sätt som du blir om du t.ex blir handikappad eller liknande. De skadorna syns.
    Skadorna du får vid ett övergrepp kanske inte syns på ytan, men de är inte mindre verkliga för det.
    Man måste inte se för att tro, men ofta tro för att se
  • Mad as snow

Nu har jag rätt stor förståelse för föräldrar som skulle vilja veta om de bor granne med en pedofi (om ett sådant register fanns tillgängligt tror jag att jag själv skulle ta mig en titt på det). Men vad som slog mig när jag såg Uppdrag Granskning, och debatten som följde programmet, var att små femåringar hade sprungit in och ut hos den här dömda pedofilen. Något som också hade lett till övergrepp. Vilket är vad jag inte kan begripa: hur man som förälder låter något sådant ske upprepade gånger under en lång period. Det är ju här man som förälder sitter på makten att skydda sina barn. Oavsett om jag skulle bosätta mig någonstans där det inte finns en enda dömd förbrytare så långt ögat når bör jag ju ta mitt ansvar och se till att mina barn inte springer hem och bjuds på godis av någon ärligt talat.

Att få reda på om man bor granne med en dömd pedofil tar inte bort ett dugg av det föräldraransvaret och skyddar en således inte mot ett smack.

• bustjejen
    Raskask skrev 2011-01-25 11:58:49 följande:
    Om du inte bor på ett väldigt litet ställe så finns det med rätt stor statistisk sannolikhet en pedofil när dig. Det finns även en hoper alkoholister, varav ett antal inte tvekar att köra bil onyktra, det finns folk som misshandlat andra, det finns bedragare, det finns... Det som inte finns så ofta är pyromaner, för de är skapligt ovanliga. Men det brinner ändå förstås med ojämna mellanrum här i landet.

Dina barn är så säkra som din uppmärksamhet är skärpt. Om du vet att på en viss gata bor en människa dömd för övergrepp så blir dina barn ju inte säkrare för det.
    Självklart hänger det mycket på min egen uppmärksamhet. I nuläget vet man dock inte vem man ska vara uppmärksam på, och visst tror jag att barnen skulle kunna vara säkrare om man visste.
  • Mammatill2tjejer
    Jungblom skrev 2011-01-25 11:24:17 följande:
    Nej, det vill jag inte. De flesta som blir utnyttjade som barn blir det av en som står barnet nära. Det är ovanligt att barn blir anfallna på tex lekplatsen. Jag lämnar inte mitt barn ensamt med personer jag inte litar på och jag hoppas verkligen att vi inte råkar på någon pedofil.

Du har så rätt.

Vi vet ju alla vem Ulf Olsson var, eller hur? Min alkolholiserade far var ganska nära vän med honom. De umgicks en hel del.  Jag bodde inte med min pappa så vi träffades inte så ofta. Men någon gång minns jag att Uffe var hemma hos pappa när jag var där. Vi var t. om ensamma för pappa var nere på pizzerian och hämtade mat åt mig. Men Uffe rörde mig aldrig. Vi satt där med hans hund och pratade om allt möjligt.

Men utsatt för övergrepp blev jag ändå under 1 års tid. Men inte av Uffe, utan av min "bonusfarfar"...
    En man som jag älskade och litade på mer än på min egen biologiska farfar.

• Mad as snow
    Mammatill2tjejer skrev 2011-01-25 12:15:32 följande:

Du har så rätt.

Vi vet ju alla vem Ulf Olsson var, eller hur? Min alkolholiserade far var ganska nära vän med honom. De umgicks en hel del.  Jag bodde inte med min pappa så vi träffades inte så ofta. Men någon gång minns jag att Uffe var hemma hos pappa när jag var där. Vi var t. om ensamma för pappa var nere på pizzerian och hämtade mat åt mig. Men Uffe rörde mig aldrig. Vi satt där med hans hund och pratade om allt möjligt.

Men utsatt för övergrepp blev jag ändå under 1 års tid. Men inte av Uffe, utan av min "bonusfarfar"...
    En man som jag älskade och litade på mer än på min egen biologiska farfar.

Men jag tänker ändå att om du hade blivit utsatt av Ulf hade ju detta kunnat undvikas om dina föräldrar visste om hans natur? Givetvis kan man med hjälp av kunskap om enskilda människors brottsregister kunna undvika att just dessa enskilda människor hugger klorna i ens barn. Det betyder ju inte att man därmed är safe för alla andra som man inte vet något om.
  • Mammatill2tjejer
    Mad as snow skrev 2011-01-25 12:20:43 följande:
    Men jag tänker ändå att om du hade blivit utsatt av Ulf hade ju detta kunnat undvikas om dina föräldrar visste om hans natur? Givetvis kan man med hjälp av kunskap om enskilda människors brottsregister kunna undvika att just dessa enskilda människor hugger klorna i ens barn. Det betyder ju inte att man därmed är safe för alla andra som man inte vet något om.
    Absolut! Det stämmer. Och jag säger inte att jag INTE skulle vilja veta om det bor en pedofil i närheten av oss.
    Men jag tycker att det här är en oerhört svår och komplex fråga. Det finns egentligen inga enkla svar.
  • Mad as snow
    Mammatill2tjejer skrev 2011-01-25 12:24:57 följande:
    Absolut! Det stämmer. Och jag säger inte att jag INTE skulle vilja veta om det bor en pedofil i närheten av oss.
    Men jag tycker att det här är en oerhört svår och komplex fråga. Det finns egentligen inga enkla svar.
    Det håller jag helt med dig om.
  • Mammatill2tjejer
    Mad as snow skrev 2011-01-25 12:27:21 följande:
    Det håller jag helt med dig om.
    Så bra att vi är överrens
Svar på tråden Vill du veta om det bor en pedofil nära dig?