• esther

Väljer lågutbildade sämre barnböcker?

Det diskuteras att lågutbildade statistiskt sett läser mindre för sina barn och att det bidrar till kunskapsklyftan. Här på FL verkar inte det stämma, men kan det vara så att lågutbildade väljer "sämre böcker"? Skulle det i så fall påverka barnens ordföråd (som förmodligen är sämre i en lågutbildad familj än i en akademikerfamilj).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-09 23:20
    Om ni undrar vad jag menar med "sämre! kan ni kika in här

www.familjeliv.se/Forum-3-402/m57091397.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-10 21:20
    Haha!!

Jag har länkat till fel tråd, jag länkade till min tråd om att Emil har ADHD,inte tråden om huruvida det finns dåliga barnböcker!!

Här är rätt länk :)

www.familjeliv.se/Forum-3-402/m57203378.html
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Väljer lågutbildade sämre barnböcker?
  • Boothwalker
    Argo skrev 2011-02-10 11:24:28 följande:
    Det är inga antaganden - det är uppmätta värden.

En undersökning:
    www.pol.gu.se/digitalAssets/1294/1294354_323-...

Högutbildade män läser 2,5 ggr mer än lågutbildade. Högutbildade kvinnor läser 1,6 ggr mer än lågutbilddade.

En annan undersökning:
    www.pol.gu.se/digitalAssets/1287/1287293_kapi...
    *sid 276*

"Läser flera gånger i veckan" - högutbildade föräldrar läser mer högläsning för sina barn i en omfattning:

0-3 år = 1,15 ggr
    4-6 år = 1,25 ggr
    7-15 år = 1,92 ggr.

Skillnaderna finns och är tydliga. Om skillnaderna däremot spelar någon roll? Tja, det kan man ju spekulera i. Mitt svar är nog at det gör de med största sannolikhet. Och detta säger jag eftersom man verkar kunna se att läsvanor "ärvs". 

Och fler undersökningar om saken får du nog googla själv.
    Om inte det är så att lågutbildade faktiskt inte läser alls för sina barn. Och att det inte bara är max 5% som gör det så tycker jag inte det är relevant om de läser mindre eller inte. Och jag gillar inte generella påståenden om den saken. Visst hör det säkert ihop. Och det stämmer säkert att lågutbildade generellt sett läser mindre. Men är skillnaden så stor att det behöver påpekas? De flesta läser väl för sina barn. Oavsett vad de har för utbildning. Och man kan vara lika intresserad eller ointresserad av att läsa skönlitterärt oavsett. Jag tycker inte skillnaden är så stor att det är ett vettigt argument.
    Det är rätt så enkelt att balansera när man håller i nån. Annars är det svårare... - Mowgli 5 år
  • Argo
    Boothwalker skrev 2011-02-10 11:34:32 följande:
    Om inte det är så att lågutbildade faktiskt inte läser alls för sina barn. Och att det inte bara är max 5% som gör det så tycker jag inte det är relevant om de läser mindre eller inte. Och jag gillar inte generella påståenden om den saken. Visst hör det säkert ihop. Och det stämmer säkert att lågutbildade generellt sett läser mindre. Men är skillnaden så stor att det behöver påpekas? De flesta läser väl för sina barn. Oavsett vad de har för utbildning. Och man kan vara lika intresserad eller ointresserad av att läsa skönlitterärt oavsett. Jag tycker inte skillnaden är så stor att det är ett vettigt argument.
    Faktumet kvarstår - och det var det jag påpekade - att lågutbildade läser mindre. Både för sig själva och för sina barn.

Om du tycker att skillnaderna inte spelar någon roll - jaha?!

Du kan säkert hitta på en bra motivering till varför du INTE tycker att det är en faktor att argumentera kring.

För trådens ämne sedan har jag redan ifrågasatt att de lågutbildade läser "sämre" böcker än de högutbildade.
  • MrsMurphy
    Waldo skrev 2011-02-10 11:20:49 följande:
    Jag är ganska välutbildad, är uppe i många högskolepoäng utöver min examen.
    Men aldrig i brinnande helvete att jag skulle välja barnböcker efter hur politiskt korrekta dom är

Böcker ska vara glädje, Dom ska läsas för att det är roligt och det ska ge mersmak inte för at tuta i barnen något som man "måste" göra.
    Det är ibland en väldigt fin gräns mellan informativa barnböcker och anala"detta-ska-barnen-läsa-för-att -lära-sig"

Nej tack, hur vore det om barnen själva fick välja vad dom ville höra för god natt saga?
    Kan inte göra annat än att instämma!

Dessutom så finns det inte några dåliga barnböcker enligt mig. Visst, i mitt tycke och smak kanske men överlag så har precis alla böcker ett syfte. Man kan väl ha sina funderingar om vissa böckers översättningar men tycker ett enda barn om att läsa den boken så är det helt enkelt en bra bok.  

Allt är såååååååå naturligt så...
  • Ljushuvud

Det är alltid en generalisering som ligger till grund till påståenden som detta! Och som generalisering är det säkert korrekt och det är lika korrekt att det finns familjer där varken mamma eller pappa har ens gymnasiebehörighet, som läser mer för sina barn än de som är högutbildade med doktorsexamen. I vilket fall.. Jag tror att det beror på familjekultur snarare än utbildningsnivå. Men att en familj med flera led av högutbildade föräldrar bryr sig förmodligen mer om språk och utbildning även för sina barns skull, än de som inte har någon akademisk bakgrund i släkten. Det finns ALLTID undantag! Men generellt sett tror jag det är så..

MEN! :-/
  • Priceless Perfection

Jag orkar verkligen inte med sånt här.

Just nu är jag lågutbildad. Vi får se hur det ser ut om 5 år.

Mina barn pratar både svenska och engelska. De är 2 respektive 3 år.

Du är den enda som begränsar dig
  • Boothwalker
    Argo skrev 2011-02-10 11:56:22 följande:
    Faktumet kvarstår - och det var det jag påpekade - att lågutbildade läser mindre. Både för sig själva och för sina barn.

Om du tycker att skillnaderna inte spelar någon roll - jaha?!

Du kan säkert hitta på en bra motivering till varför du INTE tycker att det är en faktor att argumentera kring.

För trådens ämne sedan har jag redan ifrågasatt att de lågutbildade läser "sämre" böcker än de högutbildade.
    Faktum är att paranötter är större än jordnötter. Men jag tycker inte det heller är relevant här =)

Hade skillnaden varit jättestor hade jag tyckt att det spelade roll. Men läsandet och att läsa för sina barn är nåt som förekommer i de flesta familjer. Och jag tycker faktiskt inte det är relevant vad föräldrarna har för utbildning då.
    Det är rätt så enkelt att balansera när man håller i nån. Annars är det svårare... - Mowgli 5 år
  • Mandel
    Sussli skrev 2011-02-10 09:39:15 följande:
    Men du, Termos, för att arbeta som kvalificerad revisor så måste du ha högskoleutbildning. Annars är du möjligen assistent. Samma arbete utför du i alla fall inte.
    Det kan ju beror på att jag är egen företagare och sköter all redovisning själv. Så länge jag inte har ett AB så är jag inte skyldig att ha en extern revisor.
    Kompisarna får punga ut med många tusentals kronor för en revisor som tittar igenom deras papper bara för att de har ett AB och inte en enskild firma.
    Vi omsätter fler miljoner än dem och klarar allt själva. Jag sköter all bokföring, bokslut med allt vad det innebär, deklaration m.m.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Priceless Perfection
    Mandel skrev 2011-02-10 13:15:48 följande:
    Det kan ju beror på att jag är egen företagare och sköter all redovisning själv. Så länge jag inte har ett AB så är jag inte skyldig att ha en extern revisor.
    Kompisarna får punga ut med många tusentals kronor för en revisor som tittar igenom deras papper bara för att de har ett AB och inte en enskild firma.
    Vi omsätter fler miljoner än dem och klarar allt själva. Jag sköter all bokföring, bokslut med allt vad det innebär, deklaration m.m.
    Jag kanske är ite och cyklar nu, men måste man inte ha en auktoriserad revisor som godkänner din redovisning. Jag syftar på själva årsredovisningen?

Jag tycker att det är jättemodigt att redovisa allt själv, men jag skulle vara rädd att göra fel, men du kanske har en utbildning som gör dig trygg på din sak?

Vi använde oss av en revisor. Vi betalade 7000 för deklaration och bokslut. Sedan var det 750 kronor per månad. Förmodligen gjorde hon månadsredovisningen på en timme eller så.
    Du är den enda som begränsar dig
  • bengke

Jag tänker på mina mostrar. En har sju års folkskola och en är svenskalärare på gymnasiet, båda ger våra barn böcker. Den mostern med lägre utbildning handlar böcker på Ica och det kan bli lite vad som helst (pek-böcker från Rebus, älv-böcker från Daisy Meadows, gamla klassiker i nytryck). Lärarinnan köper nyutgivna barnböcker som fått bra recensioner (ofta från förlag som Alfabeta eller Olika, typ "Här kommer bussen!" , "Snurran", "Det kittlar när löven faller"). Barnen tycker om samtliga böckerna.

• bengke

En sak som jag förresten tänker på är att det kan finnas en annan skillnad i hur mycket man läser för sina barn. Jag och min man är välutbildade (i princip så välutbildad man kan vara med lång grundutbildning och därefter forskarutbildning). Vi är väldigt priviligierade eftersom vi tjänar så bra att ingen arbetar 100%. Våra barn hör i snitt 1 timmes högläsning/dag var (mer på helgerna), med femåringen går vi nog igenom ca 4 kapitelböcker/vecka och minstingen går igenom mängder med bilderböcker/dag.

Hur många är så priviligierade som vi att de kan sitta ner med varsitt barn i timmar och läsa, och ändå har tid med övriga bestyr, lek och utflykter? Lågutbildade har oftast sämre lön och därmed längre arbetstider, kanske dessutom inte samma möjlighet till avlastning i hemmet med det man inte själv har lust med att göra.

Svar på tråden Väljer lågutbildade sämre barnböcker?