• esther

Väljer lågutbildade sämre barnböcker?

Det diskuteras att lågutbildade statistiskt sett läser mindre för sina barn och att det bidrar till kunskapsklyftan. Här på FL verkar inte det stämma, men kan det vara så att lågutbildade väljer "sämre böcker"? Skulle det i så fall påverka barnens ordföråd (som förmodligen är sämre i en lågutbildad familj än i en akademikerfamilj).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-09 23:20
    Om ni undrar vad jag menar med "sämre! kan ni kika in här

www.familjeliv.se/Forum-3-402/m57091397.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-10 21:20
    Haha!!

Jag har länkat till fel tråd, jag länkade till min tråd om att Emil har ADHD,inte tråden om huruvida det finns dåliga barnböcker!!

Här är rätt länk :)

www.familjeliv.se/Forum-3-402/m57203378.html
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Väljer lågutbildade sämre barnböcker?
  • Eisa

Ja lågutbildades barn får nog höra de looseraktiga Max-böckerna.

• esther
    Eisa skrev 2011-02-10 06:44:19 följande:
    Ja lågutbildades barn får nog höra de looseraktiga Max-böckerna.
    Jag tror tvärtom att det är de välutbildade föräldrarna som ser Max-böckernas litterära kvaliteter, och att det ffa är outbildade föräldrar som tex inte vågar prata barnspråk med barnen. Men jag kan ha fel! Barbro Lindgren är hursomhelst en av Sveriges mest medvetna författare!
  • esther
    Argo skrev 2011-02-10 06:27:20 följande:
    Att lågutbildade läser mindre, både för sig själv och för sina barn, bhöver vi ju inte fundera på.

Men när de väl läser för barnen - varför skulle välja sämre böcker?

Alfons Åberg, Pippi och Mamma Mu - skulle den typen vara reserverad för endera låg- eller högutbildade?

Ungars ordförråd behöver att de hör och att de själva läser. Om det sedan är Skattkammarön eller Claes Olsson-katalogen spelar nog mindre roll. 
    Men vad väljer man utöver de helt självklara valen som Mamma Mu och Pippi? Serietidningar? Klassiska sagor? Miljö- och genusmedvetna helpräktiga tråkböcker?
  • Annsofie82

Är man lågutbildad när man bara har en yrkesutb. från gymnasiet i ryggen? Jag läser för mina barn varje dag. Dem har ett toppen ordförråd och den stora grabben lärde sig läsa bara sådär när han va 6....
    Om man ser till det är jag nog fan inte lågutbildad.....
    Knepigt hur man kan skriva så! Utbildning har väl inget med att gör hur mycket man läser för sina barn? Hur mycket man pratar med sina barn? Tror inte man behöver oroa sig över kvaliten på böcker, jag gör det inte. Tycker mina barn om böckerna och vill höra dem om och om igen är den bra nog till oss.
    Detta va hemskt tramsigt,

• Helle333
    esther skrev 2011-02-09 23:08:51 följande:

Det diskuteras att lågutbildade statistiskt sett läser mindre för sina barn och att det bidrar till kunskapsklyftan. Här på FL verkar inte det stämma, men kan det vara så att lågutbildade väljer "sämre böcker"? Skulle det i så fall påverka barnens ordföråd (som förmodligen är sämre i en lågutbildad familj än i en akademikerfamilj).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-09 23:20
    Om ni undrar vad jag menar med "sämre! kan ni kika in här

www.familjeliv.se/Forum-3-402/m57091397.html
    Nej det tycker jag verkligen inte. Mina föräldrar köpte riktigt bra barnböcker. Det har även mina vänner som inte gått högskolor gjort
  • Argo
    esther skrev 2011-02-10 06:49:30 följande:
    Men vad väljer man utöver de helt självklara valen som Mamma Mu och Pippi? Serietidningar? Klassiska sagor? Miljö- och genusmedvetna helpräktiga tråkböcker?
    Måste man välja något alls utöver "de självklara" valen? Räcker det inte med "de självklara" valen?

*det blir ändå ganska många om man först ska läsa alla "de självklara"*

Jag tror att, om man inte är en van läsare, om man inte har det intresset själv, så är det säkert lätt hänt att man hamnar i "de självklara". Och dessa böcker håller allt som oftast hög kvalitet - det är därför de har gått och blivit "de självklara" med tiden.

Så jag kan inte se att de lågutbildade på något sätt skulle välja sämre böcker.

*OM det nu inte är så att folk med "bättre" böcker menar politiskt korrekta och "medvetna" böcker - för där är definitivt målgruppen (dvs föräldrar som vill var PK) mycket mindre*
  • Mandel

Vet inte vart gränsen för dåliga böcker är.
    Här har vi och läser vi Bamse, klassiska sagor, Mamma Mu, Mulle Meck, Klass 1b, Axel kör fast, Byggare Bob, Spöket Laban, Anna och Långa Farbrorn, Astrid Lindgrens böcker, Sagosamlingar, Barbapappa m.m.
    Vi kanske skulle höja ambitionerna lite och börja med klassiska romanförfattare på vuxennivå för att inte verka lågutbildade.
    Fast frågan är ju om Barnen ens ska lyssna på de böckerna med tanke på vad de handlar om...

Äldsta sonen har pratat ihjäl alla sedan 2 års ålder och han har aldrig ens blivit tillfrågad vid något språktest på bvc eftersom de hör på honom bara han kommer in genom dörren att han har ett ordföråd som klår de flesta i samma ålder.
    Lilla var senare med talet, men har ett bra ordföråd han med.
    Det kanske beror på att vi pratar mer än de 5min/dag med varandra här hemma.
    Långa och många diskussioner rörande allt ifrån sommarsemester till företagsledning.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • SjälvaJag

men skärp er att jämföra allt med utbildningsnivå!  Det är inte säkert att man är mindre klok bara för att man inte läst doktorand eller läkare osv. Det finns faktiskt endel personer som faktiskt trivs med jobb man kan få efter en "låg utbildning"

• morochmer

Vid en stor, ordentligt utförd undersökning kan det säkert visa sig att det är så.
    Jag tror inte det kommer visa sig här.

• Flickan och kråkan

Hur intresserad man själv som förälder är av litteratur och språk tror jag absolut påverkar bokval.......sedan är det ju en definitionsfråga om vad som är god respektive dålig litteratur . Något som har större betydelse än exakt VAD vi läser är HUR vi läser med och för våra barn .

Svar på tråden Väljer lågutbildade sämre barnböcker?