• esther

Väljer lågutbildade sämre barnböcker?

Det diskuteras att lågutbildade statistiskt sett läser mindre för sina barn och att det bidrar till kunskapsklyftan. Här på FL verkar inte det stämma, men kan det vara så att lågutbildade väljer "sämre böcker"? Skulle det i så fall påverka barnens ordföråd (som förmodligen är sämre i en lågutbildad familj än i en akademikerfamilj).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-09 23:20
    Om ni undrar vad jag menar med "sämre! kan ni kika in här

www.familjeliv.se/Forum-3-402/m57091397.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-10 21:20
    Haha!!

Jag har länkat till fel tråd, jag länkade till min tråd om att Emil har ADHD,inte tråden om huruvida det finns dåliga barnböcker!!

Här är rätt länk :)

www.familjeliv.se/Forum-3-402/m57203378.html
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Väljer lågutbildade sämre barnböcker?
  • Argo
    Boothwalker skrev 2011-02-10 09:52:42 följande:
    Vad grundar du det påståendet på?

Även om det är procetuellt sant så kan det knappast vara så sant att det är relevant.
    Det grundar jag på otaliga undersökningar som alla visar på samma slutsats. Utbildningsnivå och folks läsvanor och förhållande till böcker hänger ihop.

Det är bara att googla "undersökning läsvanor lågutbildade" (eller "högutbildade") så kan du börja läsa därifrån.

Beroende på hur, var och när undersökningen är gjord kan det normalt sett variera mellan en faktor 1,5 upp till en faktor 3 på skillnaden i folks läsvanor.
  • Skarpa
    Argo skrev 2011-02-10 10:40:22 följande:
    Det grundar jag på otaliga undersökningar som alla visar på samma slutsats. Utbildningsnivå och folks läsvanor och förhållande till böcker hänger ihop.

Det är bara att googla "undersökning läsvanor lågutbildade" (eller "högutbildade") så kan du börja läsa därifrån.

Beroende på hur, var och när undersökningen är gjord kan det normalt sett variera mellan en faktor 1,5 upp till en faktor 3 på skillnaden i folks läsvanor.
    Är det klargjort då att skillnaden i läsvanor beror på utbildningsnivå, eller kan man kanske tänka sig att en person som redan från början har ett "bra" förhållande till böcker och läsning i högre grad läser vidare på högre utbildningsnivåer?
  • Kazeer
    Boothwalker skrev 2011-02-10 10:15:44 följande:
    Jag tycker det är skillnad på sämre böcker och dåliga böcker. Sämre böcker anser jag kan vara ok men att det finns många bättre förslag. Dåliga anser jag är böcker som inte ens är ok.
    Men vilken typ av böcker faller i kategorin "sämre" och i kategorin "dåliga"?
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Argo
    Koo skrev 2011-02-10 10:45:46 följande:
    Är det klargjort då att skillnaden i läsvanor beror på utbildningsnivå, eller kan man kanske tänka sig att en person som redan från början har ett "bra" förhållande till böcker och läsning i högre grad läser vidare på högre utbildningsnivåer?
    Vad spelar det för roll vad det beror på? Mitt påstående (felstavat och allt) var:

Att lågutbildade läser mindre, både för sig själv och för sina barn, bhöver vi ju inte fundera på.

Resultatet blir ju detsamma oavsett vilket som är hönan och vilket som är ägget. Lågutbildade läser mindre.
  • Skarpa
    Argo skrev 2011-02-10 10:54:05 följande:
    Vad spelar det för roll vad det beror på? Mitt påstående (felstavat och allt) var:

Att lågutbildade läser mindre, både för sig själv och för sina barn, bhöver vi ju inte fundera på.

Resultatet blir ju detsamma oavsett vilket som är hönan och vilket som är ägget. Lågutbildade läser mindre.
    Det kanske inte spelar någon roll för just ditt påstående, men jag var mer allmänt nyfiken
  • Boothwalker
    Argo skrev 2011-02-10 10:40:22 följande:

Fast jag anser att även om det är så om man gör undersökningar och resultaten pekar mot att det är så så är skillnaden inte så stor att man kan göra påståendet att lågutbildade läser mindre generellt sett. Att läsa skönliterära böcker och att studera är inte samma sak. Det är ett intresse som man kan ha oavsett utbildning. Jag läste som mest när jag var 10-15. Jag läste ett par böcker i veckan. Ibland ett par böcker om dagen. Jag läste lätt mest i min klass.

Jag tror att läsvanor grundas på om man läste mycket när man var lite och om man har intresse för att leva sig in i andras fantasier. Det har typ inget med utbildning att göra.

Däremot kan det hända att den som läst mycket är mer läsvan och därmed har lättare för sig att läsa annan litteratur som studiemedel. Och därför väljer att fortsätta utbilda sig. Men jag tycker det är dumt att göra antaganden om att folk som inte har högre utbildning inte heller läser för sina barn.
    Det är rätt så enkelt att balansera när man håller i nån. Annars är det svårare... - Mowgli 5 år
  • Boothwalker
    Argo skrev 2011-02-10 10:54:05 följande:
    Men är skillnaden så stor att det är relevant?
    Det är rätt så enkelt att balansera när man håller i nån. Annars är det svårare... - Mowgli 5 år
  • Waldo

Jag är ganska välutbildad, är uppe i många högskolepoäng utöver min examen.
    Men aldrig i brinnande helvete att jag skulle välja barnböcker efter hur politiskt korrekta dom är

Böcker ska vara glädje, Dom ska läsas för att det är roligt och det ska ge mersmak inte för at tuta i barnen något som man "måste" göra.
    Det är ibland en väldigt fin gräns mellan informativa barnböcker och anala"detta-ska-barnen-läsa-för-att -lära-sig"

Nej tack, hur vore det om barnen själva fick välja vad dom ville höra för god natt saga?

• Boothwalker
    Waldo skrev 2011-02-10 11:20:49 följande:
    Jag är ganska välutbildad, är uppe i många högskolepoäng utöver min examen.
    Men aldrig i brinnande helvete att jag skulle välja barnböcker efter hur politiskt korrekta dom är

Böcker ska vara glädje, Dom ska läsas för att det är roligt och det ska ge mersmak inte för at tuta i barnen något som man "måste" göra.
    Det är ibland en väldigt fin gräns mellan informativa barnböcker och anala"detta-ska-barnen-läsa-för-att -lära-sig"

Nej tack, hur vore det om barnen själva fick välja vad dom ville höra för god natt saga?
    Nä det ska man inte. Välj böcker ni tycker är bra och som barnen gillar. Att läsa böcker bara för att man ska tycker jag aldrig man ska... =)
  • Argo
    Boothwalker skrev 2011-02-10 10:57:57 följande:
    Fast jag anser att även om det är så om man gör undersökningar och resultaten pekar mot att det är så så är skillnaden inte så stor att man kan göra påståendet att lågutbildade läser mindre generellt sett. Att läsa skönliterära böcker och att studera är inte samma sak. Det är ett intresse som man kan ha oavsett utbildning. Jag läste som mest när jag var 10-15. Jag läste ett par böcker i veckan. Ibland ett par böcker om dagen. Jag läste lätt mest i min klass.

Jag tror att läsvanor grundas på om man läste mycket när man var lite och om man har intresse för att leva sig in i andras fantasier. Det har typ inget med utbildning att göra.

Däremot kan det hända att den som läst mycket är mer läsvan och därmed har lättare för sig att läsa annan litteratur som studiemedel. Och därför väljer att fortsätta utbilda sig. Men jag tycker det är dumt att göra antaganden om att folk som inte har högre utbildning inte heller läser för sina barn.
    Det är inga antaganden - det är uppmätta värden.

En undersökning:
    http://www.pol.gu.se/digitalAssets/1294/1294354_323-334.pdf

Högutbildade män läser 2,5 ggr mer än lågutbildade. Högutbildade kvinnor läser 1,6 ggr mer än lågutbilddade.

En annan undersökning:
    http://www.pol.gu.se/digitalAssets/1287/1287293_kapitel_21.pdf
    *sid 276*

"Läser flera gånger i veckan" - högutbildade föräldrar läser mer högläsning för sina barn i en omfattning:

0-3 år = 1,15 ggr
    4-6 år = 1,25 ggr
    7-15 år = 1,92 ggr.

Skillnaderna finns och är tydliga. Om skillnaderna däremot spelar någon roll? Tja, det kan man ju spekulera i. Mitt svar är nog at det gör de med största sannolikhet. Och detta säger jag eftersom man verkar kunna se att läsvanor "ärvs". 

Och fler undersökningar om saken får du nog googla själv.
Svar på tråden Väljer lågutbildade sämre barnböcker?