• esther

Väljer lågutbildade sämre barnböcker?

Det diskuteras att lågutbildade statistiskt sett läser mindre för sina barn och att det bidrar till kunskapsklyftan. Här på FL verkar inte det stämma, men kan det vara så att lågutbildade väljer "sämre böcker"? Skulle det i så fall påverka barnens ordföråd (som förmodligen är sämre i en lågutbildad familj än i en akademikerfamilj).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-09 23:20
    Om ni undrar vad jag menar med "sämre! kan ni kika in här

www.familjeliv.se/Forum-3-402/m57091397.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-10 21:20
    Haha!!

Jag har länkat till fel tråd, jag länkade till min tråd om att Emil har ADHD,inte tråden om huruvida det finns dåliga barnböcker!!

Här är rätt länk :)

www.familjeliv.se/Forum-3-402/m57203378.html
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Väljer lågutbildade sämre barnböcker?
  • Argo
    esther skrev 2011-02-09 23:08:51 följande:

Det diskuteras att lågutbildade statistiskt sett läser mindre för sina barn och att det bidrar till kunskapsklyftan. Här på FL verkar inte det stämma, men kan det vara så att lågutbildade väljer "sämre böcker"? Skulle det i så fall påverka barnens ordföråd (som förmodligen är sämre i en lågutbildad familj än i en akademikerfamilj).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-09 23:20
    Om ni undrar vad jag menar med "sämre! kan ni kika in här

www.familjeliv.se/Forum-3-402/m57091397.html
    Smart trick förresten!

Länka till sin egen tråd "Emil har ADHD" för att på så sätt få upp antalet träffar inför avgörandet av den där tävlingen där man kunde vinna 5000 från Goboken.
  • Mandel
    SjälvaJag skrev 2011-02-10 07:25:35 följande:
    men skärp er att jämföra allt med utbildningsnivå!  Det är inte säkert att man är mindre klok bara för att man inte läst doktorand eller läkare osv. Det finns faktiskt endel personer som faktiskt trivs med jobb man kan få efter en "låg utbildning"
    Ja eller som jag som jobbar som revisor utan att ha läst till civilekonom på högskola.
    Är visserligen lågutbildad, men utför samma jobb som en högutbildad. Innebär det då att de som måste läsa på högskola för att bli det är mer korkade än mig?
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • beccagranen

Vi väljer efter utbudet som finns. Jag läser helt enkelt böcker som är anpassade efter åldern, Mamma Mu, laban, tummen etc blev det omkring 2-3års åldern. Nu är pojken 3,5 och det blir allt mer klssiker från Astrid Lindgren, och det beror mycket på att det var en del av min barndom samt att förskolan lär ut sånger och läser om dessa figurer. Sen får han såklart också välja ut böcker som han vill läsa, blir ju en hel del om bilar/poliser/brandmän etc. För mig är det positivt att man ens läser böcker, tycker allt fler ersätter sagoläsningen med saga på tv. 
    Ang min utbildningsnivå så är den väl medel, två år eftergymnasial utbildning i ekonomi. 

• Saniis

Vilka böcker är bättre respektive sämre? Är väldigt nyfiken!

• Sussli

Men du, Termos, för att arbeta som kvalificerad revisor så måste du ha högskoleutbildning. Annars är du möjligen assistent. Samma arbete utför du i alla fall inte.

• Boothwalker
    Argo skrev 2011-02-10 06:27:20 följande:
    Att lågutbildade läser mindre, både för sig själv och för sina barn, bhöver vi ju inte fundera på.
    Vad grundar du det påståendet på?

Även om det är procetuellt sant så kan det knappast vara så sant att det är relevant.
    Det är rätt så enkelt att balansera när man håller i nån. Annars är det svårare... - Mowgli 5 år
  • chobokid

Vilka är dåliga barnböcker? Vilka är bra barnböcker? Man får inte glömma bort att man alltid har ett vuxenperspektiv när man bedömer barnböcker. Barn kanske gillar så kallade dåliga barnböcker. 
    Dåliga barnböcker för mig är dåligt översatta barnböcker, allt annat är en smakfråga.  

• Boothwalker
    chobokid skrev 2011-02-10 09:58:46 följande:
    Vilka är dåliga barnböcker? Vilka är bra barnböcker? Man får inte glömma bort att man alltid har ett vuxenperspektiv när man bedömer barnböcker. Barn kanske gillar så kallade dåliga barnböcker. 
    Dåliga barnböcker för mig är dåligt översatta barnböcker, allt annat är en smakfråga.  
    Jag tycker det är skillnad på sämre böcker och dåliga böcker. Sämre böcker anser jag kan vara ok men att det finns många bättre förslag. Dåliga anser jag är böcker som inte ens är ok.
    Det är rätt så enkelt att balansera när man håller i nån. Annars är det svårare... - Mowgli 5 år
  • Skarpa

Jag upplever att de studier på högskole- och universitetsnivå som jag har ägnat mig åt har gjort att jag själv lärt mig att se på allt möjligt ur olika synvinklar, analysera, argumentera både för och emot mina egna åsikter osv.

Jag kan för min egen del därför säga att jag troligtvis lägger mer tanke bakom vilka böcker jag vill läsa för mitt barn, vad de förmedlar och hur det står i relation till vad jag vill att hon skall mötas av, än jag skulle ha gjort om jag inte utvecklat ett mer kritiskt och brett tänkande. I viss mån gör det också att jag troligtvis resonerar med mitt barn på ett annat sätt kring böckerna. Därmed blir kvaliteten på läsandet högre, anser jag.

Jag upplever att många andra som jag pratat med, som också läst på högskolenivå delar min bild av ett ökat kritiskt tänkande, och förmåga att se fler perspektiv tack vare studierna, så där kan jag också tänka mig att man funderar lite extra kring vilka böcker man läser och vad de säger till barnen.

Därmed inte sagt att personer som inte läst på högskola saknar det tänket eller helt oreflekterat väljer vilka böcker som helst till sina barn. Jag tror bara att det kan vara lättare för högutbildade att utnyttja sin förmåga till kritiskt tänkande, eftersom man "drillats" till det under flera år (ofta).

• Javah

Så barn till lågutbildade har sämre ordförråd nu också?

Jag och min man har enbart gymnasieutbildning, jag har viss efterkompetens
    men inte på högskolenivå. Min sons bästa kompis har högutbildade föräldrar,
    pappan är vd för ett stort företag och mamman är arkitekt av något slag.
    Men, min son har mycket större ordförråd än sin kompis, utan tvekan.

Vi må vara lågutbildade men inte är vi helt blåsta för det!  Intelligensen sitter inte
    i utbildningen. Vi älskar våra arbeten, de är givande. Man behöver ju knappas vara socionom
    för att kunna tänka ett steg längre och välja barnböcker som inte bara är trams.

Svar på tråden Väljer lågutbildade sämre barnböcker?