• esther

Väljer lågutbildade sämre barnböcker?

Det diskuteras att lågutbildade statistiskt sett läser mindre för sina barn och att det bidrar till kunskapsklyftan. Här på FL verkar inte det stämma, men kan det vara så att lågutbildade väljer "sämre böcker"? Skulle det i så fall påverka barnens ordföråd (som förmodligen är sämre i en lågutbildad familj än i en akademikerfamilj).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-09 23:20
    Om ni undrar vad jag menar med "sämre! kan ni kika in här

www.familjeliv.se/Forum-3-402/m57091397.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-10 21:20
    Haha!!

Jag har länkat till fel tråd, jag länkade till min tråd om att Emil har ADHD,inte tråden om huruvida det finns dåliga barnböcker!!

Här är rätt länk :)

www.familjeliv.se/Forum-3-402/m57203378.html
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Väljer lågutbildade sämre barnböcker?
  • Indianica
    Boothwalker skrev 2011-02-10 11:34:32 följande:
    Om inte det är så att lågutbildade faktiskt inte läser alls för sina barn. Och att det inte bara är max 5% som gör det så tycker jag inte det är relevant om de läser mindre eller inte. Och jag gillar inte generella påståenden om den saken. Visst hör det säkert ihop. Och det stämmer säkert att lågutbildade generellt sett läser mindre. Men är skillnaden så stor att det behöver påpekas? De flesta läser väl för sina barn. Oavsett vad de har för utbildning. Och man kan vara lika intresserad eller ointresserad av att läsa skönlitterärt oavsett. Jag tycker inte skillnaden är så stor att det är ett vettigt argument.
    Fast jag tycker att varje barn som halkar efter i skolan pga bristande läsvanor är ett barn för mycket, visst kan någon procents skillnad låta lite, men det rör sig ju om många, många barn som helt enkelt får ett sämre språk än sina klasskamrater pga. något så enkelt som att mamma och pappa inte ville läsa de där 15 minuter per dag (minst) som krävs för att barnet skulle fått en god språkutveckling. Och god språkutveckling handlar inte bara om att kunna läsa skönlitteratur rent tekniskt och att njuta av det, utan om att genom att exponeras för skönlitteratur lär sig barnet massor om sig själv, andra och samhället, det ökar sitt ordförråd så det lättare kan ta till sig facktexter också m.m.

Ska man dra det till sin spets är det tyvärr så att barn till lågutbildade själva oftast blir lågutbildade. Om föräldrarna kan göra något så enkelt som att läsa för sina barn för att ge barnet ökade chanser att själva välja utbidningsnivå, tycker jag man ska uppmunta det!
  • Indianica
    MrsMurphy skrev 2011-02-10 12:03:47 följande:
    Kan inte göra annat än att instämma!

Dessutom så finns det inte några dåliga barnböcker enligt mig. Visst, i mitt tycke och smak kanske men överlag så har precis alla böcker ett syfte. Man kan väl ha sina funderingar om vissa böckers översättningar men tycker ett enda barn om att läsa den boken så är det helt enkelt en bra bok.  

Fast det finns ju en kanon, så det handlar inte bara om personlig tycke och smak. Nu finns det förvisso ingen pekbokskanon, så småbarnsböcker faller lite utanför det (även om nog många per automatik känner att t.ex. Alfons är bra böcker), men nog anser jag att det finns bättre och sämre böcker även för små barn. Men för större barn finns det en kanon (många klassiker ingår i den) och jag vågar påstå att de flesta lågutbildade som lånar/köper böcker till sina barn som ingår i den kanon, t.ex. Robinson Crusoe (som mina barn fick höra då de var fem och sex år gamla), utan ofta är man medlem i Disneys bokklubb eller köper böcker ur bokserier ( typ Kittyböcker).

Litteraturpedagogen lena Kersén har ju sagt något ganska klokt om det är och det är att man måste styra barnens läsning och det jämför hon med att äta godis varje dag, vilket naturligtvis är oacceptabelt och samma sak gäller lättsmält barnlitteratur, det är självfallet trevligt och nödvändigt att barnen får läsa t.ex. Disneyböcker ibland, men det man slukar mest, ska vara av god kvalitet. Och nej, det är inte subjektivt. Min dotter ratar t ex Disneyböcker numera för hon ycker inte de är bra, men då hon var 2-3 kastade hn sig över dem på universitetsbiblioteket. Har man fått känsla för språket genom god litteratur, då märker man den dåliga litteraturen och den ger inte lika mycker längre, istället hungrar man efter det där som till en början kan uppfattas som "svårt", men som ger det lilla extra För att återknyta till ämnet, så har lågutbildade föräldrar oftast inte kunskap om den goda barnlitteraturen, man läser inte recensionerna på DN, man  har ingen högre utbildning som gör att man kan avgöra språkets kvalité lika bra som högutbildade och ja nu generaliserar jag, men det måste man göra ibland för att få grepp om verkligheten, så den som är lågutbildad, men läser god litteratur behöver inte rätta mig Jag vet att varje generalisering innebär att fel görs, då det finns undantag.
  • Boothwalker
    Indianica skrev 2011-02-10 13:38:38 följande:
    Fast jag tycker att varje barn som halkar efter i skolan pga bristande läsvanor är ett barn för mycket, visst kan någon procents skillnad låta lite, men det rör sig ju om många, många barn som helt enkelt får ett sämre språk än sina klasskamrater pga. något så enkelt som att mamma och pappa inte ville läsa de där 15 minuter per dag (minst) som krävs för att barnet skulle fått en god språkutveckling. Och god språkutveckling handlar inte bara om att kunna läsa skönlitteratur rent tekniskt och att njuta av det, utan om att genom att exponeras för skönlitteratur lär sig barnet massor om sig själv, andra och samhället, det ökar sitt ordförråd så det lättare kan ta till sig facktexter också m.m.

Ska man dra det till sin spets är det tyvärr så att barn till lågutbildade själva oftast blir lågutbildade. Om föräldrarna kan göra något så enkelt som att läsa för sina barn för att ge barnet ökade chanser att själva välja utbidningsnivå, tycker jag man ska uppmunta det!
    Ja det håller jag med om. Men jag anser att det är en annan fråga. De flesta lågutbildade läser också för sina barn.

Det är en väldigt kraftig generalisering du kör med där. Dels säger du att det OFTAST är så. (vilket jag inte alls tror på) Dessutom får du det att verka som om att utbildning är superviktigt. Ja det är viktigt. Om det är det man själv vill...
    Det är rätt så enkelt att balansera när man håller i nån. Annars är det svårare... - Mowgli 5 år
  • MammaG

Varför skulle ordförådet vara sämre i en arbetarfamilj än i en akademikerfamilj? Då jag har många som har utbildat sig i olika decennier, från 60-tal till 90-tal, så kan jag konstatera att vara utbildad idag inte är det samma som att vara bildad. Det var det för 30-40 år sedan, men idag är det väldigt vanligt att man är helt insnöad på det man är utbildad till. Ordföråd har i sin tur att göra med bildning, inte utbildning.

Sedan är det allmänt vedertaget bland de som arbetar med läsande att det är bättre att läsa en "dålig" (vad det nu är) bok än att inte läsa alls

Min nystartade blogg: namnetvarupptaget.wordpress.com
  • MammaG
    Heisan skrev 2011-02-09 23:17:52 följande:
    Jag är lågutbildad o har läst för de utav mina barn som har velat det. O de har trots min utbildningsbrist bäst ordförråd i sin klass o har haft det under hela skoltiden. Så mitt svar blir nej. O jag tror inte riktigt på att det är läsandet som avgör ordförrådet utan hur mycket man pratar med sina barn. Vilket tydligen ska vara i snitt 5 min/dag sägs det.
    är snittet att prata med sina barn 5 min per dag???? Det låter ju hel vansinnigt! Vad gör man i så fall den övriga tiden?
    Nu ska vi se: Vi går upp 90 min innan vi går hemifrån - 90 minuters prat där, är tillsammans mellan tre och fyra timmar från det vi kommer hem tills det min son gåoch lägger oss. Vi kan dra bort kanske 30-40 minuter icke-prat där, sammanlagt. Matte har aldrig varit min starka sida (språk är), men blir det inte i runda slängar fyra timmars prat varje vardag? Mer på helgerna. Är vi extrema?
  • Indianica
    Boothwalker skrev 2011-02-10 13:53:51 följande:
    Ja det håller jag med om. Men jag anser att det är en annan fråga. De flesta lågutbildade läser också för sina barn.

Det är en väldigt kraftig generalisering du kör med där. Dels säger du att det OFTAST är så. (vilket jag inte alls tror på) Dessutom får du det att verka som om att utbildning är superviktigt. Ja det är viktigt. Om det är det man själv vill...
    Men det finns ju forskning som visar att utbildningsnivå ofta är ett socialt arv, så det är inget man "tror på", antingen vågar man se att det finns, eller så blundar man för det och säger att barnen får själva välja utan att vi lägger oss i.

Om du vill kan du också läsa om Burdieus teorier om habitus och socialt kapital. En del av det kulturella kapitalet han menar finns, är just kopplat till b.la litteratur. De barn som exponeras för litteratur med ett mer avancerat språk, klarar också att ta till sig skolans språk bättre och presterar bättre i skolan (vilket är en inkörsport till det fria valet om man ska studera vidare eller inte). Däremot har barn till lågutbildade stor chans att själva välja utbildningsnivå, om de får läsa god litteratur, gå på museum etc.

www.dagenssamhalle.se/nyheter/foraeldrar-avgor-elevernas-resultat-4151

Det är egentligen inte konstigt att utbildning är ett socialt arv. Och ja, utbildning är viktigt, även "bara" grundskoleutbildning. Men många tonåringar idag klarar inte av att förstå den enklaste tidningsnotis pga. för dåligt språk.
  • MammaG

Nu har det malts om lågutbildade kontra högutbildade och läsande. Känner ingen sig manad att starta en tråd om att kvinnor läser avsevärt mycket mer än män?

• Indianica
    MammaG skrev 2011-02-10 14:00:53 följande:
    Varför skulle ordförådet vara sämre i en arbetarfamilj än i en akademikerfamilj? Då jag har många som har utbildat sig i olika decennier, från 60-tal till 90-tal, så kan jag konstatera att vara utbildad idag inte är det samma som att vara bildad. Det var det för 30-40 år sedan, men idag är det väldigt vanligt att man är helt insnöad på det man är utbildad till. Ordföråd har i sin tur att göra med bildning, inte utbildning.

Sedan är det allmänt vedertaget bland de som arbetar med läsande att det är bättre att läsa en "dålig" (vad det nu är) bok än att inte läsa alls
    Ungefär som att det är bättre att barn som äter dåligt lever på bullar, än att inte äta något alls...

Sedan är det så att vi som arbetar med läsande (nu generaliserar jag igen) så vitt jag vet inte förespråkar att man ska ge upp den goda litteraturen, uan komplettera den med annan litteratur eller populärfilm,. En god idé kan t.ex. vara att läsa en klassiker för sitt barn och sedan se en disneyversion på DVD. Men inkörsporten för lässvaga barn ska vara att de får välja själva, men de ska uppmuntras att närma sig den goda litteratuen och komplettera med den, men att fullständigt strunta i vad ens barn läser för något "för vad som helst är bättre än ingenting" är det väl ingen litteraturpedagog som förespråkar att man gör i längden? Inte så vitt jag vet...
  • Åsa
    Boothwalker skrev 2011-02-10 11:34:32 följande:
    De flesta läser väl för sina barn. Oavsett vad de har för utbildning.
    Nej, det är inte självklart. Det finns många som inte gör det. Personligen tycker jag att ett muntligt berättande är väl så värdefullt som innantilläsning men det är ju inte heller så att den som inte läser böcker automatiskt skulle berätta utantill för barnet.

Utan att ha sett siffror på saken tycker jag det verkar rimligt att anta att läsvanorna hos föräldrarna speglas även i deras bokläsning för sina barn.
    Skillnaderna i läsvanor bland vuxna är _mycket_ stora, och då talar jag om enbart om hur mycket som läses, inte alls om vilken typ av /kvalitet på/ litteratur.
Svar på tråden Väljer lågutbildade sämre barnböcker?