MrsMurphy skrev 2011-02-10 12:03:47 följande:
Kan inte göra annat än att instämma!
Dessutom så finns det inte några dåliga barnböcker enligt mig. Visst, i mitt tycke och smak kanske men överlag så har precis alla böcker ett syfte. Man kan väl ha sina funderingar om vissa böckers översättningar men tycker ett enda barn om att läsa den boken så är det helt enkelt en bra bok.
Fast det finns ju en kanon, så det handlar inte bara om personlig tycke och smak. Nu finns det förvisso ingen pekbokskanon, så småbarnsböcker faller lite utanför det (även om nog många per automatik känner att t.ex. Alfons är bra böcker), men nog anser jag att det finns bättre och sämre böcker även för små barn. Men för större barn finns det en kanon (många klassiker ingår i den) och jag vågar påstå att de flesta lågutbildade som lånar/köper böcker till sina barn som ingår i den kanon, t.ex. Robinson Crusoe (som mina barn fick höra då de var fem och sex år gamla), utan ofta är man medlem i Disneys bokklubb eller köper böcker ur bokserier ( typ Kittyböcker).
Litteraturpedagogen lena Kersén har ju sagt något ganska klokt om det är och det är att man måste styra barnens läsning och det jämför hon med att äta godis varje dag, vilket naturligtvis är oacceptabelt och samma sak gäller lättsmält barnlitteratur, det är självfallet trevligt och nödvändigt att barnen får läsa t.ex. Disneyböcker ibland, men det man slukar mest, ska vara av god kvalitet. Och nej, det är inte subjektivt. Min dotter ratar t ex Disneyböcker numera för hon ycker inte de är bra, men då hon var 2-3 kastade hn sig över dem på universitetsbiblioteket. Har man fått känsla för språket genom god litteratur, då märker man den dåliga litteraturen och den ger inte lika mycker längre, istället hungrar man efter det där som till en början kan uppfattas som "svårt", men som ger det lilla extra

För att återknyta till ämnet, så har lågutbildade föräldrar oftast inte kunskap om den goda barnlitteraturen, man läser inte recensionerna på DN, man har ingen högre utbildning som gör att man kan avgöra språkets kvalité lika bra som högutbildade och
ja nu generaliserar jag, men det måste man göra ibland för att få grepp om verkligheten, så den som är lågutbildad, men läser god litteratur behöver inte rätta mig

Jag
vet att varje generalisering innebär att fel görs, då det finns undantag.