• esther

Väljer lågutbildade sämre barnböcker?

Det diskuteras att lågutbildade statistiskt sett läser mindre för sina barn och att det bidrar till kunskapsklyftan. Här på FL verkar inte det stämma, men kan det vara så att lågutbildade väljer "sämre böcker"? Skulle det i så fall påverka barnens ordföråd (som förmodligen är sämre i en lågutbildad familj än i en akademikerfamilj).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-09 23:20
    Om ni undrar vad jag menar med "sämre! kan ni kika in här

www.familjeliv.se/Forum-3-402/m57091397.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-10 21:20
    Haha!!

Jag har länkat till fel tråd, jag länkade till min tråd om att Emil har ADHD,inte tråden om huruvida det finns dåliga barnböcker!!

Här är rätt länk :)

www.familjeliv.se/Forum-3-402/m57203378.html
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Väljer lågutbildade sämre barnböcker?
  • Boothwalker
    Indianica skrev 2011-02-10 14:09:56 följande:
    Men det finns ju forskning som visar att utbildningsnivå ofta är ett socialt arv, så det är inget man "tror på", antingen vågar man se att det finns, eller så blundar man för det och säger att barnen får själva välja utan att vi lägger oss i.

Om du vill kan du också läsa om Burdieus teorier om habitus och socialt kapital. En del av det kulturella kapitalet han menar finns, är just kopplat till b.la litteratur. De barn som exponeras för litteratur med ett mer avancerat språk, klarar också att ta till sig skolans språk bättre och presterar bättre i skolan (vilket är en inkörsport till det fria valet om man ska studera vidare eller inte). Däremot har barn till lågutbildade stor chans att själva välja utbildningsnivå, om de får läsa god litteratur, gå på museum etc.

www.dagenssamhalle.se/nyheter/foraeldrar-a vgor-elevernas-resultat-4151

Det är egentligen inte konstigt att utbildning är ett socialt arv. Och ja, utbildning är viktigt, även "bara" grundskoleutbildning. Men många tonåringar idag klarar inte av att förstå den enklaste tidningsnotis pga. för dåligt språk.
    Det är skillnad på ofta och oftast. Och jag tror att det spelar större roll vad kompisarna gör än vad föräldrarna gör. Dessutom anser jag att det är viktigare att lära sina barn att de ska göra vad som känns rätt för dem än att läsa vidare bara därför att.

Jag tror att om man är intresserad av att läsa så läser man. Och ju mer man läser ju mer kräsen blir man vad det gäller språk. Jag klarar inte av böcker med kasst språk trots att jag inte har nån utbildning. Däremot har jag läst massor och skriver dessutom en del skönlitterärt... Och i jobbet får jag både skriva och korrekturläsa en hel del.
    Det är rätt så enkelt att balansera när man håller i nån. Annars är det svårare... - Mowgli 5 år
  • Boothwalker
    Åsa skrev 2011-02-10 14:17:44 följande:
    Nej, det är inte självklart. Det finns många som inte gör det. Personligen tycker jag att ett muntligt berättande är väl så värdefullt som innantilläsning men det är ju inte heller så att den som inte läser böcker automatiskt skulle berätta utantill för barnet.

Utan att ha sett siffror på saken tycker jag det verkar rimligt att anta att läsvanorna hos föräldrarna speglas även i deras bokläsning för sina barn.
    Skillnaderna i läsvanor bland vuxna är _mycket_ stora, och då talar jag om enbart om hur mycket som läses, inte alls om vilken typ av /kvalitet på/ litteratur.
    Jag sa inte alla. Jag sa de flesta. Håller med om det muntliga berättandet.

Det speglas inte nödvändigtvis. En del är inte intresserade av att läsa men läser för sina barn för att man ska eller för att barnen gillar det. Andra läser mycket själva men läser inte för sina barn för att de inte gillar att läsa högt eller för att barnen inte är intresserade av böcker... Och läsvanor och läsintresse behöver inte heller höra ihop. Jag är tex intresserad av böcker men läser knappt böcker alls nuförtiden. Om man jämför med hur mycket jag läste för tio år sen.
    Det är rätt så enkelt att balansera när man håller i nån. Annars är det svårare... - Mowgli 5 år
  • Indianica
    MammaG skrev 2011-02-10 14:00:53 följande:
    Varför skulle ordförådet vara sämre i en arbetarfamilj än i en akademikerfamilj? Då jag har många som har utbildat sig i olika decennier, från 60-tal till 90-tal, så kan jag konstatera att vara utbildad idag inte är det samma som att vara bildad. Det var det för 30-40 år sedan, men idag är det väldigt vanligt att man är helt insnöad på det man är utbildad till. Ordföråd har i sin tur att göra med bildning, inte utbildning.

Sedan är det allmänt vedertaget bland de som arbetar med läsande att det är bättre att läsa en "dålig" (vad det nu är) bok än att inte läsa alls
    Det är väl inte så konstigt. En akademiker exponeras för en rad olika ord och begrepp någon som endast läst gymnasiet inte kommer i närheten av. Återigen kommer vi till Bourdieus teorier om socialt och kulturellt kapital, eftersom det sedan förs vidare till barnen som automatiskt införlivar dem i sitt ordförråd - för att ta ett extremexempel, en medicinskt utbildad förälder kan prata med sitt barn om fekalier, medan arbetarfamiljen säger "bajs" eller avföring. Barnet lär sig då per automatik att bajs kan kallas för olika saker och har lättare att ta till sig olika slags texter.
  • MammaG
    Indianica skrev 2011-02-10 14:15:15 följande:
    Ungefär som att det är bättre att barn som äter dåligt lever på bullar, än att inte äta något alls...

Sedan är det så att vi som arbetar med läsande (nu generaliserar jag igen) så vitt jag vet inte förespråkar att man ska ge upp den goda litteraturen, uan komplettera den med annan litteratur eller populärfilm,. En god idé kan t.ex. vara att läsa en klassiker för sitt barn och sedan se en disneyversion på DVD. Men inkörsporten för lässvaga barn ska vara att de får välja själva, men de ska uppmuntras att närma sig den goda litteratuen och komplettera med den, men att fullständigt strunta i vad ens barn läser för något "för vad som helst är bättre än ingenting" är det väl ingen litteraturpedagog som förespråkar att man gör i längden? Inte så vitt jag vet...
    Har inte med ett ord nämnt att man ska ge upp den "goda litteraturen" (ge gärna ett exempel på vad du anser vara god och dålig), men du lär inte få någon som inte har läsvana att ge sig i kast med "Brott och straff". Däremot kanske du kan få personen att läsa något av Barbara Cartland (som jag tycker är mindre lyckad litteratur), och där är bättre än att personen inte läser alls.

Och ditt exempel med bullar var, om något, dåligt. Äta måste man för att överleva, man måste inte läsa. Alltså lockar man folk att läsa genom att göra det till en njutning, inte en plåga, och vad som är en njutning avgör varje individ - inte någon expert
    Min nystartade blogg: namnetvarupptaget.wordpress.com
  • Åsa
    Boothwalker skrev 2011-02-10 14:20:03 följande:
    Jag tror att om man är intresserad av att läsa så läser man.
    Visst. Men vad man är intresserad av styrs i viss (ganska stor) mån av hur man är uppvuxen, precis som så mycket annat. Det finns  högutbildade som inte läser (träffat doktorerade naturvetare, iofs med arbetarbakgrund, som max klarade en Kalle Anka frivilligt) och lågutbildade som läser mycket. Det vi talade om här var - beklagar att du inte gillar generaliseringar - generella samband, inte individer.
  • Boothwalker
    Indianica skrev 2011-02-10 14:24:16 följande:
    Det är väl inte så konstigt. En akademiker exponeras för en rad olika ord och begrepp någon som endast läst gymnasiet inte kommer i närheten av. Återigen kommer vi till Bourdieus teorier om socialt och kulturellt kapital, eftersom det sedan förs vidare till barnen som automatiskt införlivar dem i sitt ordförråd - för att ta ett extremexempel, en medicinskt utbildad förälder kan prata med sitt barn om fekalier, medan arbetarfamiljen säger "bajs" eller avföring. Barnet lär sig då per automatik att bajs kan kallas för olika saker och har lättare att ta till sig olika slags texter.
    Och man kan inte kalla bajs för fekalier om man inte har medicinsk utbildning?
    Varför skulle arbetarfamiljen vara mindre bildad? Föräldrarna kanske läser alla böcker de kommer över och den medicinskt utbildade föräldern kanske har tappat all lust att läsa pga att hen varit tvungen att läsa mycket för studierna.
  • Indianica
    Boothwalker skrev 2011-02-10 14:20:03 följande:
    Det är skillnad på ofta och oftast. Och jag tror att det spelar större roll vad kompisarna gör än vad föräldrarna gör. Dessutom anser jag att det är viktigare att lära sina barn att de ska göra vad som känns rätt för dem än att läsa vidare bara därför att.

Jag tror att om man är intresserad av att läsa så läser man. Och ju mer man läser ju mer kräsen blir man vad det gäller språk. Jag klarar inte av böcker med kasst språk trots att jag inte har nån utbildning. Däremot har jag läst massor och skriver dessutom en del skönlitterärt... Och i jobbet får jag både skriva och korrekturläsa en hel del.
    Jag håller inte alls med dig. Du generaliserar på ett sätt som är farligt för en stor grupp pojkar (barn till lågutbildade) som kommer till högstadiet och inte gillar att läsa. Vad ska man göra med dem då? Ska man bara nöja sig med att antingen så gillar man att läsa och då gör man det eller så gillar man det inte och då läser man inte?

Alla kan inte "lära sig" att läsa skönlitteratur, men att leva i samhället som analfabet. är inte alls bra!

Och jag har sett att många lässvaga pojkar visst gillar att läsa om de får en text anpassad till dem,men det kräver en vuxen som orkar engagera sig.
  • MammaG
    Indianica skrev 2011-02-10 14:24:16 följande:
    Min systerdotters man är överläkare, hon är narkossköterska. Jag kan garantera dig att de båda säger "bajs" ( i den mån de talar om det)
  • Boothwalker
    Åsa skrev 2011-02-10 14:26:11 följande:
    Visst. Men vad man är intresserad av styrs i viss (ganska stor) mån av hur man är uppvuxen, precis som så mycket annat. Det finns  högutbildade som inte läser (träffat doktorerade naturvetare, iofs med arbetarbakgrund, som max klarade en Kalle Anka frivilligt) och lågutbildade som läser mycket. Det vi talade om här var - beklagar att du inte gillar generaliseringar - generella samband, inte individer.
    Ja jag vet att det är mycket generaliseringar. Men om man fokuserar för mycket på generaliseringar glömmer man att det är individuellt. Därför kör jag en hård kamp mot generaliseringar även om jag teoretiskt sett inte är emot dem. Jag är emot att man glömmer det individuella. Och dessutom tror jag att ju mer man säger att det är skillnad på lågutbildade och högutbildade, ju större blir klyftan.
  • MammaG
    Boothwalker skrev 2011-02-10 14:27:43 följande:
    Och man kan inte kalla bajs för fekalier om man inte har medicinsk utbildning?
    Varför skulle arbetarfamiljen vara mindre bildad? Föräldrarna kanske läser alla böcker de kommer över och den medicinskt utbildade föräldern kanske har tappat all lust att läsa pga att hen varit tvungen att läsa mycket för studierna.
    Vad Indianica ger uttryck för är väldigt kraftiga fördomar och idéer dragna till sin spets
Svar på tråden Väljer lågutbildade sämre barnböcker?