• GladaVirre

EnköpingsTråden Part3!!!!

Hej tjejer!!

Vi fortsätter hära för 3 ggr. (blir lite sur att trådarna stängs så snabbt, men får väl hålla god min och följa fl´s lagar)

Nu e det vinter, och inte långt kvar till jul. Hoppas ni har det bra med pyssel och familj.
    *bjussar på glögg, pepparkakor och lussekatter*

Kramas GV

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-13 12:46:01:
    Hej tjejer!! Tänkte bara säga till er att nu går ni in från beta.familjeliv.se när ni ska in på fl. Detta pga att familjeliv uppdateras nu. Och beta.familjeliv.se/Forum-5-93/m5732352.html för att komma in på våran sida

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-13 12:46:09:
    Hej tjejer!! Tänkte bara säga till er att nu går ni in från beta.familjeliv.se när ni ska in på fl. Detta pga att familjeliv uppdateras nu. Och beta.familjeliv.se/Forum-5-93/m5732352.html för att komma in på våran sida

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-13 12:46:22:

• Svar på tråden EnköpingsTråden Part3!!!!
  • tesslita

tänkte på en sak.
    ni som redan har barn.
    vad inhandlade ni till första bebisen?
    alltså vilket som var viktigast att ha.
    kan vara bra att veta.

så svårt när man aldrig varit med om barn tidigare

har ju drygt 3 månader kvar men det kan ändå vara bra att förbereda
    sig på vad som skall inhandlas

• Dessie

tesslita: det vi inhandlade innan vi fick Nicklas var kombivagn, spjälsäng inkl. spjälskydd & madrass & täcke & kudde & filt, skötbord, badbalja, neutrala kläder.

Allt det köpte vi ca 5 månader innan. Annars hade vi tänkt vänta tills det var bara 4 veckor kvar men tur att vi hade allt färdigt eftersom Nicklas föddes 7 veckor för tidigt.

Som Nika skrev - tänk om bebisen föds för tidigt och ni har varken vagn, säng eller kläder.

• tesslita

Dessie:
    jo det är ju sant iof.
    hoppas på att vi ska inhandla saker snart.
    kläder är iallafall hyfsat billigt.

*kramar*

• GladaVirre

det ska jag oxå gå på!! påminn om det sen

Oj jag handlade en massa saker.. det var få saker han inte använde.. men det är så olika. Jag var färdig handlad när det var ca 4-5 månader kvar,. fast kläder fick man inte nog av.
    Jag har en lista sparad som jag kopierar in..

*Badtermometer (kanon så man får rätt temperatur)
    *Borste (babyborste som används efter ett tag)
    *nagelknippsare/sax (allt med naglar ska man vara försiktig med i början)
    *skötbord (och allt som tillhör det, tvättlappar, blöjjor, salvor (men helst vanlig mat olja)
    *säng med tillbehör
    *kläder /leksaker/böecker, musik CD
    * bröstpump
    * vagn
    * babygym 2 st
    * barnstol
    * fårfäll (eller vad et kallas) varmt och skönt på vintern eller i vagnen
    * massa inredning, mattor, tavlor , lampor m.m
    * gåstol
    * hoppgunga (nog det enda som inte var poppis)
    * nappen var onödigt (tyckte han inte om )
    * massa nappflaskor är bra att ha!!
    * Bärsele (köpte jag efterår och använder fortfarannde dagligen), det är en Ergo bärsele och är helt underbar!! Det är våran bästa kompis
    * alvedon (stolpiller)*apoteket*
    * nässug* apoteket eller leksaks affär*
    * koksalt (för täppt näsa, bra o ha om dom får svårt o sova pga täppt näsa)*apoteket*

det är inte så dyrt,. och grejjerna kom verkligen till användning,. allt!! Det är bra o ha ett litet apotek hemma ifall det är nått. Det finns säkert en massa mer, det ska finnas en lista här på fl, men mycket är trams också.. man märker vad som behövs.

Mycket kuddar,blöjjor, ditt bröst, godis och massa filmer är igentligen det enda som behövs i början

• GladaVirre

asså våran gåstol, hoppgunga, babygym ock LäraGåVagn köpte vi för 170 kr för ALLTIHOP.. så man kan hitta billigt=) Man får kolla kvaliten bara innan man köper,. noga.

• GladaVirre

oj kanske måste skriva också, att man ska inte ge små spädbarn alvedon bara sådär.. blir dom sjuka eller febriga så ska man alltid råd fråga med en läkare (eller åka dit), innan man ger,. men det är bra tills dom blir lite äldre iaf=)

• GladaVirre

nika: snälla påmin mig om marknaden!!!! kan vi sällskapa dit? men det är lååångt till april..=/tråkigt

• tesslita

virre: tack för listan.
    har snott den nu

• Michanna

Vårt första inköp till michaela. ( som är älst ju.. )
    var barnvagnen. och den köpte vi i augusti. ( hon är född i december. )
    Rea var det så det var att ta hem vagnen på en gång.
    ( har den fortfarande kvar.. )
    Sedan köpte vi mest kläder och en skötbädd. ( hade den på tvättmaskin. )

Kopierar in virres lista och säger vad jag anser om den...

Borste (babyborste ) totalt onödigt. har inte kammat thomas ännu och han är 6 månader.. samma med michaela och erik också och alla är födda med mycket hår.

*nagelknippsare/sax (allt med naglar ska man vara försiktig med i början)
    helt okej köp på ica. trubbig spets är att föredra...

*skötbord (och allt som tillhör det, tvättlappar, blöjjor, salvor (men helst vanlig mat olja)
    Hade inte skötbord från början utan bara en skötbädd på tvättmaskin. blöjor och tvättlappar. Inga salvor ...

*säng med tillbehör
    spjälsäng..med täcke inget spjälskydd. Mina har bara trasslat in sig i dom..

*kläder /leksaker/böecker, musik CD
    kläder .. tja du bör kunna klara dig en vecka utan att tvätta.Men har man kräkbarn så går det åt mycket tyvärr.. så satsa på typ 5-10 bodysar 2-3 byxor, så klarar du dig långt..
    SEdan ytterkläder efter behov/årstid..

* bröstpump. Går att hyra på bb om man behöver... sedan får man se hur det går..

* vagn - om man vill...

* babygym 2 st- inget behov dom första veckorna...

* barnstol . Bilbarnstol ?.. finns behovet så från första dagen..

* fårfäll (eller vad et kallas) varmt och skönt på vintern eller i vagne fick ett till michaela och använt det typ 30 gånger nu ( totalt med 3 barn. )

* massa inredning, mattor, tavlor , lampor m.m
    varför ???
    * gåstol HAr aldrig haft..
    * hoppgunga (nog det enda som inte var poppis) inte varit poppis här heller.. totalt använt den 10 gånger på 3 barn..

* nappen var onödigt (tyckte han inte om ) köp en och testa vid behov..

* massa nappflaskor är bra att ha!! Med flaskmatning som enda mat till barnen har vi totalt 5 nappflaskor. det räcker långt och man diskar ändå minst en gång om dagen..
    ( apotekets är billiga och bra. )

* Bärsele (köpte jag efterår och använder fortfarannde dagligen), det är en Ergo bärsele och är helt underbar!! Det är våran bästa kompis
    har en babybjörn. Inte använt många gånger.
    en ringsjal som vi använt lite fler. Jobbigt med kräkbarn...

* alvedon (stolpiller)*apoteket*
    Gillar flytande bättre...

* nässug* apoteket eller leksaks affär*
    aldrig använt...

* koksalt (för täppt näsa, bra o ha om dom får svårt o sova pga täppt näsa)*apoteket*
    helt okej sak att ha ifall att...

• Nika och Noel

Vi har en baybjörn bärsel active. Nypris 900 kr! Vill ngn ha den för 600 kr? Den är aldrig använd.......

Svar på tråden EnköpingsTråden Part3!!!!