• Bordeaux

**Den stora feta LCHF-tråden**

Det skiljer 3år mellan anka och skipper, det trodde jag inte. Skipper är alltså 3år äldre än ankan, det trodde jag inte. Som många av er andra sagt jag vill hellre se ut som min mamma som ser yngre ut än de där två fast är betydligt äldre. Min mormor såg ungefär lika gammal ut som Skipper när mormor var i 70års åldern
    Nu ska jag stryka brosk och alger från min matlista för all framtid.

Om jag äter för lite vad händer då? Går jag upp, ner eller står still? Jag äter väldigt lite men är inte hungrig. Idag har jag ätit 4 babybel, 1 ölkorv, 1 Ägglatte fast med lite grädde så lite kaffe, 1,5dl grädde och 2ägg. Funderar på att steka ett par ägg, korvar och champinjoner till kvällemat. Det är väldigt lite när jag varit ute och joggat en timme(varvat med lite gång i alla uppförsbackar) sprungit uppochner till tvättstugan vor på fjärde våningen så det blir lite trappor. Hela helgen har varit likadan med väldigt lite mat och mycket rörelse, jag iof syndat med en magnum mandel och krossade tomater i köttfärssås. Det kändes mer lchf än en gigantisk giffel och pizza.

• Bordeaux
    missypissy skrev 2011-04-05 15:49:28 följande:
    Hahaha underbar bild! Älskar också ägg, fast måla dem gör jag mest vid påsk!
    Varför målar vi äggen till påsk?
    Jag försökte förklara för en kines men kom inte på varför, eller ens om det finns ett varför.
    Här nere har de färgade färgglada ägg året om att jag undrar hur hönorna ser ut
  • Bordeaux
    Southern Belle skrev 2011-04-05 15:56:59 följande:
    Fler ägg:
    ">

Ingen aning... För att ungarna ska ha nåt att göra medan man fixar påskmiddagen?
    Jag drog till med för att var roligt, men jag gick bet på att förklara påskharen och varför vi har fest med massa mat på lördagen. Helt utan min inblandning fick hon för sig att vi firar att jesus äntligen sattes på korset vilket inte är helt otroligt när man tänker efter.
    Sånt här borde man veta tycker jag. 
  • Bordeaux
    Maddisen80 skrev 2011-04-05 16:15:32 följande:
    Får man lov att äta bär? Jag har glömt bort de
    Nej hallon är okej ibland men de är 6/100g för dem.
  • Bordeaux
    Maddisen80 skrev 2011-04-05 16:28:06 följande:
    Jo men vad kan jag äta till frukost istället för jag är ganska less på makrill i tomatsås och ägg ?
    prova en äggmjölkslatte, googgla äggmjölkslatte så får du fram recept.
    Ägg och bacon, finns mycket kolla på lchf recept sidor så får du massa ideer.
  • Bordeaux
    Maddisen80 skrev 2011-04-05 16:31:45 följande:
    Hej  tackarså mycket för tipset :)
    Äggmjölkslatten låter inte så mycket men jag håller mig mätt på den ganska länge. Jag gillar iof inte kaffe så jag har bytt 1dl vatten till en 1dl grädde för att dämpa kaffesmaken. Men jag uppskattar den, enkel att göra, hyfsat god, smakar inte ägg och håller mig mätt
  • Bordeaux
    Denebola skrev 2011-04-05 16:56:09 följande:
    Men skippa kaffet helt då smaksätt med kako istället, till exempel. Ta hett vatten i stället för kaffe.
    Jag gillar ju koffeinet, och jag gillar kaffe när det är utblandad med smaksatt med caramelsyrup och en stor gräddklutt på toppen Men att göra ägglatten med lite grädde funkade bra, ska ge mig ut på kakaojakt samtidigt som jag jagar fiberhusken. För choklad är godare än kaffe.
    Denebola skrev 2011-04-05 16:42:52 följande:
    Påskharen är väl för att ägg inte värper målade ägg *såklart* Drömmer

Innan kristendomen kom med sin påsk så firades någon slags vårfest, hönorna började värpa (de värpte ju inte året om), mer mat fanns att hitta i den spirande naturen mm. Ägg har rätt lite med Jesus att göra, men väl med våren att göra.

">Eddie Izzard förklarar det hela väldigt bra
    Bordeaux skrev 2011-04-05 16:03:50 följande:
    Helt utan min inblandning fick hon för sig att vi firar att jesus äntligen sattes på korset vilket inte är helt otroligt när man tänker efter.
    HA HA HA
    Tack Denebola du lär mig så mycket
    Men min nyvunna rädsla för påskharen kommer nog finnas kvar. Han är läskig där han stpr och smyger på mig i affären ibland utklädd till pirat ibland en halvmeter hög i choklad.
  • Bordeaux

Det här med pollenallergin.
    jag började med medicin som liten då jag är allergisk, det var inget snack om saken utan medicin fick vi besöka sjukhuset då jag blev så dålig. Ögonen svullnade upp och försvann, näsan rann andingen började bli dålig det är midsommarhelg och vi är på landet. Jag var 2år så jag har inget större minne har sett bilder och hört det berättas inte roligt för någon, då lärde vi oss hur viktigt det är att sköta medicinen. Så ge ditt barn medicin det tänker jag göra med mina framtida. Nu förstår ju omgivningen vad allergi är men när jag var tvungen att vara hemma från skolan och dagis pga den i början på 90-talet så trodde alla att man skolkade.
    Jag började med medicn i januari då de började bli plsgrader sol och knoppar, så jag har inget märkt av att allergin skulle påverka mig, på något annat sätt än det brukar. OM jag nu fuskar kan det bli värre pga allergin eller har jag dragit mina helt egna slutsatser utan verklighetsförankring?

• Bordeaux

Nu har jag lekt med matdagboken, och varför är det kaloriskillnad på rått ägg och kokt ägg? Det råa innehåller fler kalorier. Har märkt att det är så med många livsmedel enligt livsmedlesverket.

• Bordeaux
    Tildas mamma skrev 2011-04-06 11:48:36 följande:
    Ge mig lite tips på frukost är ni snälla =)
    Sånt som är bra att ta med dom dagar när jag äter frukost på jobbet.

Gärna tips på matlådor också,tänkte göra storkok =)
    Ägglatte enkelt att göra, godare än det låter och du kan ha det i en termosmugg.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**