-
Du kan dricka kaffe det är det många lchf:are som gör, bara att ta kaffe med kokosfett istället för tee. Själv dricker jag te eller kaffe separat och blandar kokosfettet med lite vatten i en egen kopp och dricker. Jag gillar inte allt det feta i teet, konsistens grej och inte smak för det smakar ju inget.MadeleineW skrev 2011-03-26 16:08:12 följande:Och just! Du skrev te.. ska jag helst skippa kaffe? Är inte nån superstor kaffedrickare så jag skulle inte ha problem med det.
-
Jag hade två veckor då jag åt vanlig mat efter en månad lchfande. Det var olika orsaker som gjorde det och det var inte möjligt att äta lchf utan jag försökte äta så likt lchf som möjligt. Vad jag upptäckte och blev lite förvånad över var hur äckligt alla "goda" saker smakade. Jag hade under månaden gått och längtat efter spagetti och köttfärssås, varm oboy med vispgrädde, marabou mjölkchoklad mm.
Spagettin och köttfärssåsen var det jag som gjorde. När jag åt det var jag tvungen att be om ursäkt till de andra för att det var så äckligt, saknade vitkålen. Men de bara glufsade isig och tyckte det var jättegott.
När jag gjorde varmchoklad tll mig så var den mcyket godare i tanken och innan jag smakat. Den var inte så god som jag mindes att jag inte kunde dricka upp den. Och då hade jag dessutom gjort en liten kopp.
Jag har älskat varmchoklad med vispgrädde under vinterhalvåret.
Marabous mjölkchoklad var inte den heller god, mörkchoklad mycket godare!
Det jag är mest rädd för om jag någonsin ska gå tillbaka till "vanlig" mat är att jag inte kommer tycka om den. Tänker äta som jag gör nu tills jag tröttnar eller något händer, gillar maten och mår bra och minskar i vikt.
Jag köpte en chokladkaka häromdagen när jag var i affären kunde inte låta bli att köpa den men har ännu inte ätit upp den. Jag vet inte riktigt hur jag tänkte eller varför jag inte stod emot impulsen, misstänker att den inte ens är god. -
www.aftonbladet.se/kropphalsa/article12664179.ab
Tänker på myt nummer 5 och undrar var alla "experter" kommer ifrån. -
Ziggy,
Jag tycker jackan ser alldeles förstor ut i ärmarna och att det ser ut som din överkropp finns långt inne i mitten av jackan. För mig ser det ut som en bylsig vinterjacka och om det är en vårjacka borde du ha några nummer mindre. Men jag verkar vara ensam om den åsikten. Snygg är den iaf. -
Finns 35% choklad som är vit, % anger hur mycket av chokladkakan som kommer från kakaobönan, både kakofett och kakaon(kakaomassa)Denebola skrev 2011-03-31 18:36:49 följande:Modellera ja, det kan vara mitt smaksinne som är lite lustigt, jämför med då jag tyckte att kokosfettet smakade traktor
Gör detSka inte försöka göra ner marabou för dig om det är din favorit men jag tyckte verkligen det var stor skillnad. Sen kan jag även tala om att jag inte gillar Lindt 85 %, den var syrlig på något sätt. Så det spelar stor roll vilka bönor de görs på också. Men du kanske ska köpa en Lindt i "slutet" av chokladen du har hemma, ifall du skulle bli omvänd
Men efter att ha smakat av marabou, och sen stoppat lindt i munnen så fick jag liksom känslan av att "det är så här choklad ska smaka"
För övrigt kan jag verkligen rekommendera att man gör en chokladprovning och testar flera sorter på en gång, om man är chokladmänniska. Jag hade en sån med ett gäng kompisar en gång och en upptäckte att favoriten inte var särskilt god alls i jämförelse med andra sorterDå testade vi bara "mörk" choklad, 47 % och uppåt.
Var på riktigt chokladprovning och fick veta massor som jag just nu inte kommer ihåg för jag fyllt hjärnan med tyska glosor istället.
Men det gör att man inte ska stirra sig blind på % för en 90% kan vara ljusare i färgen än en 70% typ.
Vad man borde göra är att prova vilka man tycker om och sen äta dem och snarare hålla koll på vilkan böna de är. -
Kakaohalten är ju inte bara färgen utan fettet också som man inte tänker på. Utan iaf jag innan provningen tänkte ju högre halt desto mörkare men så enkelt är det alltså inte. Själv är smaken viktigare än % för mig, likadant med alkoholjeng skrev 2011-03-31 19:00:36 följande:jo, men det heter ju trots allt mörk choklad för höga kakaohalter. och jag skulle aldrig kalla nåt som är under 70% mörk choklad heller, visserligen. och 35% i choklad oavsett färg är ju extremt lite!
-
Hur då? Är inte typ all pannacotta grädde blandat med gelatin och vanilj?Denebola skrev 2011-04-01 17:18:38 följande:Mina pannacotta som jag gjorde fick väldigt lös konsistens
-
AAhhhaaaa, då jag förståDenebola skrev 2011-04-01 17:23:58 följande:Jo, men mycket av gelatinet stannade visst kvar i kastrulen (vilket i sin tur säkert har att göra med att jag inte lät gelatinpulvret svälla först)
Nu blev jag lite sugen på pannacotta med varma mosade hallon. *drömmer lite om det* -
Förresten är det någon som vet om det finns 40% riktigt grädde i Italinen, Frankrike eller Tyskland? Jag bor i Schweiz och har finns bara 35% grädde och jag gillar inte smaken av e-numret. Vi ska nämligen ut och åka snart och isåfall skulle jag kunna köpa lite riktig grädde.
Och vad heter fiberhusk på tyska? Helst på Schweizertyska. Någon som vet vad Quark kan vara?
Korvarna innehåller inga kolhydrater och väldigt mycket kött iaf, det glädjer jag mig åt -
och kvarg är detsamma som kesella och ganska gott. Tyckte det var högt kolisvärde 4g/100g Kanske ska prova att köpa en, nu när jag vet vad jag kan förvänta mig. Men vad har jag kesella/kvarg till?Asereht skrev 2011-04-01 18:16:40 följande:Quark är väl kvarg har jag för mig. Kan vara både kesoliknande och youghurtliknande.
Enklare om jag bara låter bli den