• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

{#emotions_dlg.flower}  Välkommen till Den Stora Feta LCHF-tråden!  {#emotions_dlg.flower}

Här samlas vi som äter enligt LCHF. LowCarbHighFat. Vi pratar mat, recept, utmaningar man ställs inför som lchf:are samt om en massa annat förstås.

I nedanstående länkar finns mycket bra information:

http://www.lchf.se/
    http://lchfrecept.com/
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://airamsmat.webblogg.se/index.html
    http://kolhydrater.ifokus.se/
    http://annajdjacobsson.wordpress.com/
    http://lchfbutiken.se/
    http://www.lowcarbshop.se/ 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 17:49
    Recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html -lägg in dina smaskiga lchf-recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 15:42
    Här finns dagsmenyer för den som behöver: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 23:02
    Vikttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-406/m65606664.html
  • Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**
  • Loreena

rbkzandra

Jag tycker att det det bra ut. Ät dig mätt och ät när du är hungrig! I början så kan man behöva äta oftare och kanske lite mer än vad man gör senare när man ställt om sig, och det är helt ok! Se till så att du inte äter för lite inledningsvis. Glöm allt bantningstänk utan ät dig nöjd och lagom mätt! LCHF är ett bra sätt att maximera sin förbränning på, och då måste det finnas god tillgång på energi. :) Om du är hungrig så kan du prova att äta lite mer fett till maten, alt ta en kopp kaffe eller te med grädde eller kokosfett i som mellanmål. Gör egna såser på grädde, creme fraiche etc. eller ät beasås till maten eller kryddsmör. Skippa pulversåser om du inte redan gör det, de innehåller alldeles för lite fett, för mycket tillsatser och stärkelse. Blomkål, broccoli, vitkål, tomat, smörstekta champinjoner etc. tycker jag är mycket mer mättande än grönsallad. Så variera gärna grönsakerna. :)

Hur har du ätit innan du började med LCHF?

• rednose
    mamman i skogen skrev 2012-01-12 08:42:05 följande:
    Ja det är fanken konspiration. Håller på att läser och läser nu och det är så skrämmande vad som ligger bakom mycket livsmedelsindustrin och läkemedelsindustrin håller oss under sina vingar och det är de som styr. 

Ska börja med forskningsfusket så snart jag hinner www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172412... 

Har precis läst ut vitt begär av Gunilla Sahlin i slutet av boken så skriver hon om våra kostråd i europa och vem det är som styr.
    Etthundratjugiosexmiljoner kronor kostar det eu att ta fram nya kostråd för oss europeer detta updrag har getts tillnätverket eurreca. Det sistnämnda startades av ILSI som är grundat av cocacola, general foods, heinz och kraft är det någon mer än jag som ser ngt ett problem med kommande kostråd? WHO har sett ett problem och begränsat sitt samarbete. Kostråden klubbas igenom i EU:s egen livsmedelsmyndighet där hälften av ledamöterna har uppdrag för ILSI och liknande organisationer..Ngn mer än jag som tycker att det är ett par ugglor i mossen när cocacola ska ge oss kostråd????    

I sin bok forskningsfusket så skriver Ralf om vem det är som styr WHO och detta ska bli oerhört intressant att läsa mer om.

Rent historiskt så är det också en oerhört intressant historia om hur livsmedelsindustin går hand i hand med politiken och hur våra kostråd växt fram pga forskningsfusk och fettskräck. Hur hippierörelsen med deras solidaritet och maten ska räcka till alla om vi äter vegetariskt sådde ett frö som spannmålsindustrin inte var sena att haka på.        
    WOW! Jag det är banne mig en hel uggleklan i mossen! Sjukt ju! :( Arg man blir oxå att alla ens vänner gåt tpå det där och ska ha det till att det är JAG som är "dum" som gått på nån trend... Blir så frustrerad!
  • astro
    rbkzandra skrev 2012-01-12 10:12:23 följande:
    Jag är sååå motiverad, tjock och undrande, kan nån hjälpa mig? Problemet är att jag inte är säker på att jag äter rätt enligt LCHF just nu. Jag har läst osv men ni här inne är dem som jag räknar till experter då ni tillämpar detta själva och lever i det.  Kort om vad jag äter och motion en dag:

Promenad 30 min

Frukost: 2 Oopsies med bregott och ost eller omelett  på 1 eller 2 ägg med ost och skinka

Mellanmål: Antingen: Ostbit/ Oopsie/skinka/liten bit kyckling.

Lunch: Grillad kyckling/86% korv, kallsås (creme fraiche) och grönsallad

Mellanmål: som ovanstående

Middag: Ex färsbiffar med fetaost, en bit ryggbiff elelr kyckling och kokt broccoli, nån sås.

Promenad 60 min

Lite hungrig, vad göra?

Kan tilläggas att jag under hela dagen drar i mig typ 2 liter vatten. Gör jag RÄTT? För lite mat? För mycket? Motionen? Snälla svara =) Har 30 kg att gå ner, men vill leva såhär på ett ungefär alltid. Är trött på att kämpa..
    Hygglig meny måste jag säga (även om du inte nämner exakta mängder ser valen bra ut). Möjligen lite tunt på fettsidan? Det är mycket magert kött - kyckling, skinka, ryggbiff, då är det lätt att det blir lite väl mycket protein jämfört med fettet.

Promenader är jättebra och om du inte har ont låter mängden rätt lagom.

Troligen äter du dock lite lite. Du ska ju inte vara hungrig! Äter du rejälare portioner kanske du kan dra ner på antalet mål istället, det vore förmodligen bättre på sikt (mellanmål brukar bli överflödigt efter ett tag på LCHF).

En riktigt bra bok som besvarar många frågor (och dessutom bjussar på massor av recept) är Skaldemans GI-Noll. Oumbärlig, tycker jag! 
  • Päron1986

Börja lchf:a som gravid i v8, vad tror ni?
    Jag vill ju int svullna så mkt som man gör av kolhydrater... :/

• Allrona

Påronsplit - absolut! Det är flera gravida här Det finns en egen tråd om lchf under graviditet. Leta lite så hittar du den nog, kan tyvärr inte länka från mobilen

Skulle inte ts kunna lägga in den tråden i ts?

• PumpkinQueen
    rbkzandra skrev 2012-01-12 10:12:23 följande:
    Jag är sååå motiverad, tjock och undrande, kan nån hjälpa mig? Problemet är att jag inte är säker på att jag äter rätt enligt LCHF just nu. Jag har läst osv men ni här inne är dem som jag räknar till experter då ni tillämpar detta själva och lever i det.  Kort om vad jag äter och motion en dag:

Promenad 30 min

Frukost: 2 Oopsies med bregott och ost eller omelett  på 1 eller 2 ägg med ost och skinka

Mellanmål: Antingen: Ostbit/ Oopsie/skinka/liten bit kyckling.

Lunch: Grillad kyckling/86% korv, kallsås (creme fraiche) och grönsallad

Mellanmål: som ovanstående

Middag: Ex färsbiffar med fetaost, en bit ryggbiff elelr kyckling och kokt broccoli, nån sås.

Promenad 60 min

Lite hungrig, vad göra?

Kan tilläggas att jag under hela dagen drar i mig typ 2 liter vatten. Gör jag RÄTT? För lite mat? För mycket? Motionen? Snälla svara =) Har 30 kg att gå ner, men vill leva såhär på ett ungefär alltid. Är trött på att kämpa..
    Nu har det ju gått några dagar sedan du skrev detta inlägg, men jag tänkte ändå svara (för jag har så lite att göra... Glad)

En bra grundregel är att du bör äta när du är hungrig och äta tills du blir mätt. Fett är väldigt mättande, så du kommer efter ett tag att märka att portionerna du äter blir mindre och mindre eftersom du blir mätt snabbare. I början kan det vara svårt att känna igen mättnadskänslorna och bara fortsätta äta, men det brukar leda till att man mår illa av fettet, så nästa gång slutar man äta tidigare.

Om du vill optimera kosten kan du försöka utesluta mejeriprodukter, då de innehåller laktos -som ju är en typ av socker. Istället för gräddsåser, satsa på äggbaserad sås som bearnaise eller hollandaise.

Själv tycker jag det är enklast att inte äta något som påminner om bröd, speciellt i början. Annars triggas mitt "brödsug" igång. Alltså går både oopsies och finn crisp bort. Till frukost kan man då till exempel äta ägg med mayonnaise, eller makrill i tomatsås. Praktiskt och enkelt att ta med till jobbet, om man inte hinner äta hemma. Det fungerar också att äta rester från gårdagens middag.

Att bara äta en bit kyckling eller skinka mättar mindre om du inte har en sås eller något annat fett till (kyckling är ju magert kött).
  • Trolla75
    Päron1986 skrev 2012-01-12 13:07:12 följande:
    Börja lchf:a som gravid i v8, vad tror ni?
    Jag vill ju int svullna så mkt som man gör av kolhydrater... :/
    Jag kör ju Flört lite halvhjärtat och har faktisk inte gått upp ett gram sedan inskrivningen...
    och nu har jag precis gått in i v.14 (13+2).
    ♫(¯`°?.¸ ღ ♥ Lycklig mamma till världens bästa tjejer Wilma & Vanna, väntar barn nr 3 i juli ♥ღ ¸
  • 76an

Usch vad äcklad jag känner mig av allt fett nu, kräks snart av allt som smakar ägg. Har endast ätit enligt LCHF sedan förra tisdagen men är redan less på allt fett och ägg och grädde och bacon och och och.......

• rbkzandra

Tack! Så väldigt mycket för era tips, jag fixar att bli av med kilona och börja LEVA denna gången, jag är så glad och motiverad så att jag emellanåt känner mig" hög" på känslan! På frågan "hur jag åt innan" så är det illa...mycket bröd till frukost, flingor, diverse kött, halvfabrikat, helfabrikat men också mycket "riktig" mat  och nyttig mat då jag verkligen KAN laga mat, jag är kock i grunden, men eftersom man vet hur man borde äta så är det så enkelt att jag missbrukar matroch har så gjort i 18 år nu. Jag är 34, flyttade hemifrån när jag var 17 och sen har det gått utför.  Har bantat hela mitt vuxna liv och nu är det slut med det! Läsk drack jag minst 50 cl om dagen, godis var kväll osv, med de radikala förändringar jag gör nu så lär inte resultaten vänta på sig hoppas jag, men gör dem det så gör dem väl det då Glad

Lightläsk tar jag ett glas då och då, eftersom att jag samtidigt slutar röka succesivt, det kan bli tufft att lägga alla "snuttefiltar" samtidigt och ingenting som jag hade tänkt mig att göra nu egentligen, att sluta röka, Men de bara blev så! Men allt annat som inte ingår i kostplanen på mitt "nya liv" är borta!

Jag tar till mig alla sidtips jag får och ska verkligen lyda era råd. Min man är världens stöttepelare och blir mer o mer nyfiken så det underlättar + att vi lagar mat varannan gång och håller variationen lite uppe på det viset.

Mitt "problem" är att jag egentligen INTE gillar ägg eller grönsaker hahaha, men på nåt vis så får jag ner det, försöker få mig själv att börja älska det så det blir ännu lättare.
    Det vi både här hemma undrar är:  Får man äta hur mycket fett man vill? Det invanda mönstret man har säger ju emot allt det!?
    Och min fråga..om jag blir sugen på något kan jag bara få vispa grädde då och sleva i mig med ex, kakao i eller vanilj eller lite hallon? Va skönt att ni finns att fråga =)
     Dela gärna med er om Hur har det gått för er med ert välbefinnande och viktnedgång? Roligt att höra =)
     Tack Z

• PumpkinQueen
    76an skrev 2012-01-12 14:23:07 följande:
    Usch vad äcklad jag känner mig av allt fett nu, kräks snart av allt som smakar ägg. Har endast ätit enligt LCHF sedan förra tisdagen men är redan less på allt fett och ägg och grädde och bacon och och och.......
    Men börja äta på något annat sätt då, du ska ju inte behöva må dåligt.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**