• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

{#emotions_dlg.flower}  Välkommen till Den Stora Feta LCHF-tråden!  {#emotions_dlg.flower}

Här samlas vi som äter enligt LCHF. LowCarbHighFat. Vi pratar mat, recept, utmaningar man ställs inför som lchf:are samt om en massa annat förstås.

I nedanstående länkar finns mycket bra information:

http://www.lchf.se/
    http://lchfrecept.com/
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://airamsmat.webblogg.se/index.html
    http://kolhydrater.ifokus.se/
    http://annajdjacobsson.wordpress.com/
    http://lchfbutiken.se/
    http://www.lowcarbshop.se/ 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 17:49
    Recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html -lägg in dina smaskiga lchf-recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 15:42
    Här finns dagsmenyer för den som behöver: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 23:02
    Vikttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-406/m65606664.html
  • Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**
  • Faile
    76an skrev 2012-01-12 14:23:07 följande:
    Usch vad äcklad jag känner mig av allt fett nu, kräks snart av allt som smakar ägg. Har endast ätit enligt LCHF sedan förra tisdagen men är redan less på allt fett och ägg och grädde och bacon och och och.......

Har du kollat in menytråden i ts?
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • PumpkinQueen
    rbkzandra skrev 2012-01-12 14:26:30 följande:
    Tack! Så väldigt mycket för era tips, jag fixar att bli av med kilona och börja LEVA denna gången, jag är så glad och motiverad så att jag emellanåt känner mig" hög" på känslan! På frågan "hur jag åt innan" så är det illa...mycket bröd till frukost, flingor, diverse kött, halvfabrikat, helfabrikat men också mycket "riktig" mat  och nyttig mat då jag verkligen KAN laga mat, jag är kock i grunden, men eftersom man vet hur man borde äta så är det så enkelt att jag missbrukar matroch har så gjort i 18 år nu. Jag är 34, flyttade hemifrån när jag var 17 och sen har det gått utför.  Har bantat hela mitt vuxna liv och nu är det slut med det! Läsk drack jag minst 50 cl om dagen, godis var kväll osv, med de radikala förändringar jag gör nu så lär inte resultaten vänta på sig hoppas jag, men gör dem det så gör dem väl det då Glad

Lightläsk tar jag ett glas då och då, eftersom att jag samtidigt slutar röka succesivt, det kan bli tufft att lägga alla "snuttefiltar" samtidigt och ingenting som jag hade tänkt mig att göra nu egentligen, att sluta röka, Men de bara blev så! Men allt annat som inte ingår i kostplanen på mitt "nya liv" är borta!

Jag tar till mig alla sidtips jag får och ska verkligen lyda era råd. Min man är världens stöttepelare och blir mer o mer nyfiken så det underlättar + att vi lagar mat varannan gång och håller variationen lite uppe på det viset.

Mitt "problem" är att jag egentligen INTE gillar ägg eller grönsaker hahaha, men på nåt vis så får jag ner det, försöker få mig själv att börja älska det så det blir ännu lättare.
    Det vi både här hemma undrar är:  Får man äta hur mycket fett man vill? Det invanda mönstret man har säger ju emot allt det!?
    Och min fråga..om jag blir sugen på något kan jag bara få vispa grädde då och sleva i mig med ex, kakao i eller vanilj eller lite hallon? Va skönt att ni finns att fråga =)
     Dela gärna med er om Hur har det gått för er med ert välbefinnande och viktnedgång? Roligt att höra =)
     Tack Z
    Det är alltid kul om man kan hjälpa någon. Glad

Jag vill rekommendera www.kolhydrater.ifokus.se  där finns massor av kunniga och vänliga människor som hjälpte mig jättemycket när jag åt enligt LCHF.

Lycka till med din viktresa!
  • FiaFunderar
    Bebben84 skrev 2012-01-12 14:53:25 följande:
    Någon som är med i LCHFklubben.se?
    Mmm jag anmälde mig för nästan 2 veckor sedan men kan fortfarande inte logga in Skrikandes Lite irriterande att de drog pengar direkt men sen har de inte fått ordning på inloggningen.
    Men de säger ju att man ska bli kompenseras... vi får väl se.
  • Live in the moment now

Någon mer som har en mage som kraschar?
    Började m lchf sep 2011 och hade inga omställningsproblem alls, m tyvärr så spårade det ur runt lucia och sen startade jag om 1/1 :) dock så har jag denna gången varit grymt trött, huvudvärk och nu sen ett par dgr tillbaka har magen ballat ur helt och idag totaltokig, känns som värsta magkatarren m flertalet toabesök (ursäkta info..)

• Loreena
    Live in the moment now skrev 2012-01-12 15:41:27 följande:
    Någon mer som har en mage som kraschar?
    Började m lchf sep 2011 och hade inga omställningsproblem alls, m tyvärr så spårade det ur runt lucia och sen startade jag om 1/1 :) dock så har jag denna gången varit grymt trött, huvudvärk och nu sen ett par dgr tillbaka har magen ballat ur helt och idag totaltokig, känns som värsta magkatarren m flertalet toabesök (ursäkta info..)
    Du kanske har ätit något som inte varit bra? Matförgiftning? Vinterkräksjuka? Annars om man har ätit fettsnålt innan så kan man ju känna av gallstenar som rensas ut när gallan börjar arbeta ordentligt igen... Men om du ätit LCHF innan och inte känt något då så borde det ju inte vara det.
    Jag åt hemgjord guacamole ,med en massa citron som jag dippade räkor i och blev kanondålig en dag. Jag fick svinont i magen, med kramper så att jag spydde. Antingen så var det dåliga räkor den gången eller så blev det för mycket citron för min mage.
  • Loreena
    Päron1986 skrev 2012-01-12 13:07:12 följande:
    Börja lchf:a som gravid i v8, vad tror ni?
    Jag vill ju int svullna så mkt som man gör av kolhydrater... :/
    Jag gjorde en nystart med LCHF i v. 13 efter att ha levt på kolhydrater sedan jag upptäckte att jag blivit gravid. Jag gick upp 8 kg under kolhydratfrossan, men har inte gått upp mer sedan dess. Jag är i v.16 nu och äter liberalt. Jag gjorde dessutom en väldigt successiv övergång till LCHF för jag kände att jag inte skulle orka med några omställningsbesvär. Min förra graviditet var jag väldigt svullen och gick upp 20 kg, men jag tror att jag inte kommer behöva samla på mig lika mycket vätska nu när jag äter mindre kolhydrater. :) Lyssna på din kropp, ät bra mat och må bra så mår säkert bebisen också bra! :)
  • FiaFunderar

Guu så irriterande att det blir så mycket kolhydrater i kålpudding! Jag älskar sambons kålpudding och sås till men det blir ca 15 kollisar på en portion med sås till...
    Inte för att det gör mig så mycket just nu eftersom jag bara ätit  11 kollisar än så länge. Men ibland vill jag ju ha lite mer än en portion Tungan ute

• Loreena
    FiaFunderar skrev 2012-01-12 17:43:04 följande:
    Guu så irriterande att det blir så mycket kolhydrater i kålpudding! Jag älskar sambons kålpudding och sås till men det blir ca 15 kollisar på en portion med sås till...
    Inte för att det gör mig så mycket just nu eftersom jag bara ätit  11 kollisar än så länge. Men ibland vill jag ju ha lite mer än en portion Tungan ute
    Men kål är ju bra lchf-mat, köttfärs också :) Dessutom så är det ekonomiskt, nyttigt och klimatsmart. Vad har han i mer än kål och köttfärs som drar upp kolhydratsinnehållet? (Jag brukar själv inte laga kålpudding, för jag har fått för mig att jag inte gillar varma kålrätter)
  • FiaFunderar
    Loreena skrev 2012-01-12 17:48:49 följande:
    Men kål är ju bra lchf-mat, köttfärs också :) Dessutom så är det ekonomiskt, nyttigt och klimatsmart. Vad har han i mer än kål och köttfärs som drar upp kolhydratsinnehållet? (Jag brukar själv inte laga kålpudding, för jag har fått för mig att jag inte gillar varma kålrätter)

Nu har jag kommit fram till att vi får göra lite förändringar i kockens recept Flört Nu kom det fram att det smyger ner 1½ msk sirap och 1½ lök i också och det drar ju upp det hela en hel del. Det var han som räknade ut kollisarna så jag var tvungen att dubbelchecka hans recept Tungan ute 
    Utan lök och sirap så blir det helt okej.  
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**