Niffan
Såhär skriver Andreas Eenfeldt om gallsten
Jag har besvär med gallan. Kan jag äta fet mat?
Vanligen kan det gå bra. Fet mat verkar mest riskera att ge besvär i början. Men: om man redan har gallsten kan ökad gallproduktion av fet mat ge tillfälliga besvär! De stenar man redan har bildat tidigare kan göra ont på väg ut.
Att regelbundet äta fet mat ger gott om gallproduktion som kan ”skölja rent” i gallvägarna, och om man har tur åker ev småsten med ut i tarmen och försvinner. De som ätit LCHF länge verkar snarast bli fria från tidigare gallbesvär. Men självklart kan det finnas undantag.
Fet mat minskar risken för gallsten att bildas:
Galla produceras främst för att lösa upp fet mat. Äter man mycket fet mat produceras därför mycket galla, och det blir ofta ett flöde genom gallvägarna. Det motverkar att stenar hinner bildas.
Fettsnål mat ökar risken för gallsten:
Äter man fettsnål mat bildas bara lite galla, och bara lite går ut i tarmen. Då riskerar gallan i gallvägarna att bli stående långa tider. Det ökar risken att det bildas stenar i gallan, av gallsalter som faller ut ur flytande form.
Gallsten liknar njursten
Om man har en tendens att få njursten rekommenderas man att dricka mycket vätska, så att mycket urin bildas och sköljer genom urinvägarna. Dricker man lite blir urinen stående i urinvägarna och en njursten kan hinna bildas.
Gallsten fungerar på ett liknande sätt. Om mycket drickande skyddar mot njursten så skyddar fet mat på samma sätt mot bildandet av gallsten.
Om jag redan är gallopererad då?
Om man opererat bort gallblåsan går gallan direkt från bildandet via gallvägarna ut i tarmen, när den behövs. Den färdiga gallan lagras inte längre i gallblåsan för större behov.
I teorin bör det betyda att man får svårare att smälta stora fettmängder vid samma tillfälle. I praktiken verkar det fungera bra för de flesta ändå, åtminstone när kroppen fått lite tid att vänja sig.
Den som får besvär i början kan testa att äta mindre mängder fett åt gången, men oftare, tills magen förhoppningsvis vant sig.