• Linda1976

**Den stora feta LCHF-tråden**

{#emotions_dlg.flower}  Välkommen till Den Stora Feta LCHF-tråden!  {#emotions_dlg.flower}

Här samlas vi som äter enligt LCHF. LowCarbHighFat. Vi pratar mat, recept, utmaningar man ställs inför som lchf:are samt om en massa annat förstås.

I nedanstående länkar finns mycket bra information:

http://www.lchf.se/
    http://lchfrecept.com/
    http://www.kostdoktorn.se/
    http://airamsmat.webblogg.se/index.html
    http://kolhydrater.ifokus.se/
    http://annajdjacobsson.wordpress.com/
    http://lchfbutiken.se/
    http://www.lowcarbshop.se/ 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-17 17:49
    Recepttråden: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m57915800.html -lägg in dina smaskiga lchf-recept!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-19 15:42
    Här finns dagsmenyer för den som behöver: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m56863370-1.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 23:02
    Vikttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-406/m65606664.html
  • Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**
  • FasterK

Sitter här och med ett glas rött och äter krispiga fläsksvålar...

Under kvällen har jag funderat på att jag nu, som lchf.are (i alla några månader till innan utvärdering), mer och mer märker av det faktiskt massiva motstånd det finns mot denna kosthållning.

Nu undrar jag om någon i tråden varit lchf:are längre än ett år och om då också tagit prover som visar på förbättrning/försämring. Detsamma med hälsoeffekter?

Läste ikväll denna artikel
    www.lakartidningen.se/07engine.php
    (läs kommentarer)

...som kommenteras av kostdoktorn.
    www.kostdoktorn.se/vilda-pastaenden-i-lakartidningen/

Någon kanske redan har tagit upp detta? Ursäkta i så fall.

Avundsjukeargumentet - hjälpare av argumentationssvaga sedan tidernas begynnelse. /Chazz Michael Michaels
  • Sagalin
    FasterK skrev 2012-01-12 18:20:56 följande:

Under kvällen har jag funderat på att jag nu, som lchf.are (i alla några månader till innan utvärdering), mer och mer märker av det faktiskt massiva motstånd det finns mot denna kosthållning.

Nu undrar jag om någon i tråden varit lchf:are längre än ett år och om då också tagit prover som visar på förbättrning/försämring. Detsamma med hälsoeffekter?

www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=...
    (läs kommentarer)

www.kostdoktorn.se/vilda-pastaenden-i-lakarti.../

Jag har ätit LCHF sen januari 2008, och mår alldeles förträffligt, MEN jag har aldrig tagit några prover, så jag kanske inte mår så bra som jag tror

Jag vet inte ens vilka prover jag skulle behöva ta förrutom kolesterolet  men eftersom jag inte tagit några innan jag började med LCHF är det svårt att se förbättring/försämring.

Däremot har jag knappt varit sjuk under denna tid, visst lite förkylningar men inget allvarligt. Någon febertopp på en dag några gånger, men sen har jag varit frisk dagen därpå, sånt hände aldrig förrut. Utan då hade jag feber i flera dagar. När övriga familjen hade magsjuka  förra året klarade jag mig. 
    Men när jag åt kolhydrater och dottern fick VKS våren 2006 fick jag magsjukan och även maken. 
  • rednose

(läs kommentarer)

krispiga fläsksvålar? hur gör men dem? steker länge bara eller?
  • FasterK
    rednose skrev 2012-01-12 18:30:04 följande:
    krispiga fläsksvålar? hur gör men dem? steker länge bara eller?
    Knapriga jag kanske skulle sagt. De är som snacks med noll kolhydrater. Jag gillar dem, men de är inte allas kopp te.

Avundsjukeargumentet - hjälpare av argumentationssvaga sedan tidernas begynnelse. /Chazz Michael Michaels
  • Trolla75
    FasterK skrev 2012-01-12 18:40:11 följande:
    Knapriga jag kanske skulle sagt. De är som snacks med noll kolhydrater. Jag gillar dem, men de är inte allas kopp te.

Vart hittar du dom??? Skrattande
    ♫(¯`°?.¸ ღ ♥ Lycklig mamma till världens bästa tjejer Wilma & Vanna, väntar barn nr 3 i juli ♥ღ ¸
  • FasterK
    Trolla75 skrev 2012-01-12 18:54:24 följande:
    Vart hittar du dom??? Skrattande
    Köpte dem på Willys.

Skulle ju fotat själva svålarna, men de är slut tyvärr.
  • Faile

(läs kommentarer)

Nu hade jag inte tagit några prover innan jag började med lchf, så om de har förändrats något vet jag inte. Men tog på kolesterol och blodfetter när jag ätit lchf ca 9 månader och då var alla mina bra, och balansen mellan det goda kolesterolet och det onda var särdeles gynnsam, för att citera läkaren.
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • FasterK
    Faile skrev 2012-01-12 19:00:23 följande:
    Nu hade jag inte tagit några prover innan jag började med lchf, så om de har förändrats något vet jag inte. Men tog på kolesterol och blodfetter när jag ätit lchf ca 9 månader och då var alla mina bra, och balansen mellan det goda kolesterolet och det onda var särdeles gynnsam, för att citera läkaren.
    Ja, det är väl sällan så att, folk som börjar med lchf tar prover innan de börjar, så de kan jämföra. ...men att proverna man tar efter en längre tid med lchf faktiskt är bra, säger väl något i alla fall.

Jag har inte heller tagit några prover före, men funderar på att låta min mamma sticka mig nu efter ca 6 månader, för hon är laboratorieassistent på vårt lasarett.

Självupplevda hälsovinster måste ju ändå ha ett värde tycker jag... Hur ska man egentligen resonera med rabiata lchf-motståndare? De ter sig ju vara lika "sektika", som de påstår lchf:are vara.

Jag tvingar inte på min kosthållning på någon. Det är mera så att jag blir ivrig över allt det positiva som händer med min kropp med lchf , så jag vill prata om det.
  • rednose
    FasterK skrev 2012-01-12 18:40:11 följande:

Men oj så bra! då ska jag jaga rätt på såna till morgondagens par-häng så jag o sambon har nåt att tugga på när de andra käkar chips, efter pastan...
  • FasterK

"sektlika" ska det vara

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**