• Såphia

**Den stora feta LCHF-tråden**

Trötter: majsmjöl är inte lchf. Kikärtsmjöl vet jag inget om men gissar att det är no no det med då kikärter inte är lchf-vänligt. Musli finns det en uppsjö recept på om du googlar lchf musli.

• Såphia

2012 var ett riktigt skitår i min tideräkning. Flera nära mig blev sjuka och dog. Unga människor. Min pappa var/är deprimerad och försökte ta sitt liv och var ytterst nära att klara det. Jag fick knutor i brösten som opererades bort (med "fina" ärr på båda brösten) men fick turligt nog veta att knutorna var ofarliga. Och mycket mer...

I år är det fokus på välmående i alla dess former. Bli mer egotrippad och inte glömma ta hand om mig. Nå min målvikt och tighta till mig genom träning.

År 2013 kan bara bli ett bra år!

• Såphia

LillfisenE: jag har fredagar som vägdag men ska sanningen fram så väger jag mig nästan varje morgon.

kanske en till: krya på dig!

Nu är jag åter under 70 kg. Pendlar mellan 69,5-69,9 och har gjort så några veckor. Hoppas det lossnar snart så mina sista kilon kan försvinna snart. Har firat 5-månaders lchf-dag och ser fram emot fem nya. Idag fick jag på mig nya jeansen som var för smala i midjan för att knäppa för några veckor sedan. Så visst händer det saker även om vågen inte visar det.

Nu väntar en veckas kurs och hotellboende och jag ska nog förbereda med att baka och ta med fröbröd. Gillar inte att äta ägg/bacon en hel vecka..

• Såphia

Börjar nästan misströsta nu... Händer inget på vågen mer än några hundra gram ner och några upp. Står stadigt på ca 70 kg men vill ner minst tre kilo till. En månad har jag stått still. Fuskar inte. Var iväg på kurs i fyra dagar nu i veckan och var så noga som jag bara kunde under måltiderna. Avstod alla fikor, öl, vin osv. Hade lite naturella paranötter med fall i fall
    Tröttsamt!

• Såphia

Ninis och Hannas: tack för tipsen! PF kör jag då och då och det brukar ge lite minus på vågen. Nått har absolut hänt på kroppen. Jag har fått ta till sista hålet i bältet. Alltid nått.
    Stress är nog en faktor för mig... Kan inte direkt göra nått åt det.
    Ska nog försöka dra ner på mejerierna mer. Måste man strypa allt för att få effekt?

• Såphia

Hannas: visst är andra faktorer än vågen viktig men det är inte oviktigt för mig. Jag vill se resultat både på vågen och kroppen. Det släpper väl snart hoppas jag. :) Men grädde? Får man äta grädde vid mejerifritt? Det har jag helt missat.

• Såphia

Får väl prova det. Tycker det verkar så torftigt bara. Får väl bli kryddsmör, majo, bea, aioli och? Vad finns det mer att äta till kött/fisk? Frukost? Ägg bara? Känner mig som en novis igen?
    Var det inte så att många gick upp igen när de slutade med mejerifritt?

• Såphia

Kanske en till: fy vad obehagligt!! Hoppas din man inte är allvarligt skadad. Kram.

Standby: det är så trist när man tycker man gör allt rätt och ändå står still eller går upp i vikt. Tror att det är mycket mer än kost och motion som påverkar vår vikt. Ge inte upp utan försök hitta andra saker i ditt liv som påverkar dig negativt och försök förändra dessa. Svårt jag vet, jag har lite samma problem.

Millifjor: var glassen god?

Krya på alla er som är sjuka!!

• Såphia

Efter 17 h fasta sitter jag. med en stor mbc. Kämpar men det är långt ifrån gott... Vill kicka igång förbränningen igen.

• Såphia

Tuvaduva: jag äter inte kakor/bakelser/kondisbitar osv om jag är iväg och fikar. Tar en kopp kaffe. Är iofs inte ute och fikar så ofta. Är jag hos vänner så tar jag kaffe bara. Bjuds det på mat tar jag det jag kan äta. Mina vänner och min familj vet hur jag äter vid detta laget. Andra säger jag ibland bara att jag inte äter gluten tex. Eller att jag äter lågkolhydratskost.

Säger som Åse56kilo: jag fuskar aldrig, jag gör medvetna avsteg ibland för att jag vill. När jag gör avsteg tar jag hellre ett glas vin. Framöver väljer jag ev en frukt. Även om fruktos påverkar vårt blodsocker på samma vis som godis så håller jag inte med om att man i övrigt kan dra ett likamedtecken mellan frukt och godis. Frukt innehåller mycket bra saker. Det gör inte godis.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**