• Såphia

**Den stora feta LCHF-tråden**

Oj vad alla droppat mkt i vikt! Själv har jag gått ner 11 kg på snart sex månader. Nöjd förvisso och med ett bmi på 23,3 så är jag i mål. Vill dock ner tre-fyra kilo till och dessa verkar svåra att tappa. Men i det stora hela är jag nöjd. Mår kanon fysiskt på alla sätt.

• Såphia
    AnnaStream91 skrev 2013-01-25 07:39:53 följande:
    Änligen hittade jag en fet lchf-tråd! :) Jag har en fråga angående pizza, sambon (som inte äter lchf) kan få ett riktigt pizzasug och innan jag la om min livsstil till á la lchf så kunde vi äta pizza en gång i veckan, då det var enkelt och ganska mysigt att ha pizzakväll. Nu äter han det väldigt sällan, dels för att inte jag längre tjatar om mitt pizza-sug. Jag älskar annars calzone och har börjat höra om en hel del lchf:are som verkar äta innehållet på calzonen. Alltså inte brödet, men resten. Vad tycker ni härliga människor om det? Gör ni det? Är det någon som vet liter mer om innehållet på en calzone? (det skiljer sig ju säkerligen, men lite generellt)

Skulle vara jättetacksam för svar :)

Kram 

De få gånger vi äter pizza hemma hos mig så beställer jag alltid en calzone (med extra ost och svampt) och sen gräver jag ut innehållet och äter rätt upp och ner. Pizzadegen skulle jag aldrig äta, det är jäst, mjöl, salt och olja. Ska jag äta pizzadeg gör jag en egen lchf-variant från 56kilo.se .

Nu är jag åter stabil strax under 70 kg. Lägsta noteringen för iår. :)  
  • Såphia

Paulas mamma: Försök att ignorera allt trams. Fast det är svårt. Det finns inget som engagerar människor så mycket som matlådan på lunchen på jobb! Otroligt konstigt, fast jag är lite likadan. Inte dömande då, utan mer nyfiken. På mitt jobb äter folk "normalt" med korv/kyckling/köttbullar och potatis osv till. Jag äter lchf alltid. Mina kollegor är inte tjocka men de äter som de vill och jag som jag vill. Vill de ta en bit kaka så gör de det utan att jag bryr mig. Håller inte på att äcklas eller tänka "stackars de" och vill inte att de ska göra detsamma om mig. Tycker det är respektlöst att ha åsikter öppet om andras kosthållning faktiskt. 

• Såphia
    RebornEve skrev 2013-01-27 07:59:57 följande:
    Standby : jag försöker att inte ha dåligt samvete, men de är svårt :/

Från och med 1 mars kan jag iaf söka bostadsbidrag för då är huset sålt , då blir de lite lättare för mig att leva !
    Så skönt för dig! Finns inte mycket som stressar så mycket som dålig ekonomi. Skönt med en ljusning i tunneln. 

Äntligen efter nästan en månad stiltje på vågen så kom äntligen äntligen viktnedgången! -700g sedan igår och en ny lägstanotering på säkert fem år. Är så himla glad! Bara två kilo kvar till mitt mål. Tänkte försöka nå detta innan sommaren och försöka hålla vikten så gott som det går under semestern för att eventuellt gå ner det som behövs till hösten. Känns så himla skönt!  
  • Såphia
    Shemira skrev 2013-01-29 01:07:04 följande:
    Idag har jag och en kvinnlig kollega diskuterat våran framtid och kommit fram till att vi skulle tycka det var roligt att starta eget tillsammans. 
    Vi hade då tänkt att starta upp ett kafé fast då mest inriktat på lchf.
    För både hon och jag äter lchf och det är så himla tråkigt när man är ute på stan för det går ju typ inte att ta en "fika" inte i denna stan där vi bor i alla fall.

Vad tror ni? Skulle det vara nått att ha ett lchf fik ? Vi har ju givetvis tänkt servera lite typ mat också som lchf anpassade hamburgare osv, sen kommer det dessutom finnas vanligt fika med =) 
    Jag personligen hade hellre gått till ett fik där det serverades både hederlig fika och lchf-vänliga alternativ. LCHF-mackor med goda pålägg, bakverk som vi kan äta samtidigt som ingen utesluts. 

Idag har jag gjort nytt bröd. Kesobröd från 56kilo. Det blev supergott! 
  • Såphia
    Laura79 skrev 2013-01-29 14:21:34 följande:
    Vad gör jag för fel? Hjälp! Jag har ätit lchf ett par månader nu, mest för att bli av med mitt enorma sötsug. Jag är en riktig "sockerjunkie". Har läst saker som att man ska kunna ha flera kilo godis hemma utan att bli sugen. Jag kan då inte ha ett gram godis hemma för då kastar jag i mig det. Jag blir inte av med mitt sötsug. Det är så fasansfullt starkt. Tips?
    Det som är viktigast är att absolut inte fuska alls, inte ens en liten pyttegodisbit. Inget fusk, strikt lchf (inte fakir, men lchf utan bakverk, sötningsmedel osv) tills suget är helt borta. Du kanske är en av de som inte ens kan ta en liten ruta mörk choklad utan att trigga igång ett sötsug igen? Småfuskar du då och då så kommer suget aldrig försvinna. 
  • Såphia
    Paulas mamma skrev 2013-01-29 18:30:35 följande:
    JAg behöver eran hjälp!
    Jag ska till sthlm nästa helg på styrelsemöte i 3 dagar å har nu lovat att stå för fikat.
    Vad ska jag baka? Jag vill bara Lchf utan att någon märker någon skillnad. Och det måste vara lätt att få med sig på flyget. Alltså ingen tårta eller så! :)
    Jag har inget bra tips då jag bara lyckats göra pannacotta som smakat som "det brukar". Allt annat smakar mest skit enligt mig. Muffins, semlor, kladdkakor och annat blir inte alls som jag förväntat mig. Jag tycker det är stor smakskillnad på lchf-bak och vanligt bak. Till det negativa då tyvärr. Jag hade aldrig chansat, utan gjort nått vanligt till alla och ev. gjort nått specialbak till mig alt. inte gjort nått alls till mig. 
  • Såphia

Börjar ledsna nu. Gick äntligen ner ett hack efter en månads stiltje. Nu ett halvt kilo upp igen och i stort sett tillbaka på månadsvikten. En vecka kvar till mens så det är inte det... Inget fusk, ingen mörk choklad, inga nötter, inga lchf-bakverk. Dock inte helt mejerifritt. Tycker maten blir väldigt trist då.

• Såphia
    Hanniz skrev 2013-02-01 08:40:56 följande:
    Jo, varmluft har jag. Får be maken handla i em så jag kan testa. :)

Hittade ett recept där de skulle vara inne på 200 grader i 8-10 min men kanske ska testa din variant istället.

Så har jag gjort. Lagt skivad salami på ett bakplåtspapper och in i ugnen 200 grader i ca 5-8 min. Blev supergott.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**