• Såphia

**Den stora feta LCHF-tråden**

Välkommen kokos! Bra start du fått. :)

Jag har varit iväg tre dagar med jobb i utlandet. Svårt med maten när man inte äter så mkt kolisar.. Åt så bra det gick men små åt mandlar, ölkorvar osv för att slippa vara hungrig när det ständigt fikades bakverk, frukt och frallor. Dessutom drack jag vin varje kväll så på tre dagar gick jag upp nästan två kilo. Har gått ner ett redan och har 1 kilo kvar till lägstanivå och två kilo till målet.

Idag har vi kalas här hemma. Barnet har beställt grillade hamburgare, kakor, tårta och kärleksmums. Bakade lchf-hamburgerbröd idag till oss tre som äter lchf och citron och saffranpannacotta till oss istället för tårta.

Trevlig helg!

• Såphia

Idag köpte jag mandelsmör och jag smakade en sked. Yummie! Köpte även chilirostade mandlar. Också smarrigt.

Idag blev det fisk och skaldjurssoppa med saffran och kokosmjölk. Så himla gott!!

MissNora: jag hade inte litat på den läkaren. Min menscykel strulade i början men har nu rättat till sig. Jag har ALDRIG mått såhär bra. Äter bra, nyttigt, naturligt och varierat. Sover gott, orkar mkt, har en kalasbra mage äntligen osv osv. Tillika är jag nu stabil viktmässigt och normalviktig.

Stora delar av läkarkåren är felinformerade och "gammaldags" i sina tankar.

• Såphia

Sofiiie: jag hackade en gul lök och fräste mjukt med 1-2 klyftor pressad vitlök, lite basilika och timjan. Sen tog jag i en msk tomatpure och tre dl vitt vin. Kokade ihop med två fiskbuljongtärningar. Jag hällde i en burk kokosmjölk, ett par dl grädde, salt, peppar och ett pkt saffran. Efter ett tag så tog jag i två laxfileer som jag tärnat och lite mixade frysta grönsaker. När fisken var klar så lade jag i en påse nyskalade räkor. Viktigt är att dra kastrullen från plattan när du lagt i räkorna. De blir sega om de kokar, de ska bara precis bli varma av eftervärmen. Jag serverade soppan men en klick crème fraîche. Går även bra med aioli.
    Godaste soppan jag någonsin slängt ihop! Hela familjen älskade den!

• Såphia

Jag tycker absolut inte man ska förvänta sig specialkost om man inte är allergisk. Det ÄR skillnad på att vara allergisk och äta självvald specialkost. Hur bra specialkosten än må vara. Igår var jag på två kalas. Det första bjöd på matpajer, sallad, bröd och tårta. Jag åt innanmätet (det goda) på pajen, sallad och kaffe. Kalas två bjöd på chili con carne och tårta. Jag tog kaffe. Var mätt och belåten och saknade inte specialefterrätt. Man kan ta med själv om man MÅSTE äta lchf-efterrätt eller en bit choklad. Jag är mkt ute och reser med mitt jobb och vi har ett väldigt socialt rikt liv på fritiden och jag vill aldrig sätta familj eller vänner i en konstig/känslig sits. Om såsen är redd med vetemjöl en gång då och då, so what? Inget man dör av. Alt stå över såsen.

Idag är det påskbuffe hos mamma. Hon äter vv och jag lchf. Vi möts på halva vägen så att säga.

• Såphia

Jag tycker det är stor skillnad faktiskt. Ändå är jag hängiven lchf-are. Mår bättre, äter gott osv men nog är det en jäkla skillnad på allergi och att välja att äta enl lchf/vv/gi/Atkins osv.

• Såphia

Min väninna riskerar att dö om hon får i sig nötter/kokos osv. Om hennes dotter är hos oss och leker så kan inte ens hon få nötter för då blir mamman supersjuk

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**