• Såphia

**Den stora feta LCHF-tråden**

Ollebulle: hur långt uppehåll från lchf hade du?

• Såphia

Huvudvärken verkar ha släppt, weeeeiii! Är dock hemma med febrig pojke.
    Fjärde strikta dagen idag med PF. Gått ner 2,2 kg på fyra dagar, mest vätska såklart men så himla skönt att vara tillbaka i normala banor igen. 2,7 kg kvar till min lägsta nivå och 3,4 kg kvar till mitt slutmål.

• Såphia

Har du liknande omställningsbesvär nu som när du först började med lchf? Varför slutade du? Mådde du dåligt el föll du bara ur? Nyfiken bara, du behöver inte svara såklart. Jag tror jag måste hålla mig mer eller mindre till denna kosten alltid då jag fysiskt mår så mkt bättre nu. Men jag började med lchf främst av hälsoskäl. Hade mkt besvär med magen. Så fort jag gör avsteg så blir jag dålig igen.

• Såphia

Telgebo: jag pratar aldrig om lchf med andra. Dvs om de inte frågar. Jag vet vad jag gör, varför jag äter som jag äter osv. Känner min kropp och VET att detta är ultimat kosthållning för mig. Det är inte lönt att slösa energi på de som inte vill fatta och inte vill lyssna. Jag har skälv tränat på hög nivå för tio år sedan och då var det all in på kolhydrater. Fanns liksom inget annat. Gröt, pasta, fullkornsbröd osv. Det var en jobbig omställning att själv inse att den kosten gjorde mig i stort sett sjuk. Är inte sockerberoende och har alltid ätit varierat med mkt frukt och grönt men ändå var jag ständigt dålig i magen. Länge trodde jag att lchf var bluff och båg och att det var farligt i längden. Nu vet jag bättre.

• Såphia

Shoppat lite kläder på rean. Byxor i strl 29 och strl 38 samt tröjor, linnen och blusar i S och M. Vilken lycka när man på vana tar gamla 40-42 eller L och allt är för stort!

• Såphia

Pia: så har min semester också varit. Känner att det måste få vara så också. Bara att köra någon strikt vecka och komma igång igen. :)

Jag har nu avverkat en första icke semestervecka med strikt lchf. Är i bra ketos och har gått ner 2,5 kg. Har 700 g kvar till min "icke semestervikt" och 2,3 kg kvar till min lägsta vikt. Snart lchf:at i ett år.

• Såphia

Linda: jag kan inte överäta fett, blir hemskt illamående då.

Nu är jag tillbaka på min vikt jag hade i våras. 2,5 kg kvar till målet. Dessa sjukt svåra kilon att få bort! Men det är kämpa kämpa som gäller.

• Såphia

Åååå vad segt det går nu.... Är i bra ketos och har varit så i några veckor efter semestern. Stått helt still under veckan men idag pekade vågen 0,2 kg ner. Äter strikt och kör oftast med PF och äter oftast bara två mål om dagen på helgen. Segt, men mår bra i alla fall.
    Hur går det för er andra?

• Såphia

Idag firar jag ett år som lchf:are. Ett år utan socker, gluten och skit. Ett år med lugn och fin mage och ett allmänt välmående samt god mat. Tolv kilo lättare och nu normalviktig igen efter flera år som mullig. Är så himla glad.

• Såphia

Ok Jimman, då får du facit nu. Jag har ätit enligt lchf i ett år nu. Gick ner 12 kilo på ca sex månader och har nu under ett halvår hållt vikten + el - ett kilo. Jag blev således normalviktig för mer än ett halvår sedan.
    Herregud, vad spelar det för roll?! Trött jag blir... Det är väl för fasen ingen tävling här i tråden?

• Såphia

Och tillägg: jag har inte fuskat alls. Inget godis, pasta, bröd, ris osv på ett år. INGET! Men jag hade ingen stor övervikt så hade jag gått ner i samma takt halvår två som ett då hade jag varit kraftigt underviktig nu. Har du Jimman inte fattat att detta är en viktnormaliserande kosthållning? Hur skulle det funka att äta såhär år efter år om man radade i vikt varje vecka? Tio kilo på åtta veckor! Grattis bra jobbat!! Men du kanske har massor kvar? Jag blev normalviktig (om man förhåller sig till BMI) efter två månader. Dock ville jag ner några kilon ytterligare och det gjorde jag på några månader.
    Nog om det, men fy vad besviken jag blev på din kommentar.

• Såphia

Och du vet exakt hur mkt kolhydrater jag äter? Eller om jag är helt färdig med viktnedgången? Normalt vore väl att säga "grattis till viktnedgången och bättre mående"?

Det är inte svårt att gå ner i vikt. Det svåra är att hålla vikten över tid. DET är ett som är säkert.

• Såphia

Snälla RAndersson sluta dyk upp här enbart för att locka nya besökare till din blogg. Såååå tröttsamt och totalt ointressant.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**