• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Candelavern
    giftfri skrev 2011-03-04 11:48:05 följande:
    Dottern klär sig som trash hora på dagis, med  tighta rosa lack hotpantas, så hon får en fin å tydlig cameltoe.., trasiga nätstrumor, högklackat o matchande BH, + sminkning har hon själv valt ut.., hon tycker det är jättefint å jag stöttar såklart henne i valet av kläder.., för det har jag lärt mig att det ska man göra..

Pojken har fått en exakt kopia av en SS nazistuniform, inkl kopplel mössa, stövlar å vapen, då han tycker det är så fint, å jag stöttar han förstås, för det har jag lärt mig att så ska man göra.., kläder saknar ju symbolvärden å att dom är kösnsspecfika kan man bara bortse från, sån´t miskar bara paletten som kan användas, å det är viktig..

Nu vill min dotter klä ut sig till profeten Mohammed, men det säger dom på dagiset att hon inte får, det kan va farligt.., å är visst förbjudet enligt nån religion.., jag fattar ingenting, jag har ju lärt mig att ungar ska få bestämma sin klädsel själva, å att jag ska stötta dom i det..
    Nästa vecka kommer grabben att vara klädd som bödel, han vet förstås inte vad det är, symbolik är oviktig har jag lärt mig, så det gör ju inget, utan han tycker bara det är snygga kläder å en tuff lädermask...
    Du har ju flera gånger skrivit att du skiter fullständigt i kläder, varför fortsätter du skriva i en tråd som handlar iom just kläder? Känns det inte rätt... meningslöst?
  • giftfri
    Candelavern skrev 2011-03-04 11:56:46 följande:
    Du har ju flera gånger skrivit att du skiter fullständigt i kläder, varför fortsätter du skriva i en tråd som handlar iom just kläder? Känns det inte rätt... meningslöst?
    Jag skiter i kläder för min egen del, men jag vill kolla lite..
    Är rätt det jag skriver, att dom kan klä sig så? Såklart det är rätt.., ni gör ju ingen skillnad på kläder å kläder, ungarna bestämmer, allt annat är ju fel..
    Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • morotsland
    giftfri skrev 2011-03-04 12:02:40 följande:
    Är rätt det jag skriver, att dom kan klä sig så? Såklart det är rätt.., ni gör ju ingen skillnad på kläder å kläder, ungarna bestämmer, allt annat är ju fel..
    Jag tycker inte att det är ok att någon - man/kvinna/barn/vuxen- har kläder med nazikoppling. Och jag tycker inte att det är ok att sexualisera barn och sätta på dem bikini etc. Vad har det med klänning att göra?
  • giftfri
    morotsland skrev 2011-03-04 12:06:37 följande:
    Jag tycker inte att det är ok att någon - man/kvinna/barn/vuxen- har kläder med nazikoppling. Och jag tycker inte att det är ok att sexualisera barn och sätta på dem bikini etc. Vad har det med klänning att göra?
    Allt!! För inte är det väl ni genusfanatiker som nu ska säga vilka kläder barnen får ha, talar vi inte om att fritt få välja kläder, eller är det nu plötsligt erat "fritt val" som gäller, inte ungarnas.

Sen har ju genusfanatikerna påpekat, att det inte finns nåt könsspecifikt i kläder, inte heller nån symbolik,så hur gör du kopplingen, den existerar ju inte?
  • uniMog
    giftfri skrev 2011-03-04 12:02:40 följande:
    Nej men... du har bevisligen fullständigt missförstått hela diskussionen.
    Forgive me, shiny special one, I beg of you to rip out my inadequate tongue
  • KlasKristian
    morotsland skrev 2011-03-04 12:06:37 följande:
    Men vänta nu här...

Varför har kläderna nazikoppling då? Jo, för att vi människor gör den kopplingen. Och varför sexualiserar man någon som man sätter på en bikini? Jo, för att vi människor gör den kopplingen.

De flesta av oss gör på samma sätt kopplingen klänning - kvinnligt.

Jag ser inte riktigt skillnaden. Vissa symboliska kopplingar är okej men andra inte? Ska det råda valfrihet eller inte?
    Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
  • morotsland
    KlasKristian skrev 2011-03-04 12:14:06 följande:
    Men vänta nu här...

Varför har kläderna nazikoppling då? Jo, för att vi människor gör den kopplingen. Och varför sexualiserar man någon som man sätter på en bikini? Jo, för att vi människor gör den kopplingen.

De flesta av oss gör på samma sätt kopplingen klänning - kvinnligt.

Jag ser inte riktigt skillnaden. Vissa symboliska kopplingar är okej men andra inte? Ska det råda valfrihet eller inte?
    Skillnaden är att kopplingen till nazism är en fruktansvärd koppling eftersom alla vettiga människor avskyr nazism. Kopplingen till kvinnor är inte fruktansvärd, eller? Är kvinnor och kvinnlighet att likställa med nazism? Vad är problemet med att en kille har ett plagg som just nu i i vår tid/kultur oftare bärs av kvinnor?
  • giftfri
    Pejgan skrev 2011-03-04 12:13:54 följande:
    Nej men... du har bevisligen fullständigt missförstått hela diskussionen.
    Inte alls, jag håller mig till 100% enligt ert sätt att argumentara, men när jag bevisar hur fel ni tänker, då passar det inte längre.
    Det bevisar helt vad vi alla andra länge vetat, att det är ni som som vill sätta normerna, å att det inte har ett skit med valfrihet att göra..
  • KlasKristian
    morotsland skrev 2011-03-04 12:17:06 följande:
    Skillnaden är att kopplingen till nazism är en fruktansvärd koppling eftersom alla vettiga människor avskyr nazism. Kopplingen till kvinnor är inte fruktansvärd, eller? Är kvinnor och kvinnlighet att likställa med nazism? Vad är problemet med att en kille har ett plagg som just nu i i vår tid/kultur oftare bärs av kvinnor?
    Herregud, snacka om att vilja missförstå från början. Jag är ledsen, men det där svarar jag inte ens på. Återkom när du har fattat vad det är jag försöker få fram (hint: nazistkopplingen var inte mitt enda exempel).
    Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
  • morotsland
    giftfri skrev 2011-03-04 12:13:20 följande:
    Allt!! För inte är det väl ni genusfanatiker som nu ska säga vilka kläder barnen får ha, talar vi inte om att fritt få välja kläder, eller är det nu plötsligt erat "fritt val" som gäller, inte ungarnas.

Sen har ju genusfanatikerna påpekat, att det inte finns nåt könsspecifikt i kläder, inte heller nån symbolik,så hur gör du kopplingen, den existerar ju inte?
    Jag tror inte att någon här inne har argumenterat för att barn bör få göra precis vad som helst så det var väl en märklig icke-diskussion. Vad är problemet med att en kille har klänning? Jag kan rada upp en massa problem med att sexualisera små barn men jag har hittils inte hört ett vettigt skäl till varför en kille inte skulle kunna ha klänning på sig.
Svar på tråden Pojke i klänning?!