• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • morotsland
    KlasKristian skrev 2011-03-04 12:28:09 följande:
    Vad är problemet med att många tycker att en bikini primärt är "sexualiserande"? Vad spelar det för roll?
    Jag kan radda upp många problem med att sexualisera små barn och jag tror att du håller med om dem.

Kan du räkna upp något problem med att en pojke har ett plagg som många tycker är ett kvinnoplagg?
  • KlasKristian
    morotsland skrev 2011-03-04 12:28:59 följande:
    Nej, normer kan ändras över tid när det gäller allt möjligt och det är säkert så att tex namnet Adolf kommer att vara helt ok i framtiden utan att folk får nazikopplingar. Men vad har det med klänning att göra?
    Att du med flera uppenbarligen tycker att bara vissa normer beträffande kläder är viktiga att krossa.
    Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
  • KlasKristian
    morotsland skrev 2011-03-04 12:30:16 följande:
    Jag kan radda upp många problem med att sexualisera små barn och jag tror att du håller med om dem.

Kan du räkna upp något problem med att en pojke har ett plagg som många tycker är ett kvinnoplagg?
    Sätt igång. Jag slår vad om att de problem du hänvisar till, och som jag mycket riktigt lär hålla med om, mer eller mindre unisont beror på omvärldens associationer, förväntningar och erfarenheter.
    Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
  • uniMog
    KlasKristian skrev 2011-03-04 12:25:38 följande:
    Vi kan väl vända på det?

Hur långt anser ni att det är okej att uppmuntra barnen att gå utanför normerna innan ni håller med om att det kan vara skadligt för barnet?
    För mig är gränsen ganska lätt. När jag kan hitta trovärdig information som påvisar att det är skadligt. Dvs inte bara "men folk tycker". Inget av det jag skriver skulle jag motsätta mig på något sätt.

Sexualiserande kläder - där är det svårt ibland men jag försöker tänka efter vid varje plagg. Det jag hittills sagt nej till är högklackade skor (och då snarare ur säkerhetsaspekt, de är inte säkra att leka i).

Politiska och religiösa saker anstränger jag mig väldigt mycket för att hålla borta. Jag vill inte att mina politiska (och religiösa) åsikter ska påverka dem utan de får själva bilda sig en uppfattning. Skulle de komma hem med nasse-uniform skulle jag förklara bakgrunden och varför de inte bör ha dem på sig (iof troligen en säkerhetsrisk där med...)

Får jag trovärdig fakta som säger att det är skadligt för pojkar att ha klänning så lovar jag väga in det i min bedömning.
    Forgive me, shiny special one, I beg of you to rip out my inadequate tongue
  • morotsland
    KlasKristian skrev 2011-03-04 12:30:31 följande:
    Att du med flera uppenbarligen tycker att bara vissa normer beträffande kläder är viktiga att krossa.
    Ja, jag brinner inte särskilt starkt för tex rätten att heta adolf utan att folk får nazikopplingar. Däremot tycker jag att det är tråkigt att vi lever i ett samhälle som pressar in människor i väldigt trånga könsmallar och är övertygad om att alla skulle må bättre i en värld där människor tilläts utvecklas friare utan rigida normer kopplade till vilket könsorgan man råkar ha.
  • morotsland
    KlasKristian skrev 2011-03-04 12:31:37 följande:
    Sätt igång. Jag slår vad om att de problem du hänvisar till, och som jag mycket riktigt lär hålla med om, mer eller mindre unisont beror på omvärldens associationer, förväntningar och erfarenheter.
    Ja, naturligtvis är det så. Och? Svara på frågan istället: vad är problemet med att en pojke har klänning?
  • giftfri
    morotsland skrev 2011-03-04 12:27:06 följande:
    Vad är problemet med att klänning i vår tid och kultur oftare bärs av kvinnor? Jag begriper inte det. Jag är högst medveten om att många tycker att klänning primärt är ett kvinnoplagg men vad spelar det för roll?
    Inga som helst problem, om ditt resonemang även gäller för vad andra tycker om alla andra klädval.
    Å du måste väl ändå inse, att klänning för mig m.fl, är ett könsspecifikt klädesplagg..., att den är en symbol för kvinnlighet..., gör du inte det, så kan du heller inte påstå att det finns hos andra kläder, för då gör du ju bara samma tolkning som vi gör om klänningen.., du motsäger därmed alltså dig själv...
    Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • Issa79

Jag har av förklarliga skäl inte läst hela tråden men det känns som en väldig dramatik för att ett barn har valt att ha klänning på sig. För barnet är det bara kläder, det är vi vuxna som lägger massa värderingar till det hela sen. Varför kan barn inte bara få vara barn? De har gott om tid på sig att stöpas in i diverse stereotypa roller senare.

• KlasKristian
    morotsland skrev 2011-03-04 12:34:05 följande:
    Ja, naturligtvis är det så. Och? Svara på frågan istället: vad är problemet med att en pojke har klänning?
    Läs mellan raderna.
  • giftfri
    Pejgan skrev 2011-03-04 12:24:39 följande:
    Och jag frågar igen... var drar ni gränsen?

Klänning är bevisligen väldigt no-no för många.
    Ridning? Balett? Långt hår? Nagellack? Hårspännen? Dockor?

HUR långt anser ni att det är ok att tvinga barnen att anpassa sig till normerna innan ni håller med om att det kan vara skadligt för barnet?
    Ingen gräns alla, det är ni som sätter gränserna, vi vill bara få er att förstå att det finns könsspecifika kläder, precis som det finns kläder met ett starkt symolvärde.
    Å att om man använder dom kläderna, så skriker dom ut just det dom är avsedda att symbolisera, eller tror du åxå, att en dragshow hade fungerat utan kläderna?
    Eller att uniformsyrken inte säger dig nåt?
    Du är inte alls, en bättre människa än mig!
Svar på tråden Pojke i klänning?!