• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • uniMog
    giftfri skrev 2011-03-04 12:43:28 följande:
    Ingen gräns alla, det är ni som sätter gränserna, vi vill bara få er att förstå att det finns könsspecifika kläder, precis som det finns kläder met ett starkt symolvärde.
    Å att om man använder dom kläderna, så skriker dom ut just det dom är avsedda att symbolisera, eller tror du åxå, att en dragshow hade fungerat utan kläderna?
    Eller att uniformsyrken inte säger dig nåt?
    Nej. Jag säger att det inte ligger någon som helst form av skadlighet i  att en pojke "signalerar kvinnlighet" för vissa. Det är inte på något sätt farligt eller till skada för pojken om någon "tror att han är en flicka".
    Forgive me, shiny special one, I beg of you to rip out my inadequate tongue
  • Mumlan74

giftfri: Jag väntar fortfarande på svar på min raka fråga. :0) Den borde ju rimligen vara ganska enkel att svara på.
    Tre exempel på skillnader mellan män och kvinnor som är viktiga att slå vakt om?

• TheCoopers
    KlasKristian skrev 2011-03-04 12:42:12 följande:
    Läs mellan raderna.
    Så du ser ingen skillnad på en kille som är 4 år som bär en klänning  och en 4 åring som bär hakkors eller en liten tjej som bär en strap on och bh ?

Inge skillnad alls ?

Dessutom ... är det lika hysteriskt hemskt med flickor som inte klär sig enligt norm ? och svara gärna inte med en motfråga . ( om du kan )
    I'm the me I choose to be ...
  • TheCoopers
    KlasKristian skrev 2011-03-04 12:31:37 följande:
    Sätt igång. Jag slår vad om att de problem du hänvisar till, och som jag mycket riktigt lär hålla med om, mer eller mindre unisont beror på omvärldens associationer, förväntningar och erfarenheter.
    Är det OK för min dotter att leka Zlatan och ha kalsonger emellanåt eller ska jag tvinga henne att bli som sin troligt inom-norme-prinsess lekande storesyster ?
  • KlasKristian
    TheCoopers skrev 2011-03-04 13:02:34 följande:
    Så du ser ingen skillnad på en kille som är 4 år som bär en klänning  och en 4 åring som bär hakkors eller en liten tjej som bär en strap on och bh ?

Inge skillnad alls ?

Dessutom ... är det lika hysteriskt hemskt med flickor som inte klär sig enligt norm ? och svara gärna inte med en motfråga . ( om du kan )
    "Hysteriskt hemskt" är ditt ordval, inte mitt. Och nej, jag förstår inte varför omgivningens uppfattning verkar totalt irrelevant i det ena fallet med oerhört viktig i andra.
    Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
  • KlasKristian
    TheCoopers skrev 2011-03-04 13:04:42 följande:
    Är det OK för min dotter att leka Zlatan och ha kalsonger emellanåt eller ska jag tvinga henne att bli som sin troligt inom-norme-prinsess lekande storesyster ?
    Nä, låt henne leka du.
    Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
  • Candelavern

Hur är det egentligen med nazistsymboler, är det OK att någon går runti det? Räknas inte det som hets mot folkgrupp eller är jag helt ute och cyklar?

Hursom anser iaf jag att det är en viss skillnad i att klä en liten unge i något som symboliserar folkmord och förföljelse och att dra på samma unge en klänning, men det är ju min åsikt, tvingar ju ingen annan att anse samma.
    En naziuniform symboliserar ju detta eftersom den härstammar just ur nazismen, en klänning anses vara ett feminint plagg här och nu men har inte alltid varit det och det är också en anledning till att jag tycker att det är en knepig jämförelse.

• TheCoopers
    KlasKristian skrev 2011-03-04 13:09:03 följande:
    "Hysteriskt hemskt" är ditt ordval, inte mitt. Och nej, jag förstår inte varför omgivningens uppfattning verkar totalt irrelevant i det ena fallet med oerhört viktig i andra.
    Men du har fel ! Det är inte omgivningens uppfattning som driver mina beslut i livet . Det är MINA värderingar och min uppfattning
  • TheCoopers
    KlasKristian skrev 2011-03-04 13:09:50 följande:
    Nä, låt henne leka du.
    Puh va skönt ! och vill hon leka med dockor får hon göra det med .
  • KlasKristian
    TheCoopers skrev 2011-03-04 13:11:09 följande:
    Men du har fel ! Det är inte omgivningens uppfattning som driver mina beslut i livet . Det är MINA värderingar och min uppfattning
    Och dem har du förstås format helt oberoende av världen omkring dig?
Svar på tråden Pojke i klänning?!