• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • gumtree
    giftfri skrev 2011-03-04 15:10:37 följande:
    Hoppsan.., varför då? Jag har läst massvis med inlägg, som tydligt säger att det är barnens val av kläder som ska gälla, vad dom gillar å vad dom tycker är fint.., vi föräldrar ska bara uppmuntra dom, å hävda att deras palett då blir större..
    Ja, inom lämpliga kläder. Oavsett kön.

Anser jag alltså.
  • KlasKristian
    gumtree skrev 2011-03-04 15:18:13 följande:
    Ja, inom lämpliga kläder. Oavsett kön.

Anser jag alltså.
    Och vem avgör vad som är lämpligt? Du? Jag? Genusvetarna?
    Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
  • TheCoopers
    KlasKristian skrev 2011-03-04 15:18:49 följande:
    Inget som handlar om sex är speciellt lämpligt på barn kan man ju tycka . Barn är barn och ska så få vara därför ska de få gå i fotbollströja om de vill eller en stor spetskjol om de vill det .

Hakkors är aldrig ok , så självklart är det inte ok att ett barn har på sig en sån symbol .
    I'm the me I choose to be ...
  • giftfri
    TheCoopers skrev 2011-03-04 15:21:11 följande:
    Inget som handlar om sex är speciellt lämpligt på barn kan man ju tycka . Barn är barn och ska så få vara därför ska de få gå i fotbollströja om de vill eller en stor spetskjol om de vill det .

Hakkors är aldrig ok , så självklart är det inte ok att ett barn har på sig en sån symbol .
    Men barn ser det ju inte som sex, inte som nåt annat heller, det har vi ju fått höra i massvis med inlägg.... Du får inte använda dig av nåt du tycker, det har jag fått mig tillskrivet varje gång, jag försökt använda liknande argument..
    Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • giftfri
    TheCoopers skrev 2011-03-04 15:13:53 följande:
    Ja tex gimp outfits , kläder med tex hakkors . Strap-ons är inte heller ok .

Eller en tröja där det står :  I love my boobs på tex
    Vi som föräldrar ska alltså förklara å upplysa om kläderna å attributen ungarna vill bära då?
    Det har jag hävdat hela tiden, men genusfanatikerna tycker jag har fel..
  • TheCoopers
    giftfri skrev 2011-03-04 15:25:15 följande:
    Men barn ser det ju inte som sex, inte som nåt annat heller, det har vi ju fått höra i massvis med inlägg.... Du får inte använda dig av nåt du tycker, det har jag fått mig tillskrivet varje gång, jag försökt använda liknande argument..
    Nej fast föräldrarna vet ju att en gimp outfit används i sexuella lekar och så också strap ons . Jag vet också att hitler dödade miljontals judar och tycker därför inte det är lämpligt att mina barn går runt med såna symboler .

Det är ju ljusår från att min dotter klär sig i fotbollskläder och spindelmannen kalsonger eller att en unge väljer att ha prinsessklänning på sig till dagis .
  • Veladis
    KlasKristian skrev 2011-03-04 15:18:49 följande:
    Barn är barn och ska få vara barn. Därför anser jag att kläder som är anpassade för barns behov är lämpliga. Dvs kläder som tål lek, bus, kladd och som de inte fryser i. Vilket kön barnet har är dock ovidkommande när det gäller klädvalet, då jag anser att det inte har någon betydelse i den aspekten. Barn har samma behov av lekvänliga kläder oavsett kön.
    Barn har också ett behov av att få prova sig fram ,och därför kan det också vara lämpligt att barn får testa lite mer ovanliga klädesplagg. En förälders skjorta eller skor, syrrans prinsessklänning eller spindelmannendräkt etc. Så länge inte det inskränker på barnens övriga behov, t ex rörelsefrihet etc, anser jag att de kan prova fritt och även ha till förskolan etc.
  • TheCoopers
    giftfri skrev 2011-03-04 15:28:13 följande:
    Vi som föräldrar ska alltså förklara å upplysa om kläderna å attributen ungarna vill bära då?
    Ja fast nu betvivlar jag kanske att ett barn skulle vilja bära ngt sådant om det inte var så att föräldrarna hade det hemma ...

Fast vad är det du vill upplysa om angående en klänning ? Du tror inte att en 4 åring redan vet att vad sk flick/pojk saker är ? men att han kanske ändå väljer att ha på sig en klänning en dag till dagis ?
  • Veladis
    giftfri skrev 2011-03-04 15:28:13 följande:
    Hur menar du då?
    Det är väl ingen härinne som har sagt att det är fel att prata med barnen kring kläder, attribut och normer? 
    Däremot kan man ju välja hur och i vilket sammanhang man gör det.
    Och, som FamiljenCooper mycket riktigt säger, ungar har koll. De uppfattar normer snabbt.
  • giftfri
    TheCoopers skrev 2011-03-04 15:30:33 följande:
    Ja fast nu betvivlar jag kanske att ett barn skulle vilja bära ngt sådant om det inte var så att föräldrarna hade det hemma ...

Fast vad är det du vill upplysa om angående en klänning ? Du tror inte att en 4 åring redan vet att vad sk flick/pojk saker är ? men att han kanske ändå väljer att ha på sig en klänning en dag till dagis ?
    Å för säkert miljonte gången, jag har inget emot vad ungar klär sig i!!!
    Jag säger bara att vi föräldrar ska förklara vad en klänning är för något, precis som med t.ex en slöja, en uniform av vilket slag det än nu må vara, du gör ju själv skillnad på andra kläder, å tycker inte ens vissa av dom passar på dagis, å jag tycker inte att en klänning ska utgöra nåt undantag från det...
Svar på tråden Pojke i klänning?!