• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Veladis
    giftfri skrev 2011-03-04 15:42:26 följande:
    Å för säkert miljonte gången, jag har inget emot vad ungar klär sig i!!!
    Jag säger bara att vi föräldrar ska förklara vad en klänning är för något, precis som med t.ex en slöja, en uniform av vilket slag det än nu må vara, du gör ju själv skillnad på andra kläder, å tycker inte ens vissa av dom passar på dagis, å jag tycker inte att en klänning ska utgöra nåt undantag från det...
    Du tycker det, ja.
    Jag tror dock inte att vi tycker att en klänning "är" samma sak som du tycker.
  • giftfri
    Veladis skrev 2011-03-04 15:41:07 följande:
    Hur menar du då?
    Det är väl ingen härinne som har sagt att det är fel att prata med barnen kring kläder, attribut och normer? 
    Däremot kan man ju välja hur och i vilket sammanhang man gör det.
    Och, som FamiljenCooper mycket riktigt säger, ungar har koll. De uppfattar normer snabbt.
    Va! Det är ju det som sagts i vart å varannatinlägg, att ungarna inte behöver upplysas, för dom har ändå ingen uppfattning om det.. Jag menar tvärtom, att det är vår förbannade skyldighet att förklara, upplysa å gen dom argument..
    Men genusfanatikerna tycker det är skit, det är ungarnas egna val som betyder nåt, resten är underordnat.., jag tycker precis tvärtom,..
    Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • MammaG
    KlasKristian skrev 2011-03-04 12:23:22 följande:
    Men vadå? Ungarna skiter väl i om en bikini upplevs av andra som "sexualiserande", eller om en SS-uniform av andra ses som nazistisk?

Precis det argumentet kör ni ju med när det gäller klänningen. Ungarna vet ju inte ännu att den ses som typiskt kvinnlig, och fy tusan för den stackare som dristar sig till att påpeka att en klänning faktiskt är ett kvinnoplagg för kreti och pleti...
    Så en klänning på en pojke är det samma som om han skulle ha på sig en nazi-uniform?
  • TheCoopers
    MammaG skrev 2011-03-04 15:50:33 följande:
    Så en klänning på en pojke är det samma som om han skulle ha på sig en nazi-uniform?
    Jag tror fenomenet i den argumentationen kallas : "att gripa efter halmstrån" 

I'm the me I choose to be ...
  • KlasKristian
    MammaG skrev 2011-03-04 15:50:33 följande:
    Nej. Men ett barn gör inte samma associationer kring en naziuniform som vi vuxna gör och det är ett av argumenten som är vanligast förekommande när man insisterar på att det ska vara normalt för pojkar att bära klänning. Barnet har inte hunnit indoktrineras med normer.
    Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
  • gumtree
    giftfri skrev 2011-03-04 15:46:41 följande:
    Va! Det är ju det som sagts i vart å varannatinlägg, att ungarna inte behöver upplysas, för dom har ändå ingen uppfattning om det.. Jag menar tvärtom, att det är vår förbannade skyldighet att förklara, upplysa å gen dom argument..
    Men genusfanatikerna tycker det är skit, det är ungarnas egna val som betyder nåt, resten är underordnat.., jag tycker precis tvärtom,..
    Men många här har ju frågat dig om vad det är du tycker föräldrarna ska säga?

"Det här är en klänning, det är mest tjejer som har dessa på sig." (eller nåt liknande) har föreslagits. Vad är det som saknas här menar du?

Vidare har många sagt att pojkarna är medvetna om att det är ett "flickplagg" men att de vill ha på sig det ändå. Vad är det då föräldrarna ska upplysa dem om?
  • Mumlan74
    giftfri skrev 2011-03-04 15:05:29 följande:
    Å jag har svarat, att du får nöja dig med tidigare svar..
    men jag hittar verkligen inget rakt svar på vilka skillnader du anser finns mellan män och kvinnor. och då har jag läst igenom hela tråden.
    du kanske inte KAN svara?
  • KlasKristian
    TheCoopers skrev 2011-03-04 15:52:32 följande:
    Jag tror fenomenet i den argumentationen kallas : "att gripa efter halmstrån" 

Och jag tror det kallas "missuppfatta med vilje" eller, mer ickelekmannamässigt, "straw man", dvs tillskrivande av åsikter motparten inte har.

Din smiley där förresten är ett utmärkt exempel på förlöjligande... och jag som trodde det var en s.k. manlig härskarteknik.
    Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
  • Veladis

Det är klart att barnens val är det som har störst betydelse. Barnet är den som ska ha kläderna på sig, barnet är den som ev vill testa sig fram, skapa sin identitet etc. Det utesluter dock inte att man pratar med sina barn eller hur? Vår uppgift är inte upplysa och förklara för barnen om hur allt förhåller sig i världen. Vår uppgift är att finnas där, vara tillhands och lotsa, berika, utvidga och i vissa hänseenden förklara när de upptäcker världen, för världen är lika mycket deras värld och deras perspektiv är lika viktigt som vårt.
    Vi vet inte allt och kan mycket väl lära oss massor genom att bara lyssna på barnen. Speciellt om världen vi lever i.
    Varför har vissa farbröder skägg, andra inte? Varför har inga tanter skägg (eller finns det dem som har det?). Vem är gud? Vad händer när man dör? Och ja, vi diskuterade senast igår om varför det mest är flickor som har klänning. Om mina barn tycker att det är helt OK att båda könen har klänning, vem är då jag att säga emot?

• Quintus Zebra
    Ingen har väl skrivit att de inte skall tala med sina barn, men att de inte berättar för sina barn exakt vad DU tycker att de skall säga är väl inte konstigt?

Jag är trettiofem år. Och ville ofta ha klänning när vi lekte hemma på gatan när jag var liten (jag gick inte i förskola). Det var inga andra barn eller föräldrar som tyckte det var konstigt. När vi hade en sminkös i klassen i femte klass ville de flesta andra pojkar bli sminkade till monster eller ville ha en blåtira. Jag sminkades som en kvinna, och var jättestolt, så stolt att jag behöll sminket på hela kvällen för att visa grannar och min musiklärare. Ingen reagerade negativt. Jag blev inte det minsta mobbad i klassen. Snarare tvärtom. Hela pojke i klänning-hysterin verkar ju ha blossat upp i takt med att feministrädslan har spridit sig. Jag menar, Alice Cooper hade klänning på sig för att provocera på SEXTIOTALET! Jag är jätteförvånad över att folk blir så provocerade än i dag...
Svar på tråden Pojke i klänning?!