• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • Leoella
    mysfaaktor skrev 2011-02-24 23:44:32 följande:
    Barn kan bli retade för ALLT. De är aldrig skyddade.
    Exakt. Jag och mina vänner blev retade för att vi var "plugghästar".
    Det hade kanske varit på sin plats att våra föräldrar hade lärt oss att prestera lite sämre i skolan så vi hade sluppit det?? Obestämd
  • snorkan
    mysfaaktor skrev 2011-02-24 23:44:32 följande:
    Barn kan bli retade för ALLT. De är aldrig skyddade.
    Nej så är det verkligen, men att låta barnet ha på sig något som verkligen är i högriskzonen (tycker jag) 

Lär ju inte förbättra oddsen....

• anirac1

Vad är det för fel med ett barn som är pojke har klänning. Finns ju VUXNA män som har det?? Jag jobbar på dagis där en pojke i 4års åldern hade klänning. Och i hallen var den ngn som sa att HAN har ju likadan klänning som HON var på HAN svarar det är ingen klänning utan ett långt linne!
    Är det lika fel om en pojke har ngt rosa, rött el lila på sej med??

• Leija
    Anonym (Hm....) skrev 2011-02-24 23:43:00 följande:
    Min personliga åsikt är att mammor som fick pojkar men innerst inne önskade sig en flicka gärna låter de små killarna klä sig i klänning eller andra typiska "tjejplagg". Mig stör det inte det minsta, men för många är det nog det som ligger till grund.

Grunden hos oss är verkligen inte sån då vi har 3 flickor och en pojke (som är yngst)
    Han vill ha klänning när han ser fina tjejer på tv. Om det är Let's Dance, Melodi festivalen eller flygande mattan osv. Han tycker helt enkelt att tjejerna är så himla fina i sina klänningar.
    Så springer han runt och tvingar syrrorna att gå och hämta varsin klänning och dansa med honom :o)

• snorkan

Hoppar av denna intressanta diskusion nu....måste ju ha min skönhets sömn.Skrattande Go natt på er alla goa människor!Hjärta

(men min son ser ni nog aldrig i klänning hihi) 

• Anonym (feminist)
    THEA och Grodan skrev 2011-02-24 23:31:57 följande:
    Jag gör också allt det som du gör + att jag låter mina barn ha vilka kläder dom vill. Min pojke har oftast jeans och tröja precis som min stora tjej, men ibland har dom HÖR OCH HÄPNA klänning eller kjol, det är deras val. Och vet du, ibland har tom jag klänning
    Det är det här jag menar, går man emot strömmen om vad som de "nyblivna" feministerna tycker angånde klädval så blir man i princip dumförklarad direkt, precis så som TS blev. Jag har varit feminist i 15 år, jag VET att det är först nu det blivit så hysteriskt med kläder, och det verkar vara det enda sättet för vissa att få fram sin ståndpunkt, det enda sättet att få uppmärksamhet - för att påstå att man inte blir provocerad vore fel.

Jag tycker inte det är fel med att pojkar har klänning, men jag tycker att det är fel att börja där och sedan försöka få andra som inte väljer att gå samma väg att tro att de är  "sämre" för att de inte ger sina barn samma möjligheter. Surprise surprise, alla familjer kanske inte vill att deras barn ska få välja allt, som t.ex jag vill inte att mina barn ska få välja det som de inte förstår vad det handlar om, kläder är en typisk sak som är lite både och, att man kan få bestämma men ändå inte. Jag har valt att klä mina barn utifrån det jag tycker är fint och lekvänligt, men när de är gamla nog att själv bestämma om de vill gå emot normen så får de gärna göra det. Men då vill jag få fram det genom uppfostran att det ska vara OKEJ, och att de väljer det själva för att dom VILL. För börjar man klä t.ex pojkar i klänning vid 3 veckor som någon hade gjort så trycker man nästan bara på sina egna värderingar på ett barn som inte förstår vad det handlar om.

För att vi ska få jämställdhet ska vi inte börja med kläderna. Att själv få välja vad man vill ha på sig tillhör en helt annan kategori tycker jag.
  • Leoella
    snorkan skrev 2011-02-24 23:46:31 följande:
    Nej så är det verkligen, men att låta barnet ha på sig något som verkligen är i högriskzonen (tycker jag) 

Lär ju inte förbättra oddsen....

Grejen är ju att det just för förskolebarn inte ÄR i högriskzonen enligt de flestas erfarenhet! Så länge ingen fördomsfull förälder eller annan vuxen finns i närheten så bryr sig sällan barnen om att någon har "fel kläder".

Och som någon sagt; med vettiga pedagoger som gör sitt jobb (för det ingår i jobbet att jobba med jämställdhet) så blir eventuella frågor bra bemötta. "Varför har du en tjejoverall?" blir med hjälp av pedagogen besvarat på ett bra sätt. Där man lär barnet att färger är tillåtna för alla som vill ha dem.
  • PennyD
    PennyD skrev 2011-02-24 22:09:03 följande:
    Först var det det här med färger, som vi insåg att faktiskt alla kunde bära, och som egentligen alltid har burits i alla kulturer och av samtliga kön.

Nu står vi och funderar över mönster och sedan, desto känsligare, modeller. Klänningar och kjolar är ju också könlöst, men så finns det modeller som faktiskt gjorts just för ett specifikt kön. (Färger däremot är natur och inte kultur, även om den tar anspråk på dem).

Då tänker jag att dessa plagg skurna för att bäras av en kvinno- eller manskropp, inte alls är designat för ett barn. För barn är varken män eller kvinnor. En vuxen päronformad kvinna kan smickras av en särskild modell, men ett barn kvittar det, oavsett kön.

Alltså kan man se det som att barn som bär klänningar (modell kvinna), klär ut sig till kvinnor. Precis som att barn ofta(st) leker vuxna.

Och alla, oavsett kön, har ju rätt till, och gynnas sannolikt av, att få klä ut sig till vad de vill.
    Oboy, jag kunde inte sagt det bättre själv!
  • Leoella
    Anonym (feminist) skrev 2011-02-24 23:50:31 följande:
    För börjar man klä t.ex pojkar i klänning vid 3 veckor som någon hade gjort så trycker man nästan bara på sina egna värderingar på ett barn som inte förstår vad det handlar om.
    Men att trycka på en flicka på 3 veckor klänning är inte att "trycka på några värderingar"??
    Bara det att värderingen följer normen och det givna och blir därför "osynlig" i alla andras ögon...
  • enmamma

Det är bara de senaste 50 åren som småpojkar använt byxor.
    Tidigare hade vi koltbarn, icke potttränade småttingar i vad som kan jämföras med klänningar.
    Mycket smidigare, mindre tvätt för den stackars modern.

Svar på tråden Pojke i klänning?!