Anonym (My) skrev 2011-03-03 22:10:23 följande:
Att skaffa barn är alltid en chansning, så lite måste man ändå chansa.
Kan du tänka dig att vara utan barn, för att inte riskera att barnet tar skada av dina egenheter?
Somliga kan tänka sig att göra den uppoffringen, andra vill verkligen inte leva utan barn.
Jag har faktiskt fått göra val redan. Jag blev inte planerat gravid med ettan, det var en olycka i samband med kondomslarv. När graviditeten var ett faktum så funderade jag länge om jag skulle genomgå den eller avbryta. Jag var livrädd för att bli som min mamma. Jag valde tillsist att behålla eftersom jag ju till skillnad från henne är frisk. Visserligen har jag mina kamper, men jag är medveten om dem och jag kämpar. Barnen har en bra anknytning, de har två föräldrar som finns där till 100% och ett nätverk av släkt och vänner.
Jag behövde inte välja bort barn helt, men för lite drygt 1 år sen så valde jag bort möjligheten att skaffa fler syskon och det med hänsyn till min hälsa och föräldraförmåga. Jag är steriliserad, inte för att jag inte vill ha fler barn för det hade jag säkert velat ha i framtiden utan för det faktum att en till graviditet med största sannolikhet skulle innebära rullstol för min del och blir jag så dålig så kan jan inte vara den förälder jag vill.
Men ja hade jag tex varit i samma skick som några av mina syskon så hade jag inte skaffat barn. De kan inte ens ta hand om sig själva. Jag hoppas att de har självkännedomen att inte skaffa barn. Och om de skaffar barn så hoppas jag att jag faktiskt gör det som ska göras nämligen ser till att socialen kopplas in.
Anonym (My) skrev 2011-03-04 00:36:50 följande:
Det är inte sant.
Till skillnad från flertalet så funderar jag faktiskt allvarligt kring mina brister och fördelar som förälder. Jag personligen skulle göra mitt bästa för att kompensera för mina tillkortakommanden. Likväl skulle det ändå vara en chansning om jag valde att bli mor.
Att skaffa barn ÄR rent krasst en rättighet, oavsett vad man ideologist tycker om det. Varje individ med en fungerande kropp kan själv yngla av sig, utan någons inblandning. Vi har i vårt samhälle valt det så. Rättigheten är så till den milda grad sanktionerad att barnlöshet räknas som en sjukdom där man har rätt till vård.
Självklart kan "mamma och pappa" kompenseras med andra vuxna. Det krävs varken biologiska band eller ett olikkönat par för att ta det ansvaret.
Visst är det en rättighet att skaffa barn. Men det är ingen rättighet att få behålla dem. Tyvärr fungerar skyddsnätet för barn dåligt och det är därför fler skulle tänka efter om det borde yngla av sig. Och visst kan mamma och pappa ersättas, men då ska den som ersätter föräldern vara där till 100%. Det går inte att ersätta en sjuk förälder med en mormor som kommer några timmar per dag.