Klamydia? Omöjligt!
Min läkare ringde nyss. Testen hade kommit tillbaka positiva! Jag har inte varit med nån annan än min man och han har bara varit med mig. Kan man begära att få göra om testerna?
Min läkare ringde nyss. Testen hade kommit tillbaka positiva! Jag har inte varit med nån annan än min man och han har bara varit med mig. Kan man begära att få göra om testerna?
Grattis.. Härligt att läsa!
Tycker det är konstigt att de sätter som positivt om det är en avvikelse. Egentligen borde de väl tagit kontakt direkt och bett dig göra nytt test.
Sånt här kan verkligen skada en relation. Skulle jag fått positivt och vetat att jag var oskyldig hade inte min första tanke varit att testet visat fel. Mina horn hade vuxit och jag hade gett mig på min sambo med massa anklagelser. Om sedan testet görs om och det visar sig vara negativt kan ju tilltron vara helt förstörd.
Skönt att du hela tiden trodde på din sambo!
Att ett enda ord "avvikelse" kan ställa till det så. Hade du och vi andra fått höra det hade det hela tagit en annan vändning redan från start.
Skönt att allt är utrett nu
hm jag menade att de kommer fortsätta meddela folk ett positivt resultat när det ev inte alls är så.
Det var väl skönt, TS! Sån förvirring för ett enda ord.
Det blev ju väldigt jobbigt på grund av det där lilla ordet. Antingen har någon effat upp på din mvc, eller så beror detta på nåt annat. Jag jobbar med medicinska databaser, fast inte i vården utan inom forskning. Utan att veta alls vad som gäller för din vårdcentral så har jag ett förslag på hur det kan ha gått till att det blev såhär.
Det är möjligt att återkallelseprocessen är helt datoriserad och det är möjligt att den som satte upp databasen (förmodligen Oracle Clinical eller någon skräddarsydd lösning) gjorde återkallelse binär - dvs att det inte finns ett tredje alternativ för labbteknikern/labassen att fylla i när ditt prov var klart, för antingen behöver man ett nytt prov eller så behöver man inte. Medan vårdpersonal kanske tänker på att folk blir oroliga när de får höra att de har tagit ett positivt prov så kanske inte databasdesignern tänkte så långt.
Det kan förklara varför inconclusive kommer upp som positivt - för att det bara finns positivt eller negativt att välja på, och att man då enligt säkerhetsprincipen väljer att klicka i positivt. De medicinska konsekvenserna av en onödig volta Tetracyclin är mycket mindre än att gå igenom en graviditet med obehandlad Klamydia och om patienten vill så tar man ett omprov.
Förmodligen tänkte man inte på otrohetsimplikationer när man satte upp systemet.
TS - kanske det är möjligt att din man ljög om att ha tagit sitt test för att han "visste" att det stämmer som han sagt till dig och tyckte det var onödigt? Om jag var du skulle jag fråga honom helt enkelt, nu när faran är avblåst.
Det är alltså möjligt att han ljög om det, utan att för den skull ha varit otrogen. (Eller så fick han otroligt snabbt provsvar. Ibland har man tur. ) Hur som, om han misstänkte dig så har han fått svar nu. Nästa gång kanske han litar lika mycket på dig som du gör på honom?
Grattis TS!
Först, Grattis ts till ett negativt prov
Sen, Hur sjutton kan detta komma sej? Att sjukvården säger positivt, när det handlar om en avvikelse?
I en veckas tid så har Ts ( och vi andra) spekulerat kring detta och det hade lätt kunnat förstöra vilket förhållande som helst. Om det är en avvikelse så får de ju säga det då. Ge ett besked att det var en avvikelse och vi måste ta ett test till för att kunna vara säkra på om du är smittad eller ej. Så jäkla märkligt