• Anonym

Klamydia? Omöjligt!

Min läkare ringde nyss. Testen hade kommit tillbaka positiva! Jag har inte varit med nån annan än min man och han har bara varit med mig. Kan man begära att få göra om testerna?

• Svar på tråden Klamydia? Omöjligt!
  • envärkandebarnlängtan
    xylifon skrev 2011-03-09 15:56:01 följande:
    du ahr aldrig blivit sövd vid tex operation? (det har man inga minnen från)
    Nej, jag har klarat mig från att bli sövd.
    Silje02 skrev 2011-03-09 15:57:17 följande:
    För att den bakterien du hade gav utslag på ett kalmydia test. Att det visade negativit efter avslutat kur visar bara att du blev fri från bakterien. Att det var ett klamydiatest det gav utslag på säger inte att det VAR klamydia.
    Det vore i sådana fall mycket märkligt eftersom att de symptom jag hade stämmer väl överens med symptomen för klamydia.

• Pillis4

klamydia smittar via sexkontakt och inget annat. Ts eller ts man har varit otrogen, såvida inte en av dom hade klamydia med sig in i förhållandet.

Klamydia kan gömma sig under lång period i kroppen och inte ge symtom. Men för kvinnor är det viktigt att få behandling snabbt. Då klamydia kan göra kvinnor sterila.

Så ts.... ställ din man mot väggen.. klamydia är en könsjukdom

• Silje02
    envärkandebarnlängtan skrev 2011-03-09 16:00:38 följande:
    Nej, jag har klarat mig från att bli sövd.
    Silje02 skrev 2011-03-09 15:57:17 följande:
    För att den bakterien du hade gav utslag på ett kalmydia test. Att det visade negativit efter avslutat kur visar bara att du blev fri från bakterien. Att det var ett klamydiatest det gav utslag på säger inte att det VAR klamydia.
    Det vore i sådana fall mycket märkligt eftersom att de symptom jag hade stämmer väl överens med symptomen för klamydia.
    Finns många symtom som stämmer överens med det. Men antingen så hade du klamydia och har fått det via sex eller så fick du fel diagnos.
  • envärkandebarnlängtan
    såffan skrev 2011-03-09 16:00:17 följande:
    men klamydia liksom andra könssjukdommar måste ju ha uppståt på någotsätt, den första som hade klamydia någonsin kan ju inte ha blivit smittad
    Det var exakt så läkarna resonerade då. Deras teori var då att någon bakteriecell i urinröret hade delat på sig och gett upphov till klamydia.
  • Anonym

Jag har också fått en könssjukdom bara sådär trots att både jag och min sambo var oskuld. Dessutom fick jag det ett 1-2 år innan jag och min sambo ens träffades och innan dess hade jag inte ens kysst någon. Dock var det kondylom och det är ju ett  virus. Oavsett hur många som ens påpekar att det endast överförs sexuellt så vet man iaf själv vad som är sant och inte. Hoppas dock det var något fel med testet, för klamydia är ju inte så bra att bära på länge.

• Anonym (Nejnej...)
    envärkandebarnlängtan skrev 2011-03-09 15:52:51 följande:
    Från 2 års ålder har jag väldigt tydliga minnen. Då fick jag flytta till ett flickinternat.
    OM jag hade blivit smittad av klamydia innan 2 års ålder så hade det garanterat uppvisat någon form av symptom. Det hade inte kommit hux flux vid 11-12 års ålder.

I journalen står det inte mer än att jag har blivit diagnostiserad med Chlamydia Trachomatis. Uppkomst troligtvis spontan eller dålig underlivshygien.

Detta var i mitten av 80- talet då man precis hade börjat diagnostisera klamydia på allvar. Att jag hade en svårbehandlad uvi sedan ca 1 år tillbaka och svåra blödningsrubbningar var orsaken till varför jag fick träffa flera olika gyn. 
    Jo - symptom på klamydia kan huxflux komma efter 12 år. Infektionen kan ligga latent och inte uppvisa någon form av symptom, tyvärr.

Det kan också sprida sig upp i livmoder och äggledare och skapa en äggledarinfektion, vilket kan reslutera att du blir infertil. Det här vet du ju säkerligen, så ber om ursäkt för att jag verkar ha näsan upp i vädret =) Men det kan ju vara så att det var just var pga det - en cervicit eller salpingit - som du började ha blödningsrubbningar. Eller så hade du evt nedsatt immunförsvar på en tidspunkt och infektionen manifiserade sig med UVIer. 

Smittskyddsinstitutet hade inte smittspårat alla klamydiainfektioner om dessa kan uppstå som som du berättar. Det had einte varit kostnadseffektivt eller försvarsbart mot att få rota i människors privatliv. 

Kul (jag menar det) att ha minnen från 2 års ålder... Har inte förrän långt senare. Det troligaste är nog att testet krossreagerade med en annan patogen för klamydia kan du inte haft om du inte blivit sexuellt utnyttjad eller lekt med pojkarna på skolan bredvid.. ;)
  • Ramborg

Visst kan bakterier mutera spontant och förvandlas från en harmlös sort till en sjukdomsskapande sort.

Men de kan inte förvandlas från en normal, harmlös sort till en välkänd sjukdom.

• Silje02
    envärkandebarnlängtan skrev 2011-03-09 16:03:27 följande:
    Det var exakt så läkarna resonerade då. Deras teori var då att någon bakteriecell i urinröret hade delat på sig och gett upphov till klamydia.
    men nu får du ju faktiskt tänka till lite. 1986 visste man förmodligen inte att klamydia smittades enbart genom sexuell kontakt. Dessutom finnns det och fanns säkert då med andra sjukdomar som liknar klamydia. Sedan var inte klamydia testen så tillförlitliga 1986.
  • Silje02
    Anonym skrev 2011-03-09 16:04:00 följande:
    Jag har också fått en könssjukdom bara sådär trots att både jag och min sambo var oskuld. Dessutom fick jag det ett 1-2 år innan jag och min sambo ens träffades och innan dess hade jag inte ens kysst någon. Dock var det kondylom och det är ju ett  virus. Oavsett hur många som ens påpekar att det endast överförs sexuellt så vet man iaf själv vad som är sant och inte. Hoppas dock det var något fel med testet, för klamydia är ju inte så bra att bära på länge.
    Kondylon kan man få i samband med förlossning med. Så den hade nog legat latent i flera år innan den bröt ut på dig.
  • Anonym (Nejnej...)
    Anonym skrev 2011-03-09 16:04:00 följande:
    Evt vid födsel från din mor? Runt 7/10 av alla kvinnor bär på det viruset - så varför inte?
Svar på tråden Klamydia? Omöjligt!