• Anonym

Klamydia? Omöjligt!

Min läkare ringde nyss. Testen hade kommit tillbaka positiva! Jag har inte varit med nån annan än min man och han har bara varit med mig. Kan man begära att få göra om testerna?

• Svar på tråden Klamydia? Omöjligt!
  • Pillis4
     Anonym (Nejnej...) skrev 2011-03-09 16:13:13 följande:
    Evt vid födsel från din mor? Runt 7/10 av alla kvinnor bär på det viruset - så varför inte?
    och vad grundar du den siffran på? Jag har aldrig testat positivt för kondylom. skulle va intressant att veta din källa till detta
  • Silje02
    Pillis4 skrev 2011-03-09 16:15:33 följande:
    och vad grundar du den siffran på? Jag har aldrig testat positivt för kondylom. skulle va intressant att veta din källa till detta
    Förmodligen så har du inte viruset....
  • Anonym (Nejnej...)
    Föreläsning och smittskyddsläkare på nyheterna. Och det är nog bara att googla fram. HPV bär väldigt många på - därför Sverige valt att vaccinera mot det ju. Sen är det inte alla HPV som utvecklar kondylom eller utvecklar sig i cervixcancer.
  • Anonym (var?)
    test mot kondylom ingår inte i vanliga tester mot könssjukdomar. jag bad dem att testa mig mot kondylom men fick inte, testades aldrig. de säger att de gör inte sådana tester. 
    så var brukar du testa dig för kondylom?
  • Anonym

Har varit med om samma sak. Jag var oskuld när jag blev tillsammans med min kille. Han är tio år äldre och hade varit med en hel del tjejer innan mig men testade sig dock strax innan vi blev tillsammans mot flera olika könssjukdomar plus hiv men fick negativt på alla.

När vi varit ihop i tre år så gjorde jag en abort och i samband med det ett klamydiatest. Tänkte inte så mycket på det eftersom jag hade ju inte varit med nån annan och trodde självklart att min kille inte varit det heller sen vi blev tillsammans.

Fick sen ett samtal att jag fått positivt på klamydiatestet och ringde givetvis direkt till min kille. Dels för att jag måste ju enligt lag informera honom och dels för att ställa honom mot väggen. Han nekade såklart men gick oxå å testade sig. Han sa till mig att hans test var negativt och jag såg honom aldrig ta några mediciner, men jag kan ju såklart aldrig riktigt veta om han var med nån annan.

Men eftersom jag inte kunde bevisa att han varit otrogen så lät jag det bero. Det kan ju faktiskt ha varit en feldiagnos. Hade även slidkatarr då så jag vet inte om det kunde spela nån roll för resultatet.

Hoppas att det bara är fel diagnos men om jag vore du så skulle jag följa med din man när han kollar sig och gärna få höra resultatet av hans läkare. Önskar att jag krävt det av min kille, .Då hade jag vetat säkert. Om han nu inte blivit smittad innan vi blev tillsammans och det inte visat sig på hans tester eller att han helt enkelt aldrig blev testad för just klamydia.

• Silje02
    Anonym skrev 2011-03-09 16:26:09 följande:
    Har varit med om samma sak. Jag var oskuld när jag blev tillsammans med min kille. Han är tio år äldre och hade varit med en hel del tjejer innan mig men testade sig dock strax innan vi blev tillsammans mot flera olika könssjukdomar plus hiv men fick negativt på alla.

När vi varit ihop i tre år så gjorde jag en abort och i samband med det ett klamydiatest. Tänkte inte så mycket på det eftersom jag hade ju inte varit med nån annan och trodde självklart att min kille inte varit det heller sen vi blev tillsammans.

Fick sen ett samtal att jag fått positivt på klamydiatestet och ringde givetvis direkt till min kille. Dels för att jag måste ju enligt lag informera honom och dels för att ställa honom mot väggen. Han nekade såklart men gick oxå å testade sig. Han sa till mig att hans test var negativt och jag såg honom aldrig ta några mediciner, men jag kan ju såklart aldrig riktigt veta om han var med nån annan.

Men eftersom jag inte kunde bevisa att han varit otrogen så lät jag det bero. Det kan ju faktiskt ha varit en feldiagnos. Hade även slidkatarr då så jag vet inte om det kunde spela nån roll för resultatet.

Hoppas att det bara är fel diagnos men om jag vore du så skulle jag följa med din man när han kollar sig och gärna få höra resultatet av hans läkare. Önskar att jag krävt det av min kille, .Då hade jag vetat säkert. Om han nu inte blivit smittad innan vi blev tillsammans och det inte visat sig på hans tester eller att han helt enkelt aldrig blev testad för just klamydia.
    Kan ju ha varit så att din kille hade fått positivt och på så viss smittat dig (kan liga latent) men inte vill erkänna det...
  • The past is now
    Pillis4 skrev 2011-03-09 16:03:07 följande:

klamydia smittar via sexkontakt och inget annat. Ts eller ts man har varit otrogen, såvida inte en av dom hade klamydia med sig in i förhållandet.

Klamydia kan gömma sig under lång period i kroppen och inte ge symtom. Men för kvinnor är det viktigt att få behandling snabbt. Då klamydia kan göra kvinnor sterila.

Så ts.... ställ din man mot väggen.. klamydia är en könsjukdom

• Pillis4
    Anonym (var?) skrev 2011-03-09 16:24:32 följande:
    test mot kondylom ingår inte i vanliga tester mot könssjukdomar. jag bad dem att testa mig mot kondylom men fick inte, testades aldrig. de säger att de gör inte sådana tester. 
    så var brukar du testa dig för kondylom?
    barnmorskan testade mig för alla könsjukdomar när jag va på mvc eftersom jag e gravid. hade ingen könssjukdom.
  • Kya
    enda sättet att testa positivt för det är att ta ett prov från en existerarende kondylomvårta. grejen med kondylom är att många kan ha det latent i kroppen, det kan bryta ut många år senare. så kan man ha vårtor i slidan, och de märks ju inte, även om man smittar. så hjälper ofta inte ens kondom, eftersom själva vårtorna måste vara täckta.
    HPV-viruset och kondylom hör ihop. de flesta människor bär på det.
    F och L, mina stjärnor :)
  • Kya
    Pillis4 skrev 2011-03-09 16:29:46 följande:
    barnmorskan testade mig för alla könsjukdomar när jag va på mvc eftersom jag e gravid. hade ingen könssjukdom.
    som sagt, kondylom testar de inte för, eftersom det inte är möjligt förrän det redan brutit ut vårtor.
    F och L, mina stjärnor :)
Svar på tråden Klamydia? Omöjligt!