• Anonym

Klamydia? Omöjligt!

Min läkare ringde nyss. Testen hade kommit tillbaka positiva! Jag har inte varit med nån annan än min man och han har bara varit med mig. Kan man begära att få göra om testerna?

• Svar på tråden Klamydia? Omöjligt!
  • Anonym

Jag visste att min man sedan 15 år aldrig skulle vara otrogen mot mig. Han avgudar mig. Alla jag känner vet det. Problemet är bara att jag nu vet att han knullade runt satan, minst de senadet 10 åren. Så mycket vet man om den man älskar. Om det står mellan ett provsvar och moder Theresa, skulle jag idag tro på provsvaret.

• Anonym (Mardrömsscenario)
    Anonym (Men) skrev 2011-03-09 18:31:08 följande:
    Men om du nu fått det genom en gyn undersökning så har det ju kommit nånstansifrån, en könskontakt även om det inte var sex. Det är ju stor skillnad mot att det bara dyker upp av sig själv i ens kropp!  
    Sant, så kanske kan jag inte hjälpa TS ändå.
  • varfördåför
    Insatt skrev 2011-03-09 19:05:27 följande:
    Klamydia är inte ett virus.
    men det var det tills det muterade sedan blev det en infektionssjukdom :-P
    Alvin, Ilon, Douglas och Junie
  • Insatt
    Anonym skrev 2011-03-09 19:05:32 följande:
    Jag visste att min man sedan 15 år aldrig skulle vara otrogen mot mig. Han avgudar mig. Alla jag känner vet det. Problemet är bara att jag nu vet att han knullade runt satan, minst de senadet 10 åren. Så mycket vet man om den man älskar. Om det står mellan ett provsvar och moder Theresa, skulle jag idag tro på provsvaret.
    Fy fan vad trist för dig, men så sant skrivet.
    Jag tror verkligen inte att min sambo är eller skulle vara otrogen, men vi är båda testade negativt och skulle jag i framtiden testa positivt skulle jag tro mer på provsvaret (särskilt om man gjort om testet så man vet att det inte blivit fel på det) än på intyganden om total trohet.
  • SoFo89
    Anonym skrev 2011-03-09 19:05:32 följande:
    ღSigne 071027ღ
  • ooemilyoo

har inte du varit otrogen har han!? Eller har ni precis blivit tillsammans? Och varför överhuvudtaget kolla sig om du är i ett förhållande..!!??

• riboflavin
    Pillis4 skrev 2011-03-09 18:21:02 följande:
    KLAMYDIA SMITTAR INTE PÅ ANNAT SÄTT ÄN SEXUELLT. KALMYDIA BAKTERIEN KAN INTE LEVA I DÖD MATERIA!!!
    Där har du faktiskt helt fel, klamydiabakterien Chlamydia trachomatis finns i ett antal varianter, inte alla korrelerade med infektioner som drabbar kön/underliv/mm. De stammar som exklusivt orsakar infektioner i ögon och lungor (A-C) smittar också via levande epitelceller i sekret från just ögon och lungor. Stammarna D-K som är de som orsakar "genital klamydia" kan också infektera ögonen hos vuxna, det är troligt men inte vetenskapligt bevisat att man först har den genitala smittan och överför denna till sina egna ögon, Stammarna D-K kan även infektera ögon och lungor (och dess derivat) hos spädbarn, dessa smittas av sin mor vid vaginal födsel.

Du har däremot en poäng när du säger att bakterien inte kan leva i död materia, det kan den inte, men i en levande epitelcell, avskiljd från kroppen, kan de överleva, om än under korta stunder.

Man har däremot aldrig vetenskapligt visat att stammarna D-K kan smitta med "genital klamydia" annat än vid direkt kontakt mellan två slemhinnor, genitala, anala eller orala. Viss forskning har däremot gjorts på sekundär överföring av levande epitelceller (för att kolla om man kan bli smittad via ex.petting) och där har resultaten varit att ingen smitta överfördes, vilket inte nödvändigtvis är det samma som att den smittvägen är omöjlig, men får dock anses som högst osannolik.

http://emedicine.medscape.com/article/1203385-overview

Under "references" finns massor med spännade artiklar!
  • Anonym (var?)
    Anonym (Mardrömsscenario) skrev 2011-03-09 18:13:36 följande:
    Det har jag tyvärr inte, ledsen att du inte får den möjligheten i livet att leva med en människa som du litar fullt ut på
    det finns också ganska många som tror och litar fullt ut på Gud, som finns alltid där när man behöver hjälp. så är det inte alltid fallet men det kan hända att det stämmer ibland.
  • Anonym

Oj .. Du hade alltså sex m din gynekolog...?

• envärkandebarnlängtan
    Pillis4 skrev 2011-03-09 18:21:02 följande:
    KLAMYDIA SMITTAR INTE PÅ ANNAT SÄTT ÄN SEXUELLT. KALMYDIA BAKTERIEN KAN INTE LEVA I DÖD MATERIA!!!
    Nej, men den kan leva i levande materia som olika typer av proteiner. Specifika aktiva proteiner kan agera värd och överföra klamydia utan att direktkontakt mellan mänskliga kroppar sker. Genom det levande proteinet fortlever klamydian och kan få en ny värd.

Källa:

Microorganisms resistant to free living amoebae- Greub G & Raoult D
    Use of aminoglycosides in treatments of infections due to intracellular bacteria- Maurin M & Raoult D 
    Current status of immune mechanisms of killing of intracellular microorganisms- Ismail N, Olano J P, Feng H M & Walker D H 
Svar på tråden Klamydia? Omöjligt!