• Anonym

Klamydia? Omöjligt!

Min läkare ringde nyss. Testen hade kommit tillbaka positiva! Jag har inte varit med nån annan än min man och han har bara varit med mig. Kan man begära att få göra om testerna?

• Svar på tråden Klamydia? Omöjligt!
  • Anonym (var?)
    riboflavin skrev 2011-03-09 20:27:19 följande:
    Ja du det kan jag inte alls svara på, det ligger långt utanför mina kunskaper i ämnet. Jag hittar inte heller artikeln du pratar som så det är svårt att spekulera.

Däremot har svårt att tro att bakterierna överfördes till en "spermaodling" däremot kan de säkert ha förts till en petriskål med spermier.

humrep.oxfordjournals.org/content/21/1/134.fu...

Hittade en artikel där man utrett effekten på spermier av inkubation med klamydiabakterien, men letade utan resultat tidigare efter artiklar där man kunnat påvisa sekundär smitta av stammarna D-K.
    Kan du hitta ordet "immunotype" D-K någonstans i din artikel vor det spännande att veta, säkert har vi de volymerna någonstans i någon källare på universitetet.
    rätt som det är gör du en vetenskaplig upptäkt som inga andra forskare hittils kom på, att klamydia kan smitta på annat en sexuellt sätt. och du får nobelpris.Förvånad
  • riboflavin
    Anonym (forskare) skrev 2011-03-09 20:02:41 följande:
    Den första artikeln handlar ju egentligen om (om jag förstått det rätt) mikroorganismer som är resistenta mot amöbor och makrofager. Det handlar också om C. pneunomiae, alltså den man får lunginflammation av, inte den klamydia som hon har haft själv.

Den andra artikeln handlar om huruvida man kan/bör använda aminoglukosider när inte antibiotika fungerar mot intracelluloära bakterier.

Den sista artikeln handlar om vilket immunsvar mikroorganismen framkallar i värden.

Hur detta har att göra med huruvida klamydia kan överleva utanför kroppen är över mitt förstånd.

Tack för sammanfattningen av de artiklar jag inte läst.

Som jag förstod den första artikeln det så är samtliga arter inom klassen är "immuna mot amöbor" (tabell 2 i artikeln) inte bara C. pneunomiae. 
    Vilket, om jag förstått det rätt, innebär att de vid endocytos inte kan spjälkas (säjer man så även om amöbor?) utan kan överleva inom amöban.

Och att många av dessa bakterier (inte utskrivet specifikt klamydiabakterierna) kan nyttja frilevande amöbor (d.v.s. amöbor som kan leva utanför en värdkropp) som "trojanska hästar, och sen därifrån infektera en ny värd.

Bakterier kan inte alltid sprida sig själva utanför en värd, men eventuellt kan de spridas med hjälp av amöbor, är den slutsats jag drar.

Och därmed anser åtminstone jag att det har att göra med bakteriens överlevnad utanför människokroppen, vilket många sagt vara omöjligt.

Får man vara så fräck att man frågar vilket som är ditt forskningsområde?
  • riboflavin
    Anonym (var?) skrev 2011-03-09 20:35:01 följande:
    rätt som det är gör du en vetenskaplig upptäkt som inga andra forskare hittils kom på, att klamydia kan smitta på annat en sexuellt sätt. och du får nobelpris.Förvånad
    Ha ha, kanske inte så troligt att jag gör det, eftersom det inte riktigt ligger inom mitt område, men forskning kring just C. trachomatis kan mycket väl i framtiden generera Nobelpris, då det är en av de absolut vanligaste förekommande infektionspatogenen i världen, orsakar enorma lidanden och stora kostnader för samhällen.
  • Anonym (hmm)

Okej att det mest troliga är att han faktiskt varit otrogen.

Men när jag blev gravid så testade vi oss för klamydia. Jag hade det, men inte min man. Och jag har inte varit otrogen. Sist jag hade oskyddat sex med någon annan var för snart 2 år sedan (innan jag träffade min man), blev gravid för 10 månader sen. Dom sa bara att man inte behöver bli smittad vid sex på en gång, kan ta några gånger. Vi bor ihop och innan graviditeten hade vi sex varje dag och ibland flera gånger om dagen. Jag undrar fortfarande hur det kan vara möjligt.

Och även om min man skulle vara otrogen, få klamydia, testa sig och få penicillin så är ju chansen att han skulle bli smittad igen av mig överhängande, speciellt eftersom vi då hade sex när han åt penicillin och då är man ännu mer känslig för smitta.

Så det känns fortfarande helt sjukt att jag faktiskt hade klamydia och inte min man.

• Pillis4
    riboflavin skrev 2011-03-09 20:41:26 följande:
    Tack för sammanfattningen av de artiklar jag inte läst.

Som jag förstod den första artikeln det så är samtliga arter inom klassen är "immuna mot amöbor" (tabell 2 i artikeln) inte bara C. pneunomiae. 
    Vilket, om jag förstått det rätt, innebär att de vid endocytos inte kan spjälkas (säjer man så även om amöbor?) utan kan överleva inom amöban.

Och att många av dessa bakterier (inte utskrivet specifikt klamydiabakterierna) kan nyttja frilevande amöbor (d.v.s. amöbor som kan leva utanför en värdkropp) som "trojanska hästar, och sen därifrån infektera en ny värd.

Bakterier kan inte alltid sprida sig själva utanför en värd, men eventuellt kan de spridas med hjälp av amöbor, är den slutsats jag drar.

Och därmed anser åtminstone jag att det har att göra med bakteriens överlevnad utanför människokroppen, vilket många sagt vara omöjligt.

Får man vara så fräck att man frågar vilket som är ditt forskningsområde?
    haha... så Ts har haft en trojansk liten klamydiahäst som sprang från ingenstans och hoppade in i hennes underliv och bosatte sig där =D
  • Anonym (var?)
    Anonym (hmm) skrev 2011-03-09 20:48:37 följande:
    Okej att det mest troliga är att han faktiskt varit otrogen.

Men när jag blev gravid så testade vi oss för klamydia. Jag hade det, men inte min man. Och jag har inte varit otrogen. Sist jag hade oskyddat sex med någon annan var för snart 2 år sedan (innan jag träffade min man), blev gravid för 10 månader sen. Dom sa bara att man inte behöver bli smittad vid sex på en gång, kan ta några gånger. Vi bor ihop och innan graviditeten hade vi sex varje dag och ibland flera gånger om dagen. Jag undrar fortfarande hur det kan vara möjligt.

Och även om min man skulle vara otrogen, få klamydia, testa sig och få penicillin så är ju chansen att han skulle bli smittad igen av mig överhängande, speciellt eftersom vi då hade sex när han åt penicillin och då är man ännu mer känslig för smitta.

Så det känns fortfarande helt sjukt att jag faktiskt hade klamydia och inte min man.
    skillnaden är att ts och hennes man är oskulder och var tillsammans i 7 år.
  • Anonym (var?)
    Anonym (var?) skrev 2011-03-09 20:59:13 följande:
    skillnaden är att ts och hennes man är oskulder och var tillsammans i 7 år.
    oops, var
  • riboflavin
    Pillis4 skrev 2011-03-09 20:50:18 följande:
    haha... så Ts har haft en trojansk liten klamydiahäst som sprang från ingenstans och hoppade in i hennes underliv och bosatte sig där =D
    Nej antagligen inte.

Hade man lyckats visa just att klamydia inte är en enbart sexuellt överförbar sjukdom så hade nog artikeln handlat om just det, då det verkar vara ganska många som har försökt sig på det tidigare.

Envärkandebarnlängtan ville nog bara få till en diskussion utifrån något spännade hon läst, när hon svarade på ditt inlägg. Och jag hakade på eftersom jag just nu sitter nergrävd i artiklar om just klamydia och infektionspatogener.
  • Pillis4
    riboflavin skrev 2011-03-09 21:00:17 följande:
    Nej antagligen inte.

Hade man lyckats visa just att klamydia inte är en enbart sexuellt överförbar sjukdom så hade nog artikeln handlat om just det, då det verkar vara ganska många som har försökt sig på det tidigare.

Envärkandebarnlängtan ville nog bara få till en diskussion utifrån något spännade hon läst, när hon svarade på ditt inlägg. Och jag hakade på eftersom jag just nu sitter nergrävd i artiklar om just klamydia och infektionspatogener.
    ja det är faktiskt rätt intressant.
Svar på tråden Klamydia? Omöjligt!