• Anonym

Klamydia? Omöjligt!

Min läkare ringde nyss. Testen hade kommit tillbaka positiva! Jag har inte varit med nån annan än min man och han har bara varit med mig. Kan man begära att få göra om testerna?

• Svar på tråden Klamydia? Omöjligt!
  • Anonym
    Insatt skrev 2011-03-09 19:42:41 följande:
    Kanske jag? Nej jag skulle inte tro det va. Jag är inte pantad nog att tro att en bakterie är ett virus eller en parasit. Jag är uppvuxen med en infektionsläkare till farsa.
    Det är jäkligt missvissande att kalla en bakterie eller "basilusk" som är ett smeknamn på bakterie för ett virus. Och att påstå att en bakterie varit ett virus som blir en infektionssjukdom är så korkat så man inte kan bli annat än provocerad av det uttalandet. 
    hahahaha.. ja kan man inte läsa smilisar så blir man garanterat det, uppenbarligen
  • envärkandebarnlängtan
    Pillis4 skrev 2011-03-09 19:38:17 följande:
    och vad är oaktiv protein för nåt??? du borde nog fatta vad du menar innan du kopierar text huxflux från olika forskarsidor
    För det första borde DU veta vad du pratar om. Jag har inte kopierat text från forskarsidor. Jag gick över till grannen som är helt besatt av medicinsk forsking och frågade om han hade litteratur om bakterier som saknar cellväggar och klamydia samt intressant fakta om celler och proteiner. Det hade han så han lånade mig flera skrifter och medicinska brev.
    Läser sällan forskning som finns på internet då jag inte riktigt litar på den typen av information. Vem som helst kan ju skriva en faktasida.

Dessutom skrev jag inte oaktivt protein, utan Aktivt protein. Vad aktivt protein är har jag inte någon större koll på. Det står en del om grönt och gult men jag har inte hunnit läsa vidare. Fick några artiklar om det med.
    GrodanHopp skrev 2011-03-09 19:34:15 följande:
    Ok. Lycka till med bebisverkstan!;)
    Tack :)

• riboflavin
    Anonym (forskare) skrev 2011-03-09 19:35:37 följande:
    Jag har precis läst igenom dessa abstract och undrar om du verkligen läst dessa över huvud taget? Förvånad
    Hon påstår ju inte direkt att det är en trolig smittväg, däremot är ju just arter tillhörande klass Chlamydiae är bland de ARB som hittills hittats (ang. den första artikeln).

Eller vad är det du reagerar på?

Jag har inte lyckat få ner de andra två (datorn och jag är ovänner) så om jag missförstår dig så ber jag om ursäkt.
  • Pillis4
    envärkandebarnlängtan skrev 2011-03-09 19:45:53 följande:
    För det första borde DU veta vad du pratar om. Jag har inte kopierat text från forskarsidor. Jag gick över till grannen som är helt besatt av medicinsk forsking och frågade om han hade litteratur om bakterier som saknar cellväggar och klamydia samt intressant fakta om celler och proteiner. Det hade han så han lånade mig flera skrifter och medicinska brev.
    Läser sällan forskning som finns på internet då jag inte riktigt litar på den typen av information. Vem som helst kan ju skriva en faktasida.

Dessutom skrev jag inte oaktivt protein, utan Aktivt protein. Vad aktivt protein är har jag inte någon större koll på. Det står en del om grönt och gult men jag har inte hunnit läsa vidare. Fick några artiklar om det med.
    GrodanHopp skrev 2011-03-09 19:34:15 följande:
    Ok. Lycka till med bebisverkstan!;)
    Tack :)

så du har gått över till grannen och lånat skrifter om klamydia??? Nice  =D jag vet att du skrev aktivt protein ,,,därför jag blev nyfiken på vad oaktivt protein är. Protein är ju levande materia... så ja det är ju ganska invecklat fast att det inte är det egentligen
  • envärkandebarnlängtan
    riboflavin skrev 2011-03-09 19:49:30 följande:
    Hon påstår ju inte direkt att det är en trolig smittväg, däremot är ju just arter tillhörande klass Chlamydiae är bland de ARB som hittills hittats (ang. den första artikeln).

Jag har inte lyckat få ner de andra två (datorn och jag är ovänner) så om jag missförstår dig så ber jag om ursäkt.
    Läser just nu en sjukt gammal artikel från 89 där det bland annat står (i korta drag) att forskare har lyckats överföra bakterier från en odling av underlivssvamp från en smittad kvinna till en spermaodling. Står ej om sperman blev smittad än. Då måste ju underlivssvamp vara någon slags protein som kan få klamydian att överleva en kort stund utanför kroppen? Eller fattar jag helt fel?

Science of medicine STD- D. Grey 
  • envärkandebarnlängtan
    Pillis4 skrev 2011-03-09 19:56:21 följande:
    så du har gått över till grannen och lånat skrifter om klamydia??? Nice  =D jag vet att du skrev aktivt protein ,,,därför jag blev nyfiken på vad oaktivt protein är. Protein är ju levande materia... så ja det är ju ganska invecklat fast att det inte är det egentligen
    Ja det är väl inget fel med att låna faktaskrifter om klamydia
    Jag har lånat mycket konstigare saker. Med tanke på vad han har på väggarna och i bokhyllorna känns det inte alls särskilt märkligt.
    Oaktivt protein kanske är dött protein? Typ sådant som inte lever eller sådant som dör när de lämnar kroppen?
    Som jag uppfattar aktivt protein är det levande och fortsätter att leva utanför kroppen. 
  • Anonym (forskare)
    riboflavin skrev 2011-03-09 19:49:30 följande:

Den första artikeln handlar ju egentligen om (om jag förstått det rätt) mikroorganismer som är resistenta mot amöbor och makrofager. Det handlar också om C. pneunomiae, alltså den man får lunginflammation av, inte den klamydia som hon har haft själv.

Den andra artikeln handlar om huruvida man kan/bör använda aminoglukosider när inte antibiotika fungerar mot intracelluloära bakterier.

Den sista artikeln handlar om vilket immunsvar mikroorganismen framkallar i värden.

Hur detta har att göra med huruvida klamydia kan överleva utanför kroppen är över mitt förstånd.

• NovemberBarn
    Anonym skrev 2011-03-09 16:59:10 följande:
    Och hur vet de att han är pappan? Kanske inseminerat eller vad som! Han tänker hur som helst inte testa och de kan inte tvinga honom. Jag ska göra om testet så vi får slut på det här gnället sen.
    Men snälla!! Du är NAIV!
    Varför tror du att han inte vill göra testet?
    Klart han har vart med nån annan, har inte du
    det så har han det!
    Och jo, dom kan, enligt lag, tvinga honom!!
  • Anonym (..)

orkar inte  kolla om TS har skrivit va som hänt och hur hon gjort. Någon som vill uppdatera mig Skrattande

• riboflavin
    envärkandebarnlängtan skrev 2011-03-09 19:58:29 följande:
    Läser just nu en sjukt gammal artikel från 89 där det bland annat står (i korta drag) att forskare har lyckats överföra bakterier från en odling av underlivssvamp från en smittad kvinna till en spermaodling. Står ej om sperman blev smittad än. Då måste ju underlivssvamp vara någon slags protein som kan få klamydian att överleva en kort stund utanför kroppen? Eller fattar jag helt fel?

Science of medicine STD- D. Grey 
    Ja du det kan jag inte alls svara på, det ligger långt utanför mina kunskaper i ämnet. Jag hittar inte heller artikeln du pratar som så det är svårt att spekulera.

Däremot har svårt att tro att bakterierna överfördes till en "spermaodling" däremot kan de säkert ha förts till en petriskål med spermier.

http://humrep.oxfordjournals.org/content/21/1/134.full

Hittade en artikel där man utrett effekten på spermier av inkubation med klamydiabakterien, men letade utan resultat tidigare efter artiklar där man kunnat påvisa sekundär smitta av stammarna D-K.
    Kan du hitta ordet "immunotype" D-K någonstans i din artikel vor det spännande att veta, säkert har vi de volymerna någonstans i någon källare på universitetet.
Svar på tråden Klamydia? Omöjligt!