• Anonym (Mamma)

Rödhåriga barn?!

Hej!

Jag är mamma till en underbar liten kille med rött hår. Har sedan han föddes otaliga gånger fått höra saker som: "Han kommer SÄKERT att bli blond snart..." , "Oj, stackarn kommer bli retad!" och "Hur kommer det sig att han blev rödhårig- när ni inte är det?!" 
    Det verkar som folk mer eller mindre ser det som ett handikap och tycker synd om oss och honom.

Hur ser ni på det? Är det något fel på att vara rödhårig och får man det per automatik tufft på grund av detta?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Rödhåriga barn?!
  • CarolinW

Jag tycker det är jätte fint med rött hår, min son var mer rödhårig som bebis efter sin pappa men det har försvunnit och blivit mörkblont. Det enda negativa jag ser är ju att man blir mer känslig för solen men det är sååå fint!

• Spexig

Eeeeeeh, nä... Är själv rödhårig o har blivit "retad" EN gång i livet o det var seriöst halvhjärtat. Däremot har jag fått sååå många komplimanger, till o med av främlingar!

Men gud, vad tramsigt! Är det att han är kille? Mina tjejer får oxå bara komplimanger. 

• AngoStura

Äsch, det är ju jättefint. Min son är rödhårig, går åt rödblond just nu, men jag hoppas att han får ha det kvar.

Det röda alltså. Ja håret med

• Bibbidi

Röhårigt är inte tufft, men det är så gulligt!
    Min lillasyster är det och jag är så himla avundsjuk på henne!

Så fort jag ser en äkta röhårig person ute, oavsett dess ålder eller könstillhörighet, så blir jag glad och lycklig. Skrattande

• Annis89

Men shit, säger verkligen folk så?? Inte OKEJ. Jag skulle bli helt galen! 
    Vi hade rödhåriga killar och tjejer i klassen men det var ingen som retade dom för det.
    Vad är de för fel på dom vuxna som säger så?! De barn som mobbar andra barn för deras utseende, har säker sådana personer till föräldrar.  

• Anonym

Jag har oxå en rödhårig son och jag själv är rödhårig så jag vet väl vad det innebär.
    Att ha rött hår är inte så vanligt och barn är lätt elaka mot andra barn som är rödhåriga, inte alla barn men många! Jag själv har varit mobbad för min hårfärg när jag gick i skolan.

Tycker det är synd att som du skriver att folk får det att låta som ett handikapp bara för man har en annan hårfärg.
    Hur gammal är din son nu?

• Anonym

Jag tycker de är jätte gulligt, min pojkvän var det när han var liten och jag har sett bilder (som hans mamma visat, som han inte vet om) och de  va rjätte gulligt.
    Nu är han inte lika rödhårig, eller man tänker inte på det, visste ja inte skulle ja säga att han är mörkblond..
    Inte grå/brun utan blond mörk, vet inte hur ja ska förklara.

Tror inte han haft några problem med det.

Mitt kusinbarn är rödhårig, hans mamma är blond och min kusin är svart.
    På pappans sida och hans pappas sida (eller ja min släkt då) finns inget rödhårigt.

• Anonym (Mamma)

Skönt att höra! Tycker också att det är jättefint, dset känns bara så tråkigt att höra att dessa fördomar verkar vara så vitt spridda. Bra att det inte drabbat er! Hoppas min lille skrutt ska slippa förstå allt dumt vuxna människor redan sagt om honom...

• Anonym

Det är det man skämtar om när man pratar om hur ful ungen ska bli som man ska föda rödhårig fräknar och glasögon och tjock.

Jag tycker speciellt killar med rött är mindre fint. 

Svar på tråden Rödhåriga barn?!