• Anonym (Mamma)

Rödhåriga barn?!

Hej!

Jag är mamma till en underbar liten kille med rött hår. Har sedan han föddes otaliga gånger fått höra saker som: "Han kommer SÄKERT att bli blond snart..." , "Oj, stackarn kommer bli retad!" och "Hur kommer det sig att han blev rödhårig- när ni inte är det?!" 
    Det verkar som folk mer eller mindre ser det som ett handikap och tycker synd om oss och honom.

Hur ser ni på det? Är det något fel på att vara rödhårig och får man det per automatik tufft på grund av detta?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Rödhåriga barn?!
  • gumzan

Min dotter är oxå rödhårig(hon är 2 år) varken jag eller maken är rödhårig, och folk frågar verkligen
     -vem av er är det som har rött hår? Ingen brukar jag  svara fast vår brevbärare är det Flört

skämt åsido, jag har rött hår på min sida men så dumma frågor får dumma svar...

Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra
  • Oleanna

Jag skulle faktiskt inte ens reflektera över någons hårfärg såvida det inte är lila grönt eller dylikt.
    Konstiga kommentarer och inte speciellt genomtänkta låter det som.
    Alla hårfärger är vackra. 

• Lina MM

Jag är rödhårig och har varit sen liten. Blev pga detta mobbad i skolan och färgade därför håret så fort jag fick. Det värsta var att alla vuxna jämt gav komplimanger medan unga retades. Gjorde lite att jag misstrodde de vuxna.
    Först i 20-års åldern började jag uppskatta det röda igen. Min dotter är nu, tre månader, rödlätt. Tycker själv det är fint men är samtidigt orolig för henne.

• 010306

Lina MM låter precis som mina upplevelser under uppväxten det.. frisörer & vuxna berömde men jämnåriga dissade .. nu fattar man ju att de vuxna hade rätt .

• kmp
    Anonym (Mamma) skrev 2011-03-30 20:01:14 följande:
    Han är drygt ett år nu. Så det har börjat kännas lite jobbigt inför förskolestarten i höst, pga alla dumma komentarer.
    Åh, på min dotters förskola går en kille med rött hår, och han är så sööööt.....
    Har aldrig hört någon där kommentera hans hårfärg på ett negativt sätt, och framför allt inte barnen. De bryr sig inte.
  • mazquE

jag tycker det är fult med rött hår.. 

min dotter har en släng av rött i sig, som hon fått av pappan som har små röda i skägget.. men jag hoppas det blir blont :p

• SuperJE

Om det är röd/brunt så är det lugnt, men dom som har mer åt det morotsfärgade hållet, kritvita ögonbryn och miljarder fräknar är inte vackra enligt mig.

• Embla
    Troodon skrev 2011-03-30 23:39:18 följande:
    Ärligt talat så tycker jag att du förtjänar att få riktigt duktigt med stryk.
    Stryk för något hon inte kan hjälpa, är medveten om och jobbar på?

Ibland blir det så när människor utsätts för något obehagligt eller ett trauma. De minns det de ser, hör eller luktar under den obehagliga upplevelsen och samma saker kan sedan trigga igång dessa obehagskänslor. Ibland är man medveten om det, ibland inte. Någon här inne skrev ju att denna hade blivit mobbad av ett rödhårigt barn som liten och därför hade svårt för färgen. Min mormor höll på att läsa en viss bok när min morfar dog, hon avslutade den aldrig och idag, nästan 30 år senare, klarar hon fortfarande inte av att höra talas om den boken.

Anonym(ovilja)är medveten om sitt problem och gör sitt bästa för att det inte ska avspeglas i hur hon behandlar rödhåriga. Jag tycker att det är bra gjort och tycker att de här inne som klankar ned på henne behöver tänka till lite och plocka fram sin empati och förståelse.
  • JohannaOMikael

Jag har en tjejkompis med rött hår. Hon får alltid massor av komplimanger. När hon var yngre hatade hon färgen , men nu när hon är 24 älskar hon det.

Jag tycker det är superfint. Alla är vi unika!

♥ Heidis mamma ♥ 4 Nov- 2008
Svar på tråden Rödhåriga barn?!