• Anonym (Mamma)

Rödhåriga barn?!

Hej!

Jag är mamma till en underbar liten kille med rött hår. Har sedan han föddes otaliga gånger fått höra saker som: "Han kommer SÄKERT att bli blond snart..." , "Oj, stackarn kommer bli retad!" och "Hur kommer det sig att han blev rödhårig- när ni inte är det?!" 
    Det verkar som folk mer eller mindre ser det som ett handikap och tycker synd om oss och honom.

Hur ser ni på det? Är det något fel på att vara rödhårig och får man det per automatik tufft på grund av detta?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Rödhåriga barn?!
  • duvetmia

Jag ville ha rött hår när jag var lite. Har alltid tyckt att det var jättefint!

• Niiskuneiti

Hur kan man säga saker som "han kommer säkert att bli retad"?! Ja - av barn som har föräldrar med din attityd! Usch och fy. Varför sitter folk här och säger att det är fult? Det handlar om ett barn. Folk är så jäkla taktlösa...

• Samsmamma

Jag har rött hår och min son med, trots pappans kolsvarta hår och mörkbruna ögon. Både jag och sonen har blå ögon.

Ja, tyvärr ser jag det lite som ett handikapp att ha rött hår, åtminstone som barn. Av någon konstig anledning är det oehört populärt att retas med rödhåriga, själv fick jag höra att brandbilen kommer, det brinner, och en massa annat dumt.

Men att folk ska kommentera det på det sättet verkar märkligt. Tyvärr är folk helt enkelt lite korkade, och korkade kommentarer får man leva med. 

• Embla
    Niiskuneiti skrev 2011-03-31 15:44:45 följande:
    Hur kan man säga saker som "han kommer säkert att bli retad"?! Ja - av barn som har föräldrar med din attityd! Usch och fy. Varför sitter folk här och säger att det är fult? Det handlar om ett barn. Folk är så jäkla taktlösa...
    Fast samtidigt så måste man få lov att uttrycka att man tycker att något är fult. Man måste dock helst se till att man gör det i "rätt" sammanhang. Vissa verkar tro att de kan säga negativa saker om andra eller kommentera deras val/utseende hur som helst, även när de inte är tillfrågade.

Om någon frågar efter en åsikt, anser jag dock att de måste ta att få ett svar de inte gillar.

Och att säga till/framför ett barn att dennes hårfärg är ful, är aldrig okej i tycker jag.
  • 878909

Jag har en rödhårig dotter på 2 år.. och ja har bara hört positivt hela tiden "shit vilken häftig färg"
    "åh så underbar hårfärg" "jag älskar färgen på hennes hår" osv..
    Jag tycker det är SÅÅÅ grymt, häftigt och fruktansvärt snyggt!

Både jag och sambon är mörkhåriga så många frågar även här vart hon har fått de ifrån.. ::)

• Annaloo

När min son var liten hade han ljusrött hår och alla sa att han hade så fint hår och "hoppas det blir rödare med tiden för det är så fint". Nu är han helt blond, och det är fint det med

• HankyPanky

Men är det inte lite så att folk inte tar rödhåriga lika seriöst? Har för mig att jag läst eller hört det nånstans.

Personligen tycker jag att rött hår är fint om det är färgat i en kall nyans. Men orange/naturligt rött gillar jag inte speciellt mycket. Men det väljer man ju själv när man är vuxen =)

• gutegirl
    SuperJE skrev 2011-03-31 14:55:16 följande:
     Om det är röd/brunt så är det lugnt, men dom som har mer åt det morotsfärgade hållet, kritvita ögonbryn och miljarder fräknar är inte vackra enligt mig.
    Nej, det ser rätt läskigt ut. LÄgg till ett par glasögon som förstorar ögonen också, så är mobboffret som hittat.
    Tomten bjuder alla som vill på risgröt
  • Significant

...har verkligen ngn sagt...Oj, stackarn kommer att bli retad??

I så fall skulle jag byta ut varende en som sagt så om mitt barn....

Svar på tråden Rödhåriga barn?!