• Anonym (Mamma)

Rödhåriga barn?!

Hej!

Jag är mamma till en underbar liten kille med rött hår. Har sedan han föddes otaliga gånger fått höra saker som: "Han kommer SÄKERT att bli blond snart..." , "Oj, stackarn kommer bli retad!" och "Hur kommer det sig att han blev rödhårig- när ni inte är det?!" 
    Det verkar som folk mer eller mindre ser det som ett handikap och tycker synd om oss och honom.

Hur ser ni på det? Är det något fel på att vara rödhårig och får man det per automatik tufft på grund av detta?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Rödhåriga barn?!
  • 878909
    Afrodisiac skrev 2011-03-31 16:16:00 följande:
    Jag kom plötsligt att tänka på denna kille:

">

" target="_blank">

Haha..
    Och så kom ja å tänka på denna kille som inte ens är rödhårig men.....??

">

• Proffset

För mig som förälder ser jag det som en viktig sak att prata med mina barn om att alla människor är lika vackra, oavsett hur de ser ut! Min dotter hade slängt ut en svart docka ur dockvrån på dagis häromdagen för att hon var ful och jag uppskattade verkligen att personalen berättade detta för mig. Hemma gjorde både jag och sambon detta till en "stor grej" och berättade för dottern att vi båda blev väldigt ledsna över det som hänt. På samma sätt kommer jag att diskutera med henne om hon framledes pratar illa om andras utseende, för jag tycker personligen att det är fruktansvärt elakt att kommentera hur andra människor ser ut. Dessvärre har mina barn en farmor som alltid kommenterar andras utseende och jag blir alltid lika upprörd när jag hör det. Barn lär sig fruktansvärt mycket fördomar från vuxna och jag kan inte tänka mig att små barn själva kommer på att "rött är en ful hårfärg"; sådana jäkla fördomar kommer någonstans ifrån.

• Rönne

Varför ska folk bry sig så mycket om utseendet? Man skulle få kunna se ut hur som helst utan att osäkra individer måste racka ner på en för att stärka sin egen ynkliga självkänsla. "Att kolapappret ser glassigt och tjusigt ut innebär inte att kolan är god" om man nu ska dra en liknelse.

Själv älskar jag rött hår och har alltid gjort.

• Nems

Rött hår är jättefint!! Kolla på Julianne Moore :)

• Mammatill2tjejer

Åh, rött hår är ju så vackert! Om jag vore ni så skulle jag hoppas att han får ha kvar sitt röda hår.

Jag tror inte alls att han kommer att bli retat för det. Dessutom är det ju så att om barn bestämmer sig för att de vill retas så hittar de något att retas för oavsett om man är rödhårig eller blond, tjock eller smal, lång eller kort.

Man måste inte se för att tro, men ofta tro för att se
  • Jopja

Om det är fel att vara rödhårig? Det är ju inget man kan rå för! Precis som att vissa personer föds långa - andra korta, vissa personer är tjocka - andra smala, vissa personer har stora fötter - andra små!
    Felet ligger ju hos dom som klankar ner på andra pga utseendet!
    Däremot kan det vara önskvärt att t.ex. få ett barn som inte är rödhårig - det var det för mig. Anledningen? Jag tycker helt enkelt att blont hår är så mycket finare! Smaksak helt enkelt, MEN jag skulle ALDRIG någonsin uttala mig illa om någon annan pga utseende!

Jag har hört MÅNGA säga att det vore hemskt att få ett barn med rött hår, till och med många som skojat om att packa med hårfärg till BB!

Att folk kan kläcka ur sig såna kommentarer som att din son kommer bli mobbad, hur är man funtad då?! Varför i hela friden skulle det vara okej att mobba någon för att denne har rött hår?
    Nästa gång du får en kommentar får du svara med: "Om folk inte vore så trångsynta som du, så skulle det inte finnas mobbare!"

• Vila

Den populäraste killen i min dotters klass (som alla tjejer är kära i) har rött hår. De är 7 år och suckar när de tänker på hans fiiiiiiina hår. Han är en väldigt populär kompis också och det har väl inte med håret att göra utan att han är en så bra kompis.

• kaffe

Rött hår är varken eller tycker jag. Det är inte hårfärgen som avgör om någon är söt eller inte enligt mej. Jag känner de som har rött hår som är jättevackra, men jag känner även en och annan med rött hår som kanske inte är lika vacker, men det beror absolut inte på hårfärgen.

• Lavish
    kaffe skrev 2011-03-31 17:31:55 följande:
    Rött hår är varken eller tycker jag. Det är inte hårfärgen som avgör om någon är söt eller inte enligt mej. Jag känner de som har rött hår som är jättevackra, men jag känner även en och annan med rött hår som kanske inte är lika vacker, men det beror absolut inte på hårfärgen.

mmm ibland verkar rött hår olyckligtvis kombineras med stora och utstående gulfärgade tänder har jag märkt? Eller så råkar jag bara ha stött på många sådana. Och DET är inte så vackert. Men som sagt det är ju inte det röda håret som är problemet då... 
  • nenababe

Jag blev retad när jag var liten, barnen trodde att man hade löss och andra konstigheter bara pga att en annorlunda hårfärg.

När jag började gymnasiet fick jag beröm för min hårfärg, alla ville ha en sån. Och så är det fortfarande för mig, folk kommer och berömmer hur fint hår jag har.

Det beror nog på de vuxna hur barnen reagerar på "annorlunda" saker.

Själv fick vi aldrig ett riktigt rödhårigt barn, men de har inslag av rött i vissa ljus. Väntar vår sista nu, nr 4 och jag hoppas innerligt att hon ska få min hårfärg. Annorlunda är bra. :)

(¯`°?.¸ ღ Lilleman 04, Prinsessan 07, Lillan 09 och Snuttan som kommer 17e april ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Rödhåriga barn?!