• Anonym (Mamma)

Rödhåriga barn?!

Hej!

Jag är mamma till en underbar liten kille med rött hår. Har sedan han föddes otaliga gånger fått höra saker som: "Han kommer SÄKERT att bli blond snart..." , "Oj, stackarn kommer bli retad!" och "Hur kommer det sig att han blev rödhårig- när ni inte är det?!" 
    Det verkar som folk mer eller mindre ser det som ett handikap och tycker synd om oss och honom.

Hur ser ni på det? Är det något fel på att vara rödhårig och får man det per automatik tufft på grund av detta?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Rödhåriga barn?!
  • Januarimamma2011

Fy vilka elaka, inskränkta, trångsynta människor som sagt sådana fula saker om din sons VACKRA hårfärg!
    Min son är rödblond och jag har bara fått positiva kommentarer om hur söt han är. När solen faller på hans huvud så ser hans hår ut som spunnet guld:) Är själv rödhårig (verkligt rött hår, inte orange) och ingen har någonsin retat mig för det. Tvärtom har många andra suckat avundsjukt och sagt att de önskar att de hade mina färger - rött hår, gröna ögon och porslinshy. Ingen av mina föräldrar är förresten rödhåriga, men min mamma har en rödhårig kusin.

När någon säger att din son nog snart blir blond så svara bara något i stil med "Varför säger du så? Jag tycker att rött hår är vackert och hoppas att han får behålla sin fina hårfärg." Personen som fällt den klumpiga kommentaren kommer garanterat känna sig dum och komma med någon stammande, invecklad förklaring.

• Lavish
    nenababe skrev 2011-03-31 17:43:52 följande:
    Jag blev retad när jag var liten, barnen trodde att man hade löss och andra konstigheter bara pga att en annorlunda hårfärg.

När jag började gymnasiet fick jag beröm för min hårfärg, alla ville ha en sån. Och så är det fortfarande för mig, folk kommer och berömmer hur fint hår jag har.

Det beror nog på de vuxna hur barnen reagerar på "annorlunda" saker.

Själv fick vi aldrig ett riktigt rödhårigt barn, men de har inslag av rött i vissa ljus. Väntar vår sista nu, nr 4 och jag hoppas innerligt att hon ska få min hårfärg. Annorlunda är bra. :)
    Ja, man undrar ju vem som har sagt till barnen att rödhårig har löss m.m? Det är knappast dom själva som hittat på det... 
  • Alisa

Jag har rött hår och bara blivit kallad Pippi en gång. Annars har jag fått massa komplimanger för mitt vackra hår. Lillebrorsan var också rödhårig men vad jag vet retades han inte alls. Varför liksom??

• Spartacus
    Lavish skrev 2011-03-31 17:36:39 följande:
    mmm ibland verkar rött hår olyckligtvis kombineras med stora och utstående gulfärgade tänder har jag märkt? Eller så råkar jag bara ha stött på många sådana. Och DET är inte så vackert. Men som sagt det är ju inte det röda håret som är problemet då... 
    eller så ser tänderna gulare ut mot ljus hy och rött hår?

jag tror man helt enkelt lägger störe märke till de med rött hår
    och deras övriga utseende noteras även mer då också...
  • Jesslan
    Lavish skrev 2011-03-31 17:53:36 följande:
    Ja, man undrar ju vem som har sagt till barnen att rödhårig har löss m.m? Det är knappast dom själva som hittat på det... 
    Jag tror att det är Astrid Lindgrens fel...läs vad hon skrev om Lusmia i Madicken
  • Skrott

Rött är en hårfärg som vilken annan ju, jag förstår inte alls dem som kommenterat TS så.

Jag har en dotter m härligt rött hår, är själv råttfärgat blond o maken/pappan mörkbrunhårig. Så kan det bli  

• Happymom

Många verkar ha något emot manliga rödtottar. Dessa tycker iaf jag är vackra människor:

Eddie Redmayne http://s4.photobucket.com/albums/y129/ahhelga/hot%20guys/?action=view&current=tumblr_lemlu731GT1qg65mzo1_500.jpg&&newest=1

Matthew Bomer http://chessdinah.tumblr.com/post/3509278077

Damien Lewis http://www.google.se/imgres?imgurl=http://2.bp.blogspot.com/_sBLxX3sph8M/TO1Qhj60iBI/AAAAAAAAJZY/T_U3TBSMwmM/s1600/1-damien-lewis-630-75.jpg&imgrefurl=http://www.militantginger.com/2010/11/militant-ginger-rants-redheaded-men-are.html&usg=__7IcOPRF2_BblOfIyTswlnowZ_j4=&h=473&w=630&sz=33&hl=sv&start=0&zoom=1&tbnid=Zki9wPbRrNWAjM:&tbnh=128&tbnw=171&ei=Ea2UTYzvIoOFswaeyqi4CA&prev=/search%3Fq%3DDamian%2BLewis%2Bredhead%26hl%3Dsv%26sa%3DX%26rlz%3D1T4ASUS_svSE367SE368%26biw%3D1600%26bih%3D749%26tbm%3Disch%26prmd%3Divnso&itbs=1&iact=rc&oei=Ea2UTYzvIoOFswaeyqi4CA&page=1&ndsp=39&ved=1t:429,r:23,s:0&tx=93&ty=86

• Pimpinellan

Fel att vara rödhårig? Det ju som att säga att det är fel med blå ögon typ. En vän till mig fick en rödhårig son och fattade inte alls var färgen kom ifrån. Hon var cendre´och pappan nästan svarthårig,men röd blev han. Numer mörkblond. Men förblir man röd så vadå? Det enda man får passa sig för är ju om han blir känslig för solen,men inte ens det följer ju i alla rödhårigas spår.

• brunöga 72
    SuperJE skrev 2011-03-31 14:55:16 följande:
     Om det är röd/brunt så är det lugnt, men dom som har mer åt det morotsfärgade hållet, kritvita ögonbryn och miljarder fräknar är inte vackra enligt mig.
    Knepig inställning.. det är ju som att säga att alla människor med blont hår o ljus hy inte är vackra. Det finns väl hur mycket som helst förutom håret som gör en människa vacker / inte vacker..
    Och om ditt barn hade mototsfärgat hår o miljarder fräknar skulle du garanterat tycka att barnet var vackert ändå.. Flört
  • upyours

Jag tycker att rött hår är fult. Likaså tycker jag att platinablont är fult osv osv. Men det är skillnad mot att direkt mobba någon eller slänga kränkande kommentarer åt folk som ser ut så. Samtidigt är det ännu mer korkat att inte umgås med folk för att de ser ut på ett visst sätt som man inte tycker om, även om de är bra personer.

Det är nästan roligt jämt
Svar på tråden Rödhåriga barn?!