• Anonym (Mamma)

Rödhåriga barn?!

Hej!

Jag är mamma till en underbar liten kille med rött hår. Har sedan han föddes otaliga gånger fått höra saker som: "Han kommer SÄKERT att bli blond snart..." , "Oj, stackarn kommer bli retad!" och "Hur kommer det sig att han blev rödhårig- när ni inte är det?!" 
    Det verkar som folk mer eller mindre ser det som ett handikap och tycker synd om oss och honom.

Hur ser ni på det? Är det något fel på att vara rödhårig och får man det per automatik tufft på grund av detta?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Rödhåriga barn?!
  • brunöga 72
    Miss Daisy skrev 2011-03-31 13:00:49 följande:
    Läser att många inte gillar rött hår på män. Jag tycker det är jätteattraktivt med män som är rödhåriga. Det är lite väldigt maskulint och lite "vilt" på nått vis.
    Min särbo är rödhårig och väldigt maskulin.. Flört Fräknig som tusan o det är bara härligt!
  • The Riddler

Jag håller med TS. Nu har jag inte läst igenom hela tråden, men tycker det är vanligt att rödhåriga "diskrimineras". Diskrimineras är ett för stakt ord, men rödhåriga behandlas annorlunda tycker jag, faktiskt.

Kommer inte ihåg vilken kultur/religion eller vad det nu än var, men en särskild grupp gick så långt o sa att rödhåriga människor har inga själar..
    :S 

• Barbalala

Jag är rödhårig (eller nu börjar de grå ta överhanden ), och jag kan inte påstå att jag blev mobbad som barn, men om det var någon som inte gillade mig så var ju hårfärgen det första de hackade på.

När jag var gravid hade jag flera i bekantskapskretsen som sa på ett nedlåtande sätt: Tänk om ungen blir rödhårig!? Jag har väldigt svårt att förstå hur man kan säga det till nån som faktiskt själv är rödhårig, det är verkligen lågt och det sårar mer än man tror.
    Jag har liksom flera här, hört att när folk ska beskriva en ful person så är den personen oftast rödhårig (och tjock), det är sorgligt...

• upyours
    The Riddler skrev 2011-03-31 19:10:55 följande:
    Jag håller med TS. Nu har jag inte läst igenom hela tråden, men tycker det är vanligt att rödhåriga "diskrimineras". Diskrimineras är ett för stakt ord, men rödhåriga behandlas annorlunda tycker jag, faktiskt.

Kommer inte ihåg vilken kultur/religion eller vad det nu än var, men en särskild grupp gick så långt o sa att rödhåriga människor har inga själar..
    :S 
    Haha, läs inlägg 310 två sidor bakåt. Finns en länk med en rödhårig kille som numera blivit lite känd i youtubekretsar.
    Det är nästan roligt jämt
  • The Riddler
    upyours skrev 2011-03-31 19:12:54 följande:
    Haha, läs inlägg 310 två sidor bakåt. Finns en länk med en rödhårig kille som numera blivit lite känd i youtubekretsar.
    Såg den nu. Ja vad ska man säga? Vet helt ärligt inte hur seriös han var eller om det var mycket ironi i videon, but his got a point!
    Om han annars utsätts massa skit så borde han bosätta sig i Irland eller Skottland.  
  • Tiltu

Jag gillar inte rödhåriga... tyvärr så har ett av mina barn fått den enligt mig dåliga genen .. rödlätt, med ljusa ögonfransar!  Eller ultrablond som min man säger..

Men jag älskar henne iaf. Tror hon kommer bli blond o sen råttfärgad när hon blir äldre eller jag hoppas de iaf. för jag va oxå rödlätt i kaluffsen när jag va bebis. Annars blir det jobbigt o förklara för henne varför jag inte gillar rödhåriga.

Speciellt om personen har brun/gul färg på ögonen oxå o massa fräknar eller knallblå färg på ögonen.. Jag vänder bort blicken direkt!
    Det gick en juicereklam på tv förut med en rödhårig tjej.. jag bytte kanal.

Och jag har varit och pratat med psykolog ang detta pga att folk tyckte att det inte va frisktbeteende och nej jag är inte sjuk i huvudet eller onormal. Så kan det vara. Och jag är inte ensam heller.

Nova o Jenna
  • The Riddler
    Tiltu skrev 2011-03-31 19:34:46 följande:
    Jag gillar inte rödhåriga... tyvärr så har ett av mina barn fått den enligt mig dåliga genen .. rödlätt, med ljusa ögonfransar!  Eller ultrablond som min man säger..

Men jag älskar henne iaf. Tror hon kommer bli blond o sen råttfärgad när hon blir äldre eller jag hoppas de iaf. för jag va oxå rödlätt i kaluffsen när jag va bebis. Annars blir det jobbigt o förklara för henne varför jag inte gillar rödhåriga.

Speciellt om personen har brun/gul färg på ögonen oxå o massa fräknar eller knallblå färg på ögonen.. Jag vänder bort blicken direkt!
    Det gick en juicereklam på tv förut med en rödhårig tjej.. jag bytte kanal.

Och jag har varit och pratat med psykolog ang detta pga att folk tyckte att det inte va frisktbeteende och nej jag är inte sjuk i huvudet eller onormal. Så kan det vara. Och jag är inte ensam heller.

Rödhåriga damer kan vara dödligt vackra
    Men dem är en minoritet antar jag. 
  • kaffe
    Barbalala skrev 2011-03-31 19:12:39 följande:
    Jag är rödhårig (eller nu börjar de grå ta överhanden ), och jag kan inte påstå att jag blev mobbad som barn, men om det var någon som inte gillade mig så var ju hårfärgen det första de hackade på.

När jag var gravid hade jag flera i bekantskapskretsen som sa på ett nedlåtande sätt: Tänk om ungen blir rödhårig!? Jag har väldigt svårt att förstå hur man kan säga det till nån som faktiskt själv är rödhårig, det är verkligen lågt och det sårar mer än man tror.
    Jag har liksom flera här, hört att när folk ska beskriva en ful person så är den personen oftast rödhårig (och tjock), det är sorgligt...
    Jag tror kanske att anledningen till att man inte önksar sej rödhåriga barn är att man vet att rött hår kan vara en anledning att bli retad. Av samma skäl vill man inte att ens barn ska få utstående öron eller ha glasögon. 
  • Niiskuneiti
    Tiltu skrev 2011-03-31 19:34:46 följande:
    Jag gillar inte rödhåriga... tyvärr så har ett av mina barn fått den enligt mig dåliga genen ..

OJ! Du går långt, inte bara ogillar du färgen utan du ogillar personen (ist för att skriva att du inte gillar rött hår). Härligt att ha en mamma som tänker så om sitt barn?

Nej, jag är inte rödhårig. Jag tycker bara tråden spårar ur mer och mer...

Och att rödhåriga barn retas förvånar mig inte när vuxna människor har den här attityden gentemot dem. Inte ok.
  • Rebby

Har bara läst trådstarten.

Jag tycker det är superfint med rött hår! Jag och min sambo fick en son nyligen och vi diskuterade lite och det visade sig att både jag och han har rödhåriga i släkten varpå han sa att han hoppas att vi inte får ett rödhårigt barn för att det kommer bli retat.
    Jag har då aldrig hört nått liknande, där jag kommer ifrån så retar man då inte barn (elelr vuxn för den delen) med rött hår! Men tydligen gjorde dom det sdå han var ung i skolan.. Så det är väl olika från ställe till ställe kanske?

Jag kommer från skellefteå och min sambo ifrån jönköping

Svar på tråden Rödhåriga barn?!