• mumama

tvillingar i höst?

Hej alla blivande föräldrar!

Tänkte se om det finns något intresse i en tråd för blivande tvillingföräldrar? Självfick jag chockbeskedet i helgen och har inte riktigt landat!

Någon mer som har flerbarnsgraviditet som vill snacka , gnälla och fundera tillsammans?

Har BF 16 Nov.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-06 22:15
    här kommer en länk om lite tvillingvagnar jag hittade
    barnvagnsblogg.blogspot.com/2010/08/vandbara-syskon-och-tvillingvagnar.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-15 14:53
    Bf-listan då!
    www.familjeliv.se/Forum-11-351/m58446506.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 11:25
    vår fantastiska bildtråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-2-111/m58723722.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-25 20:25
    Nu börjar ju barnen komma så här är föelsedagslistan!
    www.familjeliv.se/Forum-3-44/m60719806.html
  • Svar på tråden tvillingar i höst?
  • sofflan82
    Busungarnas mamma skrev 2011-05-03 09:27:04 följande:
    Vad tror ni om mina tvillingar då? Är de enäggs eller tvåäggs?
    Du har väl bara ägghinnan mellan dina barn? (alltså den inre hinnan) De delar yttre fosterhinna va? Är det så så är de enäggstvillingar enligt vad jag har läst mig till.
    ¤♥¤ Man måste tänka positivt! ¤♥¤ BF 16/10-11 med tvillingar ¤♥¤
  • mumama
    sofflan82 skrev 2011-05-03 09:29:20 följande:
    Du har väl bara ägghinnan mellan dina barn? (alltså den inre hinnan) De delar yttre fosterhinna va? Är det så så är de enäggstvillingar enligt vad jag har läst mig till.
    nej de har egna hinnor och egen fostersäck så de är med största säkerhet tvåäggs. De låg så långt bort från varandra när ja gjorde VUL så det gick inte att få med dem på samma bild :D
  • 4ungar
    Busungarnas mamma skrev 2011-05-03 09:03:53 följande:

Ul i vecka 14. Det ser nästan ut som om de har direktkontakt, men det har de ju inte. skiljeväggen däremot är supertunn.  Här skiljer det nästan inget i storlek på dem.

Detta är ul gjort i vecka 11. Nu skiljer det ca 4 dagar i storlek på dem och nu ligger de mycket närmre varandra.

Såhär såg det ut då vi gjorde vul och fick reda på att vi väntar tvillingar. Var då i vecka 9.
    Det första man tänker på är storleksskillnaden, då skiljde det 6 dagar i storlek på dem.
    Dessutom ligger de väl ganska långt ifrån varandra?
    Dina ultraljud är väldigt olika mina, jag kan tyvärr inte lägga in några bilder på min dator, men dom ligger liksom ien varsin påse, inte alls nära varandra...
  • Busungarnas mamma
    sofflan82 skrev 2011-05-03 09:29:20 följande:
    Ja, de delar den yttre hinnan och på ul i vecka 11 kunde man bara se en moderkaka.
    Men läkaren sa dock att det kan varit två moderkakor från början som redan växt ihop.
    Hon sa även att eftersom det skiljde så mycket i storlek på dem från början så kan befruktningen skett olika dagar, och då kan det inte vara enäggs.

Jag blir galen snart känner jag...
    Vissa saker talar för enäggs och andra för tvåäggs.

Hoppas de kan se könen på rul, det kan ju hjälpa till att avgöra om de är enäggs eller inte.
    Felix 03 Måns 09 och bf med tvillingar 11 oktober
  • sofflan82
    mumama skrev 2011-05-03 09:31:44 följande:
    nej de har egna hinnor och egen fostersäck så de är med största säkerhet tvåäggs. De låg så långt bort från varandra när ja gjorde VUL så det gick inte att få med dem på samma bild :D
    Jag svarade Busungarnas mamma..
  • Busungarnas mamma
    4ungar skrev 2011-05-03 09:32:22 följande:
    Dina ultraljud är väldigt olika mina, jag kan tyvärr inte lägga in några bilder på min dator, men dom ligger liksom ien varsin påse, inte alls nära varandra...
    Mina ligger i varsin fostersäck men delar den yttre.
    Det känns som om mina kan vara enäggs, men jag vet inte...
    Felix 03 Måns 09 och bf med tvillingar 11 oktober
  • mumama
    sofflan82 skrev 2011-05-03 09:34:54 följande:
    Jag svarade Busungarnas mamma..

såg det nu.... skyler på att ögonen går i kors :D

• sofflan82

Men om de delar den yttre hinnan så ska det inte kunna vara tvåäggstvillingar...

Boken som jag har "Fler än en- att vänta tvillingar"  fick jag hos bm och den är skriven med bidrag av folkhälsoinstitutet och ett gäng läkare och bm har skrivit i den. Där står iaf så här om gemensam yttre hinna:

" Ca 25-30 % av alla tvillingpar har gemensam yttre säck (men varsin inre säck). De är alltid enäggstvillingar från en äggcell som delats på ett något senare stadium. De har en tunn skiljevägg som består av två hinnor. Skiljeväggen kan vara svår att urskilja."

• sofflan82
    mumama skrev 2011-05-03 09:39:11 följande:

såg det nu.... skyler på att ögonen går i kors :D

Graviditetsdemens skyller jag ofta på..
Svar på tråden tvillingar i höst?