• mumama

tvillingar i höst?

Hej alla blivande föräldrar!

Tänkte se om det finns något intresse i en tråd för blivande tvillingföräldrar? Självfick jag chockbeskedet i helgen och har inte riktigt landat!

Någon mer som har flerbarnsgraviditet som vill snacka , gnälla och fundera tillsammans?

Har BF 16 Nov.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-06 22:15
    här kommer en länk om lite tvillingvagnar jag hittade
    barnvagnsblogg.blogspot.com/2010/08/vandbara-syskon-och-tvillingvagnar.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-15 14:53
    Bf-listan då!
    www.familjeliv.se/Forum-11-351/m58446506.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 11:25
    vår fantastiska bildtråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-2-111/m58723722.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-25 20:25
    Nu börjar ju barnen komma så här är föelsedagslistan!
    www.familjeliv.se/Forum-3-44/m60719806.html
  • Svar på tråden tvillingar i höst?
  • sofflan82

mumama: ditt ul liknar mitt, det är bara att båda tvillingarna syns på mitt ul. Har en bild där båda fostersäckarna syns men bara det ena fostret.

Båda fostersäckarna, men bara ett foster.

Båda fostersäckarna och båda fostren.
    ¤♥¤ Man måste tänka positivt! ¤♥¤ BF 16/10-11 med tvillingar ¤♥¤
  • Busungarnas mamma
    sofflan82 skrev 2011-05-03 09:41:45 följande:
    Men om de delar den yttre hinnan så ska det inte kunna vara tvåäggstvillingar...

Boken som jag har "Fler än en- att vänta tvillingar"  fick jag hos bm och den är skriven med bidrag av folkhälsoinstitutet och ett gäng läkare och bm har skrivit i den. Där står iaf så här om gemensam yttre hinna:

" Ca 25-30 % av alla tvillingpar har gemensam yttre säck (men varsin inre säck). De är alltid enäggstvillingar från en äggcell som delats på ett något senare stadium. De har en tunn skiljevägg som består av två hinnor. Skiljeväggen kan vara svår att urskilja."
    Jo, jag har också läst det någonstans.
    Konstigt att min läkare inte säger det då?
    Felix 03 Måns 09 och bf med tvillingar 11 oktober
  • Sjejn

Busungarnas mamma: det sofflan82 och frila2 säger är ju detsamma som jag fått höra, att när de som mina och dina delar fosterhinna (båda eller vanligast yttre) så är det enäggs. Det är väl storleksskillnaden på dina i början som i så fall förvirrar, men även om två moderkakor kan växa ihop så att man inte ser om det var en eller två från början så kan väl inte tvåäggstvillingar på något sätt börja dela fosterhinna eftersom de alltid har helt separata hinnor från början?

• sofflan82

Det varkar ibland som om att läkare och bm inte alltid är så inlästa på tvillinggraviditeter. Sen tror jag inte heller att det är lika viktigt för dem att veta om det är enäggs eller tvåäggs tvillingar. Den enda som är viktigt för dem är ju att veta om de har en moderkaka eller två och om de delar säck eller inte. Det är ju där den medicinska skillnaden ligger mellan graviditeterna.

• sofflan82

Är det bara jag som har fått boken "Fler än en - att vänta tvillingar" av bm? Tycker att den var intressant och bra. Man kan köpa den via tvillingklubben också då de varit med och skrivit de praktiska delarna.

• Busungarnas mamma
    Sjejn skrev 2011-05-03 09:50:14 följande:
    Busungarnas mamma: det sofflan82 och frila2 säger är ju detsamma som jag fått höra, att när de som mina och dina delar fosterhinna (båda eller vanligast yttre) så är det enäggs. Det är väl storleksskillnaden på dina i början som i så fall förvirrar, men även om två moderkakor kan växa ihop så att man inte ser om det var en eller två från början så kan väl inte tvåäggstvillingar på något sätt börja dela fosterhinna eftersom de alltid har helt separata hinnor från början?
    Det är så mycket info överallt så man blir helt snurrig
    Jag tror på enäggs, jag ska fråga min läkare nästa gång vi ses varför hon inte säger att de är enäggs?

Har tänkt på dig, hur mår du och tvillingarna?
  • Sjejn

Jag är hemma den här veckan för att vila efter sjukhusbesöket förresten, och än så länge går det åt rätt håll med blödningarna. Jag får små buffar ibland, det är skönt. Jag går förresten in i v.15 idag, blev flyttad några gratisdagar på KUB-ulet.

• Sjejn

Busungarnas mamma: tack, jag såg inte det du skrivit innan jag skrev. det känns hoppfullt just nu.

• Sjejn

Haha, jag surfar på mobilen och det går visst sådär, det skulle inte vara någon arg gubbe!!

• Busungarnas mamma
    sofflan82 skrev 2011-05-03 09:51:02 följande:
    Det varkar ibland som om att läkare och bm inte alltid är så inlästa på tvillinggraviditeter. Sen tror jag inte heller att det är lika viktigt för dem att veta om det är enäggs eller tvåäggs tvillingar. Den enda som är viktigt för dem är ju att veta om de har en moderkaka eller två och om de delar säck eller inte. Det är ju där den medicinska skillnaden ligger mellan graviditeterna.
    Min läkare har ett väldigt bra rykte och jag har fullt förtroende för henne.
    Jag tror nog att hon valt att inte berätta en massa info än bara.
Svar på tråden tvillingar i höst?