• Anonym

Cellprov, måste man gå?

Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.

• Svar på tråden Cellprov, måste man gå?
  • Verkligen

Nej man måste inte som tur är. Har fått flera kallelser men skjuter upp det. Gjorde när min mamma fick cancer och det borde inte ha hänt nåt sen dess.

♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmoravmig.wordpress.com
  • Anonym
    Verkligen skrev 2011-04-10 08:40:12 följande:
    Nej man måste inte som tur är. Har fått flera kallelser men skjuter upp det. Gjorde när min mamma fick cancer och det borde inte ha hänt nåt sen dess.
    Hur länge sen är det du gjorde ett prov?
  • Anonym (.........)

Du kan hoppa över men jag rekommenderar inte.. Det är p.g.a. cellprov min mamma kanske lever idag.. Hon hade cystor på äggstockarna och det upptäcktes vid cellprovet.. Hon fick sen operera bort både livmoder och äggstockar.. Som tur var, så var det ofarliga cystor, men kunde säkert utvecklats om det inte hade upptäckts.

• Anonym

Du behöver inte gå, jag har aldrig gått fast jag är 31 nu... borde naturligtvis ha gjort det men två gånger när kallelsen kommit har jag varit gravid, och de andra gångerna har det inte passat. har ringt och fått uppgifter om nya tider men sen har det runnit ut i sanden. Men nästa gång ska jag gå!! Hur ofta får man kallelse? Nån som vet?

• Akkie77
    Anonym skrev 2011-04-10 08:44:24 följande:
    Du behöver inte gå, jag har aldrig gått fast jag är 31 nu... borde naturligtvis ha gjort det men två gånger när kallelsen kommit har jag varit gravid, och de andra gångerna har det inte passat. har ringt och fått uppgifter om nya tider men sen har det runnit ut i sanden. Men nästa gång ska jag gå!! Hur ofta får man kallelse? Nån som vet?
    Det är beroende på ålder hur ofta man får kallelse, har inte gränserna för det i huvudet just nu. Men det är tättare när man kommer upp i en viss ålder.

Och man kan ta cellprov när man är gravid om man tar det innan en viss vecka, det gjorde jag i år.
  • Hannah76
    Anonym skrev 2011-04-10 08:44:24 följande:
    Var tredje år.

Jag har lite svårt att förstå varför man skjuter uup  det/struntar i det? Särskilt när man har barn. Cellprov tas för att manska kunna upptäcka cellförändringar innan de blir cancer. Skjuter man upp det så kan det helt plötligt vara för sent. Det är ofta en tyst cancer.
  • Anonym (.........)
    Verkligen skrev 2011-04-10 08:47:12 följande:
    3,5 år sen tror jag det var.
    Tror man blir kallad vart femte år om man är under en viss ålder.
  • Anonym (.........)

Just det vart tredje år är det under en viss ålder och sen efter det vart femte.

• Anonym
    Verkligen skrev 2011-04-10 08:47:12 följande:
    3,5 år sen tror jag det var.
    Är du inte orolig?
Svar på tråden Cellprov, måste man gå?