• Anonym

Cellprov, måste man gå?

Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.

• Svar på tråden Cellprov, måste man gå?
  • Videli

Jag avbokade mina tider år efter år, tillslut gick och då visade det sig att jag hade grad 3 och början till livmoderhalscancer.
    Jag har gjort en stor operation men måste göra en till.

Vi har det så bra i Sverige där vi få gratis provtagning. Så GÅ! det tar bara 15 min av din tid. 

• MansonDust
    Videli skrev 2011-04-10 11:20:21 följande:
    Jag avbokade mina tider år efter år, tillslut gick och då visade det sig att jag hade grad 3 och början till livmoderhalscancer.
    Jag har gjort en stor operation men måste göra en till.

Vi har det så bra i Sverige där vi få gratis provtagning. Så GÅ! det tar bara 15 min av din tid. 
    Åh vad otäckt! Just därför förstår jag inte hur man kan strunta i att gå.. det är ju en väldigt enkel grej.
    flicka -02, flicka -06, pojke -08 & BF Juli -11.
  • Themis

Livmoderhalscancer är den näst vanligaste dödsorsaken bland kvinnor sett över hela världen. I Sverige rankas den först på tjugonde plats. Vad är skillnaden?

Jo, våra regelbundna cellprov och därmed möjlighet att behandla tidigt.

Man kan få cellförändringar när man är 19, 23, 39 eller 72, ingen går fri.

Att tacka nej till förebyggande av en så påtaglig risk måste därför vara snudd på lika korkat som att röka, tycker jag.

Den som är beroende av en karl är icke fri.
  • Anonym (nix)

Jag är 27 år gammal och har aldrig gått..

• Thalis
    Thalis skrev 2011-04-10 11:10:27 följande:
    Klart att man inte måste!!
    Jag hade tid för några veckor sedan men struntade i att gå
    Oj resten kom inte med,jag går inte pga att jag fick barn för 8 veckor sedan och då är provet onödigt,bm sa att jag kunde göra provet när jag trappat ner amningen.
    Mamma till A, A, A och V.
  • Anonym
    Anonym (nix) skrev 2011-04-10 11:36:35 följande:
    Jag är 27 år gammal och har aldrig gått.
    HOPPAS DU SLIPPER ÅNGRA DIG! Skål
  • missmr

Man går vart tredje år från det år man fyller 23 år. Det e en billig livförsäkring måste jag säga.
    Jag har vänner i 20-30 års åldern som har haft cellförändringar, det behöver inte nödvändigtvis vara farligt men det är alltid bra och kolla för utvecklingen kan gå snabbt. Och orsaken beror inte alltid på könssjukdom! 

Jag har arbetat på en gynavdelning och då  fick vi in kvinnor/mammor i 30 års ålder med allvarlig livmoderhalscancer..det är bara palliativ vård som gäller. 

Jag tycker att man ska gå på varje provtagning för under 3 års tid kan det hända massor. Och själva testet gör inte ens ont! 

• Thalis
    Anonym skrev 2011-04-10 11:14:59 följande:
    Begåvat!
    Visst är det? Precis lika modig som du som bara vågar säga sådant anonymt.....
  • Pyreluringen

Tänk dig för när du gör dina beslut. Cancer är ett lotteri och kan man upptäcka den i tid desto bättre. Bit ihop och gå på provtagning. Nog för att det är obehagligt, men än mer obehagligare är det med strålning och cellgifts behandlingar.

Kommer du skippa gå på mammografi med?

• Thalis
    missmr skrev 2011-04-10 11:39:00 följande:
    Man går vart tredje år från det år man fyller 23 år. Det e en billig livförsäkring måste jag säga.
    Jag har vänner i 20-30 års åldern som har haft cellförändringar, det behöver inte nödvändigtvis vara farligt men det är alltid bra och kolla för utvecklingen kan gå snabbt. Och orsaken beror inte alltid på könssjukdom! 

Jag har arbetat på en gynavdelning och då  fick vi in kvinnor/mammor i 30 års ålder med allvarlig livmoderhalscancer..det är bara palliativ vård som gäller. 

Jag tycker att man ska gå på varje provtagning för under 3 års tid kan det hända massor. Och själva testet gör inte ens ont! 
    Håller med i allt du skriver MEN det kan visst göra lite ont. Men jag persobligen tar hellre den lilla smärta och obehag än konsekvenserna som man kan få av livmoderhalscancer.
Svar på tråden Cellprov, måste man gå?