• Anonym

Cellprov, måste man gå?

Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.

• Svar på tråden Cellprov, måste man gå?
  • Verkligen
    Anonym (.........) skrev 2011-04-10 08:47:35 följande:
    Tror man blir kallad vart femte år om man är under en viss ålder.
    Jag fick 2 kallelser förra året och jag har fått en i år. Innan dess vet jag inte. Gjorde cellprovet när jag var 23.
    ♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmoravmig.wordpress.com
  • Verkligen
    Anonym skrev 2011-04-10 08:48:18 följande:
    Är du inte orolig?
    Nej, vad ska jag vara orolig för? Det är väl inte jättevanligt med cellförändringar?
  • Anonym (.........)
    Verkligen skrev 2011-04-10 08:49:49 följande:
    Nej, vad ska jag vara orolig för? Det är väl inte jättevanligt med cellförändringar?
    Det är inte helt ovanligt heller.. Har flera vänner som haft cellförändringar och de är 29 år..
    Min mamma fick beskedet för typ 15 år sedan, hon hade då cystor på äggstockarna och fick operera bort livmoder + äggstockar... Så det var tur att hon hade fått de barn hon ville..  Och tur att det var godartade cystor.. Annars hade jag kanske inte haft någon mamma idag.
  • Anonym
    Verkligen skrev 2011-04-10 08:49:49 följande:
    Jo det är vanligt! Vissa läker ut anda gör det inte, med de allra flesta förändringa tas bort. Det är en av de vanligaste cervixcancer är en av de vanligaste sorterna av cancer.

Tror du att de skulle kolla alla kvinnor i hela landet var tredje år om det var ovanligt att drabbas? Det är en enorm kostnad somstaten lägger på det här.
  • Libbe7

Var det inte det som en engelsk Big brother tjej drabbades av och sedan dog? Vi ska vara glada att vi i sverige kallas så ofta och jag tycker du ska gå. Den engelska tjejen var under 30 år så vem som helst kan drabbas

• Verkligen
    Anonym skrev 2011-04-10 08:53:06 följande:
    Jo det är vanligt! Vissa läker ut anda gör det inte, med de allra flesta förändringa tas bort. Det är en av de vanligaste cervixcancer är en av de vanligaste sorterna av cancer.

Tror du att de skulle kolla alla kvinnor i hela landet var tredje år om det var ovanligt att drabbas? Det är en enorm kostnad somstaten lägger på det här.
    Ok. Jag känner mig ändå inte orolig. Men det är klart man ska gå och kolla om man vill. Jag vill dock inte.
  • frukarlssonn

Nej du måste inte men tycker du inte det kan va skönt att veta så allt är ok? Hittar de förändringar så kan man motverka cancer i god tid.

Olivia 090610 ~ Freja101020
  • Anonym
    Verkligen skrev 2011-04-10 08:56:11 följande:
    Ok. Jag känner mig ändå inte orolig. Men det är klart man ska gå och kolla om man vill. Jag vill dock inte.
    Får man fråga varför?
    Tänker du lika om tex leverfläckar?
    Du förhindrar inte cancer på andra sätt?

Vaccinerade du dig mot svininfluensan?
  • Frila2

Klart att man kan skit i att gå fart varför man skiter i en av de bästa livförsäkringar man har som kvinna förstår jag inte. 90 % av alla kvinnor som fått livmoderhalscancer representeras av de 10 % av befolkningen som inte går på sina cellprover.
    Personligen tycker jag att man är extremt dum som riskerar att i långa loppet få cancer när man så enkelt kan hålla det borta.

• Anonym (.........)
    Anonym skrev 2011-04-10 08:58:23 följande:
    Får man fråga varför?
    Tänker du lika om tex leverfläckar?
    Du förhindrar inte cancer på andra sätt?

Vaccinerade du dig mot svininfluensan?
    Fast vad har svininfluensan med detta att göra?
Svar på tråden Cellprov, måste man gå?