• Anonym

Cellprov, måste man gå?

Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.

• Svar på tråden Cellprov, måste man gå?
  • Uncia

klart man ska gå! det kan rädda ditt liv!

jag har jobbat på en avdelning med GYN-cancer, och sett mycket tragiskt.

så ett cellprov som är snabbt avklarat bör man absolut göra!

• Lanie
    Anonym (gå dit!!) skrev 2011-04-10 12:06:53 följande:
    Allt är bara bra med mig :) Operationen gjorde inte ont (var nedsövd) och blödde inte mycket heller efteråt, så jag hade nog tur :) Jag har redan ett barn, min dotter är 7 månader gammal och jag fick kondylomen när jag blev gravid, det är vanligt att viruset bryter ut när kroppen är i obalans, tex vid graviditet.
    Men jag frågade läkaren om nästa graviditet och han sa att det är så lite man tar bort så det ska inte göra någon påverkan på varken min förmåga att bli med barn eller behålla det.
    Men min faster har gjort samma sak och alla hennes tre barn är prematurer, så jag hoppas verkligen att det är som han säger...
    dom tog inte så stor bit på mig heller, men ändå tror läkarna att jag har en försvagning efter att förlorat ett barn i v 23.. visst, jag kunde haft en försvagning redan innan, det vet man ju inte.. tycker iaf man kan vara medveten om det i framtida graviditeter för jag fick inte ens veta att det fanns en ökad risk till försvagning efter ett sånt ingrepp, fick reda på det efter förlossningen.. eller egentligen under förlossningen... iofs kan det gå åt andra hållet också, att man får problem med o öppna sig...
  • Anonym

Säger som dom andra.

Nej, man måste inte gå.

Men det är korkat att avstå, å andra sidan är det inte olagligt att vara korkat.

• levandecharader

Jag har själv precis fått en kallelse och ska självklart gå på den. Tänk om jag skulle ha förändringar och struntar i provet, jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv. Det går så fort att göra det och det kan rädda mitt liv så varför ska man strunta i det?!

• Anonym (GÅR INTE)

Jag är en 28 årig 3 barns mamma som ALDRIG gått på dessa undersökningar.

Har opererat livmodern 2 ggr.

mot menorragi, men att ta cellprov. Det går INTE!

Cellprov och tandläkarundersökningar. Det är 2 viktiga saker, men 2 saker jag inte vill ha svar på om något e fel. ( okey hål i tanden e inte lika farligt som cancer, men otäckt ändå )

Jag vet inte hur jag ska ta steget för att gå, det bara funkar inte att gå dit o göra det....

• Mamma till viljestark dotter

Jag har aldrig gått de gånger jag fått en kallelse (men däremot varit tvungen att avboka tident). Har gjort några cellprov men då i samband med andra gynundersökningar på annan ort. Skulle inte ha nåt emot att göra cellprov hos min gynläkare, men känns jättekonstigt att tänka tanken att göra det hos min bm...

Men visst, jag VET att man bör gå...

• Anonym (M)

Jag har aldrig fått kallelse (är 20, tror man får det först vid 23) men jag kommer aldrig gå heller. Tänker ALDRIG gå till gynekolog för att göra undersökning och tänker göra kejsarsnitt när jag ska ha barn. Vägrar ha nån som rotar runt där nere på mig.

Ingen kan väl tvinga dig att gå om du inte vill, du har ju inte bokat nån tid själv så ring och säg att du inte kan komma isåfall. Fast å andra sidan kan det ju vara bra att se om allt är okej.

• Beethoven

Självklart ska du gå! Var rädd om dig. Jag har alltid gått på dessa kallelser. Idag är jag evigt tacksam till dem. I mitt senaste besök som var för någon månad sedan visade det sig vara den lägsta förändringen på cellproverna i livmodern.

Så nu väntar jag på svar och se om det var några negativa svar eller inte på en djupare undersökning för att förhindra utveckling av livmoderhalscanser. Hade jag inte gjort detta hade det mycket möjligt varit för sent en dag om det skulle visa sig vara en början på livmoderhalscanser. Nu hoppas jag på det bästa i mina provsvar som ska komma.

Så det är klart du ska gå och testa dig. Det gör inte ett dug ont och är inget som är farligt de bryr sig bara om din egen hälsa. Ta han d om dig.

• Mamma till viljestark dotter
    Anonym (M) skrev 2011-04-10 13:39:02 följande:
    Jag har aldrig fått kallelse (är 20, tror man får det först vid 23) men jag kommer aldrig gå heller. Tänker ALDRIG gå till gynekolog för att göra undersökning och tänker göra kejsarsnitt när jag ska ha barn. Vägrar ha nån som rotar runt där nere på mig.
    Så resonerade jag också... Tills jag en dag insåg att jag var tvungen att ha hjälp att SKAFFA barn! Länge var det bara "tillåtet" för kvinnliga läkare att rota därnere... Tills jag var tvungen att göra IVF, och den ende läkaren som fanns var MAN. Det gick bra det också.
  • Anonym (?)
    Anonym (GÅR INTE) skrev 2011-04-10 13:34:50 följande:
    Jag är en 28 årig 3 barns mamma som ALDRIG gått på dessa undersökningar.

Har opererat livmodern 2 ggr.

mot menorragi, men att ta cellprov. Det går INTE!

Cellprov och tandläkarundersökningar. Det är 2 viktiga saker, men 2 saker jag inte vill ha svar på om något e fel. ( okey hål i tanden e inte lika farligt som cancer, men otäckt ändå )

Jag vet inte hur jag ska ta steget för att gå, det bara funkar inte att gå dit o göra det....
    Ingår inte gyn-undersökningar när man är gravid? Har du fött tre barn, borde du vara ganska van vid jobbigheter "där nere"...

Cellprov är oftast smärtfria, det kan kännas lite obehagligt men det går fort!
Svar på tråden Cellprov, måste man gå?