• Anonym

Cellprov, måste man gå?

Fått kallelse till cellprov.. Måste man gå eller är det ok att inte göra det? Pratade med min bm, men för henne var det så självklart att gå att jag inte fick svar på om man kan strunta i det.

• Svar på tråden Cellprov, måste man gå?
  • MansonDust

Nåväl, ni gör såklart som ni vill. Förstår bara inte hur man vågar.. min mamma gör dom inte heller & det gör mig irriterad.

flicka -02, flicka -06, pojke -08 & BF Juli -11.
  • frukarlssonn
    MansonDust skrev 2011-04-10 09:34:22 följande:
    Tid eller lust? Tänk om du sitter med cellförändringar. Tänk om det utvecklas till cancer. Tid & lust.. nej det har inte jag heller, men jag går ändå & utsätter mig för en gyn-koll i 2 min för att mina barn flrtjänar att ha en mamma kvar i livet..
    Ja, man tänker extra mkt nu när man har barn. Har iofs gått på dessa koll sen jag fick första kallelesen men nu tänker man extra.
    Olivia 090610 ~ Freja101020
  • Verkligen
    MansonDust skrev 2011-04-10 09:34:22 följande:
    Tid eller lust? Tänk om du sitter med cellförändringar. Tänk om det utvecklas till cancer. Tid & lust.. nej det har inte jag heller, men jag går ändå & utsätter mig för en gyn-koll i 2 min för att mina barn flrtjänar att ha en mamma kvar i livet..
    Ja tänk om. Då var det väl menat så. Jag menar det verkligen när jag säger att jag inte har tid att boka en tid, jag kan omöjligt komma ifrån jobb och skola dom kommande månaderna. Tyvärr. Om det inte finns möjlighet att göra det väldigt sent på kvällar eller mycket tidigt på morgonen, alternativt på helgen.
    ♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmoravmig.wordpress.com
  • MansonDust
    Verkligen skrev 2011-04-10 09:38:58 följande:
    Ja tänk om. Då var det väl menat så. Jag menar det verkligen när jag säger att jag inte har tid att boka en tid, jag kan omöjligt komma ifrån jobb och skola dom kommande månaderna. Tyvärr. Om det inte finns möjlighet att göra det väldigt sent på kvällar eller mycket tidigt på morgonen, alternativt på helgen.
    Det går nog att ordna, om man har väldigt svårt att komma dit.
  • Betty Boop

TS, hur skulle nån kunna tvinga dig till det?? Det är något som man bör göra för sin egen skull. Du gör ju knappast läkaren en tjänst genom att ta provet.

• Anonym

Men jag har läst att man inte kan få det om man bara varit med en..?

• LillaLinan80

Är inget tvång men ett nödvändigt ont! Tror ingen härinne tycker att det är roligt med cellprovtagning men jag gör det ändå. Den lilla stund det tar att ta provet är helt klart värt det. Man bör gå och ta ett cellprov om det nu inte är så att du är oskuld. 

absolutlinan.blogg.se **~** Mamma till Engla 061227 & Elton 100916**~**
  • LillaLinan80
    Anonym skrev 2011-04-10 11:00:08 följande:
    Jo det kan man få...likväl som man kan bli smittad med HIV genom att bara varit med en.
    absolutlinan.blogg.se **~** Mamma till Engla 061227 & Elton 100916**~**
  • MansonDust
    Anonym skrev 2011-04-10 11:00:08 följande:
    Varför skulle det vara så? Sex som sex. Är du inte oskuld finns det risk som för alla andra som haft/har sex.
  • ninagirrl

Som sagt du är inte tvingad att gå dit. Det är ditt egna val....

Men jag har varit med om en laserbehandling för att det fanns cellföränringar i  min livmodern.
    Jag var då nersövd under hela processen.
     Nu efteråt är jag glad att jag kom på mitt första besök och de fick syn på det i tid. 
    Nu flera år senare är har det läkts bra, men upp till några år fick jag ta prover 2 ggr om året.  

Svar på tråden Cellprov, måste man gå?